2013-03-11, 07:54
Moderator
v50s avatar
YouGovs senaste mätning för mars

S 30,5% (-0,8%)
V 5,7% (+0,3%)
MP 9,2% (-0,5%)

SD 12,6% (+1,2%)

M 28,7% (-0,1%)
C 3,4% (+0,1%)
FP 6,5% (+0,7%)
KD 2,6% (-0,9%)

S+V+MP 45,4%

M+C+FP+KD 41,2%

SD 12,6%

http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/04/YouGovValjaropinionMars2013.pdf
Senast redigerad av v50 2013-03-11 kl. 07:56.
2013-03-11, 08:00
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 30,5% (-0,8%)
V 5,7% (+0,3%)
MP 9,2% (-0,5%)

SD 12,6% (+1,2%)

M 28,7% (-0,1%)
C 3,4% (+0,1%)
FP 6,5% (+0,7%)
KD 2,6% (-0,9%)

S+V+MP 45,4%

M+C+FP+KD 41,2%

SD 12,6%

Det är trevliga siffror, siffrorna för C, KD och MP stör mig.

MP och C är rakt igenom statsfientliga och deras siffror bör alltid vara så låga som möjligt, men som det ser ut nu så blir det en alldeles för stor övervikt för de rödgröna i riksdagen. Det vore önskvärt om MP halverades, C kollapsade totalt och KD tog sig i kragen.
2013-03-11, 08:06
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

MP och C är rakt igenom statsfientliga och deras siffror bör alltid vara så låga som möjligt, men som det ser ut nu så blir det en alldeles för stor övervikt för de rödgröna i riksdagen. Det vore önskvärt om MP halverades, C kollapsade totalt och KD tog sig i kragen.

Jag satt faktisk och irriterade mig på MP:s talesperson för migrationsfrågor tror jag det var igår på agenda där hon i realiteten (men med politikers förmåga att linda in allt med ett ton bomull) sa att alla illegala invandrare skulle få amnesti, dvs samma sak som C vill

Får hoppas att både C och KD sjunker ännu mer då lär inte moderaternas väljare våga stödrösta på dem inför valet då risken är överhängande att de kastar bort sin röst.
2013-03-11, 09:52
Medlem
Citat:

S 30,5% (-0,8%)
V 5,7% (+0,3%)
MP 9,2% (-0,5%)

SD 12,6% (+1,2%)

M 28,7% (-0,1%)
C 3,4% (+0,1%)
FP 6,5% (+0,7%)
KD 2,6% (-0,9%)

S+V+MP 45,4%

M+C+FP+KD 41,2%

SD 12,6%

2,6 för kd kan nog vara en nivå där rösterna går åt andra hållet. Istället för att få stödröster så förlorar de röster från väljare som tycker att det börjar se hopplöst ut.
2013-03-11, 11:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Jag satt faktisk och irriterade mig på MP:s talesperson för migrationsfrågor tror jag det var igår på agenda där hon i realiteten (men med politikers förmåga att linda in allt med ett ton bomull) sa att alla illegala invandrare skulle få amnesti, dvs samma sak som C vill

Får hoppas att både C och KD sjunker ännu mer då lär inte moderaternas väljare våga stödrösta på dem inför valet då risken är överhängande att de kastar bort sin röst.

Man kanske ska dela in partierna enligt en annan skala. Vilka är mest liberal till invandring, vilka är minst.

Centern och Mp står för öppna gränser. C vill säker para det med att var och en får försörja sig bäst den kan. Mp däremot är beredda att ta pengar som inte finns för att försörja alla som kommer och det kan röra sig om miljontals varje år. Helt ansvarslöst på gränsen till ekonomisk galenskap alltså. Skulle de komma till makten blev det snabbt kris i samhällsekonomin.

Fp och V är i nästa grupp de vill säker också ha mycket stor invandring men gör inga utspel för de vet att de kan förlora väljare på det. Fp använder sig av marknadsargument liknade C. Vänstern är beredda att öka statsskulden hur mycket som helst och låta alla leva på bidrag. Sverige skulle blir ett nytt Grekland.

Moderaternas ledning visar tydligt att de är som Fp och C men en stor del av väljarna är mer restriktiva, men går med på att inte lägga sig i vad Reinfeldt gör, i utbyte mot skattesänkningar.

Kd bildare en egen grupp de har sitt humanistiska kärleksbudskap, de är den barmhärtiga samariter. Men i grunden är de kristna mest måna om sin egen grupp. Oklart hur deras invandringspolitik skulle se ut om de hade majoritet i riksdagen.

S är som de alltid varit ett splittrat parti det finns höger och vänsterfalanger men även liberal konservativa linjer som skär genom partiet. Omtanken om var LO grupperna lägger sin röst gör säkert att de i praktiken kommer att var mer restrektiva än vad deras propaganda gör gällande.

Sd är det enda partiet som tydligt visar att de vill minska invandringen så mycket som möjligt.
Senast redigerad av Gefundenes F 2013-03-11 kl. 11:29.
2013-03-11, 18:01
Moderator
Siegfrids avatar
Förväntade datum för opinionsmätningar enligt CrispyKreem:
Citat:
Demoskop (Expressen) kommer fredagar första veckan i månaden (typ den 6:e), men om fredagen är den 1-3 i månaden blir det veckan därpå.

YouGov (Metro) kommer måndagar strax innan mitten av månaden (typ den 12:e).

Sifo (SvD) kommer söndagar i mitten av månaden (typ den 16:e).

United Minds (Aftonbladet) kommer måndagar strax efter mitten av månaden (typ den 17:e).

Novus (TV4) kommer torsdagar i slutet av månaden (typ den 28:e).

Ipsos (DN) kommer fredagar eller lördagar vid månadsskiften, oftast runt den 30:e men halkar ibland över till början av månaden därpå.

Sentio (SD) verkar inte ha något mönster. Kan komma vilken veckodag som helst i början, mitten el. slutet av månaden.

Tydligen kör flera med 4-veckorsintervaller och när det flyttat på sig för mycket stoppar man in en 5:e hoppvecka, så kalendern kan aldrig bli mer än en prognos... men jag tror jag prickat in de flesta datumen så här långt.

8/2 Demoskop
11/2 YouGov
17/2 Sifo
18/2 United Minds
28/2 Novus

1/3 Ipsos
8/3 Demoskop
11/3 YouGov
17/3 Sifo
18/3 United Minds
28/3 Novus
29/3 Ipsos

5/4 Demoskop
8/4 YouGov
14/4 Sifo
15/4 United Minds
25/4 Novus
26/4 Ipsos

10/5 Demoskop
13/5 YouGov, United Minds
19/5 Sifo
30/5 Novus
31/5 Ipsos

7/6 Demoskop
10/6 YouGov
16/6 Sifo
17/6 United Minds
27/6 Novus
28/6 Ipsos

Länk till detta inlägg finns i förstainlägget i tråden.
2013-03-11, 21:38
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

Centern kommer åka ur, däremot kan KD ha chansen att klara sig genom stödröster.
2013-03-12, 23:43
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Bara jag som får känslan av att många ser Löfvén som S "räddning"?

Tittar man på senaste opinionsundersökningen från Yougov så har S 30.5 %. I senaste valet fick S 30.7 % med Sahlin vid rodret. Detta val klassades som en katastrof och genererade i Sahlins avgång. Visst, Löfvén har lyckats rycka upp S från Juholts skitsiffror, men de ligger fortfarande kring "katastrofresultatet". Är S nöjda med det? Kommer S att rycka upp sig ytterligare?

Med tanke på att S är i oposition så "ska" de ha högre siffror. Sahlin hade tom siffror runt 40 % i opinionsundersökningarna vid samma tid innan valet 2010. Än en gång, är S väljarna nöjda med Löfvén och partiet?
2013-03-13, 00:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Bara jag som får känslan av att många ser Löfvén som S "räddning"?

Tittar man på senaste opinionsundersökningen från Yougov så har S 30.5 %. I senaste valet fick S 30.7 % med Sahlin vid rodret. Detta val klassades som en katastrof och genererade i Sahlins avgång. Visst, Löfvén har lyckats rycka upp S från Juholts skitsiffror, men de ligger fortfarande kring "katastrofresultatet". Är S nöjda med det? Kommer S att rycka upp sig ytterligare?

Med tanke på att S är i oposition så "ska" de ha högre siffror. Sahlin hade tom siffror runt 40 % i opinionsundersökningarna vid samma tid innan valet 2010. Än en gång, är S väljarna nöjda med Löfvén och partiet?
SD tar en del av S väljare precis som man knaprar på M´s väljare. Dock tror jag S tappar fler. vidare så är S förlamat av vänster och högerfalangens stridigheter, det senaste är vänsterfalangens idiotier om inkomstskattehöjningar.
S borde göra en rejäl högersväng men det blir svårt då mycket av partinomenklaturan är döttrar och söner till gamla politruker och är helt impregnerade av 90/00 tals S tänk som mer gick ut på att dutta runt med bidrag och skatter och budgetsaneringar som den stora bedriften.
Någon offensiv och kreativ politik för hur vi ska gå framåt har man lika lite som M.
Det är mest småpetande i detaljer.
2013-03-13, 09:31
Medlem
Bergakungens avatar
Javisst, det är SD som är jokern i detta spel. Olyckligtvis, tycker ju jag, som inte ser någon som helst konstruktivitet inom det partiet.

Men ser man saken från någon sorts ljus sida är det ju i så fall möjligheten att de två potentiellt statsbärande partierna (det är S och M om någon inbillar sig annat) kan skapa någon sorts konsensus om arbetsmarknadens och transfereringssystemens struktur (eufemism för "hur f-n skall vi reda ut det här med invandringens kostnader"). Om en sådan plattform kan etableras har man en möjlighet att finna åtminstone tyst stöd och arbetsro oavsett vilken konstellation som får regera.

Sverige kommer inte att få ett särskilt mycket svårare parlamentariskt läge än Finland, Norge, Tyskland eller (för den delen och kusligare) Italien eller Grekland.
2013-03-13, 09:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Javisst, det är SD som är jokern i detta spel. Olyckligtvis, tycker ju jag, som inte ser någon som helst konstruktivitet inom det partiet.
Det är ju tvärtom - det är ju SD som konsekvent bli nobbade från alla uppgörelser.
Vad ska de göra då?
Citat:
Men ser man saken från någon sorts ljus sida är det ju i så fall möjligheten att de två potentiellt statsbärande partierna (det är S och M om någon inbillar sig annat) kan skapa någon sorts konsensus om arbetsmarknadens och transfereringssystemens struktur (eufemism för "hur f-n skall vi reda ut det här med invandringens kostnader"). Om en sådan plattform kan etableras har man en möjlighet att finna åtminstone tyst stöd och arbetsro oavsett vilken konstellation som får regera.
Ständigt dessa "om". Månad efter månad. När kommer det ske? Vilket parti tycker du man ska satsa på om man vill ha en förändring, när du nu tycker att SD inte duger?
2013-03-13, 10:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är ju tvärtom - det är ju SD som konsekvent bli nobbade från alla uppgörelser.
Vad ska de göra då?

SD kanske skall dra de naturliga slutsatserna av att ständigt bli nobbade och fundera på varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in