Det är inte invandrarpolitiken som gör att vi inte har pengar, det kommer att bli alla extraval
Jo men tjena. Ett extra val kostar enligt beräkningar mellan 200 och 500 miljoner kronor. Den högsta kostnaden utgör alltså ca 0,32 % av den summa S-budgeten ville lägga på migration & integration under mandatperioden.
Så ja, jag kan faktiskt ge dig rätt; men inte förrän vi haft drygt 300 extra val.
Om man istället beräknar utifrån den faktiska kostnaden för invandringen så är det ännu fler extra val som krävs...
Det ska bli intressant att se vilket/vilka av 7K-partierna som blir största förloraren i opinionsundersökningarna den närmsta tiden.
Är det regeringsodugligheten hos S som får de att tappa ytterligare? Har folket äntligen sett att kejsaren MP faktiskt är naken? M? KD? F!?
Senast redigerad av U-Fig 2014-12-06 kl. 14:39.
S 29,6 (-1,4)
M 23,1 (+2,2)
SD 17,7 (+4,9)
MP 6,9 (-0,1)
C 5,7 (-0,4)
FP 5 (-0,4)
V 4,7 (-1,0)
KD 4,2 (-0,3)
FI 2,5 (-0,6)
Alla backar utom M och SD. Enligt dessa siffror sker det en viss väljarflykt från samtliga partier till SD då SD går mest fram.
Kommunisterna i vänsterpartiet har gått på en riktig nit 4,7%. Skälet kan vara Jonas Sjöstedt som en gång i tiden var en ödmjuk person nu är värre än Ohly någonsin varit. Aggressiv och mobbaraktigt försoningslös mot Sd.
Det uppskattas inte av vänsterväljare som har Sd som näst bästa parti. Jag tänker på alla dom som valde V trots att invandringen var nästan lika viktig för dem som det social skyddsnätet.
Många gjorde den politisk kompassen och märkta att Sd och V kom väldigt nära varandra i deras svar. Den djupa skiljelinjen var invandringen.
I nyvalet kan mycket väl feministiskt initiativ ta tillräckligt mycket från den folkilskne Sjöstedt så att V åker ur riksdagen!
Precis när man började tycka det kändes ganska ointressant med opinionsunderökningar, precis när man hade ställt klockan på ringning nån gång i maj 2018, så kommer Stefan Löfven som en räddande ängel.
Vet man i förväg när opinionsföretag ska presentera nya siffror?
Många. Exempelvis den stora "Vad ska du rösta på" tråden på flashback. I övrigt är det ingen speciell jag har lagt på minnet. Vi får väl se vad nästa opinionsundersökning visar om SDs siffror. Jag är väldigt skeptisk mot nästan 18% siffran.