Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag satt faktisk och irriterade mig på MP:s talesperson för migrationsfrågor tror jag det var igår på agenda där hon i realiteten (men med politikers förmåga att linda in allt med ett ton bomull) sa att alla illegala invandrare skulle få amnesti, dvs samma sak som C vill
Får hoppas att både C och KD sjunker ännu mer då lär inte moderaternas väljare våga stödrösta på dem inför valet då risken är överhängande att de kastar bort sin röst.
Man kanske ska dela in partierna enligt en annan skala. Vilka är mest liberal till invandring, vilka är minst.
Centern och Mp står för öppna gränser. C vill säker para det med att var och en får försörja sig bäst den kan. Mp däremot är beredda att ta pengar som inte finns för att försörja alla som kommer och det kan röra sig om miljontals varje år. Helt ansvarslöst på gränsen till ekonomisk galenskap alltså. Skulle de komma till makten blev det snabbt kris i samhällsekonomin.
Fp och V är i nästa grupp de vill säker också ha mycket stor invandring men gör inga utspel för de vet att de kan förlora väljare på det. Fp använder sig av marknadsargument liknade C. Vänstern är beredda att öka statsskulden hur mycket som helst och låta alla leva på bidrag. Sverige skulle blir ett nytt Grekland.
Moderaternas ledning visar tydligt att de är som Fp och C men en stor del av väljarna är mer restriktiva, men går med på att inte lägga sig i vad Reinfeldt gör, i utbyte mot skattesänkningar.
Kd bildare en egen grupp de har sitt humanistiska kärleksbudskap, de är den barmhärtiga samariter. Men i grunden är de kristna mest måna om sin egen grupp. Oklart hur deras invandringspolitik skulle se ut om de hade majoritet i riksdagen.
S är som de alltid varit ett splittrat parti det finns höger och vänsterfalanger men även liberal konservativa linjer som skär genom partiet. Omtanken om var LO grupperna lägger sin röst gör säkert att de i praktiken kommer att var mer restrektiva än vad deras propaganda gör gällande.
Sd är det enda partiet som tydligt visar att de vill minska invandringen så mycket som möjligt.