2012-08-30, 16:53
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Gruppen "Övriga" upp med drygt en procent till 2,5. Lite småintressant...

Ja, absolut intressant. När "Övriga" börjar bli så stora börjar det nästan bli dags för särredovisning. Nu är det såvitt jag vet Sentio som haft så här högt på övriga. Får se om det är en trend.
2012-08-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Gruppen "Övriga" upp med drygt en procent till 2,5. Lite småintressant...
Man kan ju alltid fantisera att det är svenskarnas parti som har ökat.
2012-08-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Ja, absolut intressant. När "Övriga" börjar bli så stora börjar det nästan bli dags för särredovisning. Nu är det såvitt jag vet Sentio som haft så här högt på övriga. Får se om det är en trend.
Vet någon när de började särredovisa SDs siffror från övriga? Hur många procent hade de första gången?
2012-08-30, 17:24
Medlem
eternussermos avatar
http://www.dagensopinion.se/sites/www.dagensopinion.se/files/bilder/opinionsundersokning%20graf.jpg

Den här grafen är rätt talande för hur snabbt opinionen ändras, två år innan förra valet 2010, 20% ledning för den rödgröna röran, kan detta verkligen stämma?
2012-08-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
http://www.dagensopinion.se/sites/www.dagensopinion.se/files/bilder/opinionsundersokning%20graf.jpg

Den här grafen är rätt talande för hur snabbt opinionen ändras, två år innan förra valet 2010, 20% ledning för den rödgröna röran, kan detta verkligen stämma?
Jag minns inte exakt hur stort övertag den rödgröna sörjan hade mot allahiansen. Dock vet jag att det var ett stort övertag och många var säkra på att de rödgröna skulle segra. Sedan började den rödgröna sörjan med Mona i spetsen tala och de minskade och minskade ända fram till valet.

Dock är det en fråga om pest eller kolera. Jag hoppas på att de blir jämnstarka och på en svag regering. Det är inte bra om någon part blir för starka.
2012-08-30, 20:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Större chans att det är muslimska brödraskapet.
2012-08-30, 21:22
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Vet någon när de började särredovisa SDs siffror från övriga? Hur många procent hade de första gången?
Innan valet 2006 då dom hade ca 2%.

Vi får se när KD och C börjar klumpas ihop med "övriga"
2012-09-02, 08:20
Medlem
Europes avatar
Ska jag tolka resultaten från opinionsundersökningarna som att Feministiskt Initiativs förutsägelse om att partiet kommer erhålla närmare hälften av alla röster förmodligen inte slår in vid valet 2014 heller?
2012-09-02, 09:51
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Innan valet 2006 då dom hade ca 2%.

Vi får se när KD och C börjar klumpas ihop med "övriga"

Även om de åker ut vid nästa val tror jag att det tar ganska lång tid innan man struntar i att redovisa deras siffror. Speciellt C som varit en sådan maktfaktor och varit inblandade i svensk politik mycket länge.

F.ö. har jag flera gånger sagt att man inte borde dra för stora växlar av sommarmätningarna men visst borde man vara orolig i C. Det har sett väldigt dåligt ut den senaste tiden. Och återigen, vad händer med stödrösterna om både C och KD riskerar att hamna utanför vid nästa val?

Även om partier utanför riksdagen har ökat sin procentandel tror jag inte att vi har något realistiskt alternativ där. Inte så tidigt som nästa val och kanske inte alls - varken PP eller Fi känns speciellt trovärdiga.
2012-09-02, 13:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Även om de åker ut vid nästa val tror jag att det tar ganska lång tid innan man struntar i att redovisa deras siffror. Speciellt C som varit en sådan maktfaktor och varit inblandade i svensk politik mycket länge.

F.ö. har jag flera gånger sagt att man inte borde dra för stora växlar av sommarmätningarna men visst borde man vara orolig i C. Det har sett väldigt dåligt ut den senaste tiden. Och återigen, vad händer med stödrösterna om både C och KD riskerar att hamna utanför vid nästa val?

Även om partier utanför riksdagen har ökat sin procentandel tror jag inte att vi har något realistiskt alternativ där. Inte så tidigt som nästa val och kanske inte alls - varken PP eller Fi känns speciellt trovärdiga.

Det som alltid är intressant är då att koppla en rörelse till något konkret som hänt i omvärlden. Här kan man ju, koppla C:s opinionsrörelser till val av talespersoner och strategiska positioneringar mot det man tänker sig vara valmanskåren.

Det kunde ju varit intressant om C nu valt en rekorderlig lantbrukartyp som partiledare och sett vad som händer med "väljare på landet", i stället för att (litet elakt beskrivet) köra "Ursula" Federley och juristhoppan såpass hårt som man gjort.
2012-09-02, 21:51
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Knappast.... Fullt sååå dumma är inte svenska folket.
2012-09-03, 02:51
Medlem
rejdars avatar
Nya Ipsos

http://www.dn.se/nyheter/politik/allt-fler-ar-osakra-pa-hur-de-skulle-rosta

S 35,5 (+1,1)
V 5,1 (+0,9)
MP 7,8 (-1,7)

SD 4,9 (+0,2)

C 4,9 (-0,8)
FP 5,5 (+0,3)
KD 4,0 (-0,2)