2013-02-03, 09:57
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Ibland undrar man vad det är för folk som befolkar flashbacks forum. Var syns Löfvén?

Oj, en liten lustigkurre dyker upp. Ett krav för att man ska se Löfvén är att följa med i MSM. Han var häromkvällen i Skavlan. Han har toppat löpsedlar (bl a "lurad" av gruvbolaget Northland). Han har startat en "jobboffensiv" http://www.di.se/artiklar/2013/1/25/lofven-fortsatter-jobboffensiv/

I övrigt får du leta själv. Mina teorier ligger fast. Visa upp dig för mycket och du är förlorad
2013-02-03, 10:02
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painting
SD måste anses vara ett enfrågeparti

Endast de som inte gillar SD, tror att de är ett en-fråge parti. SD vill satsa ordentligt på de äldre och ett starkt svenskt försvar. SD vill skärpa straffen för våldsbrott och ge polisen utökade resurser.
Detta skall finansieras med de miljarder vi skulle spara in om invandringen minskade.
Nog om det nu, annars blir det offtopic trams snart.

Ontopic:
Frågan är vad C och KD i överhuvudtaget kan göra för att få ökat väljarstöd?
Det känns som att dessa två partier faktiskt KOMMER att åka ur riksdan efter valet helt enkelt pga att de inte lyckas gå ut med ett rakt besked vad de vill (och dessutom stå för det).
Istället velar man fram och tillbaka som yra höns, ena dagen detta och nästa dag något annat.
Lööf har ju inte direkt förbättrat C´s chanser.
KD är ett kristet parti och ungdomar framförallt orkar nog inte riktigt med dem.
Kommer C och KD att ligga under 4% även i nästa undersökning så tror jag det blir omöjligt för dem att lyckas hålla sig kvar. Vad kan de presentera för något revolutionerande som skulle få folk att rösta på dem? Ingenting.
Kan mycket väl tänka mig att Moderaterna, SD och sossarna kommer att fortsätta plocka poäng på C och KDs bekostnad, men att även FP åker på en smäll då jag har svårt att se någon rimlig förklaring till att de ligger på den nivån de idag gör.
Det blir tufft framöver för regeringen då nuvarande övertag inte räknas om man tar hänsyn till mandatfördelning eftersom både C och KD åker ur.
Senast redigerad av lirareflashback 2013-02-03 kl. 10:07.
2013-02-03, 10:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Ibland undrar man vad det är för folk som befolkar flashbacks forum. Var syns Löfvén?
Teve, radio och tidningar. Det kom nyss ett förslag om gymnasireform som jag visserligen inte blir riktigt klok på, men tyst kan man inte säga att sossarna är. Möjligen är analysen riktig att s förlorar väljare till SD - men vad händer när (om?) väljarna får klar t för sig att SD är ett stödparti till regeringen, och en röst på SD därför är en röst på Reinfeldt och Ullenhag?
2013-02-03, 10:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Teve, radio och tidningar. Det kom nyss ett förslag om gymnasireform som jag visserligen inte blir riktigt klok på, men tyst kan man inte säga att sossarna är. Möjligen är analysen riktig att s förlorar väljare till SD - men vad händer när (om?) väljarna får klar t för sig att SD är ett stödparti till regeringen, och en röst på SD därför är en röst på Reinfeldt och Ullenhag?
Förra valet fick SD 5.7%. Tror du SD kommer fortsätta agera som ett stödparti om de i nästa val får 8-9% och C eller KD åker ur riksdagen?

EDIT
Senast redigerad av Madagascar 2013-02-03 kl. 10:35.
2013-02-03, 10:44
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Förra valet fick SD 5.7%. Tror du SD kommer fortsätta agera som ett stödparti om de i nästa val får 8-9% och C eller KD åker ur riksdagen?

EDIT
Jag tror det är mer, och mer, troligt att både för sossar och SD blir det tydligt att SD är ett parti som har flest väljare från de gamla sossarna som drömmer om folkhemmet och att det faktiskt kan bli så att de bildar någon typ av tyst allians. Om S+V+MP blir större än alliansen tror jag att SD kommer att ge ett tyst stöd till dem och om de är stora nog kommer sossarna att se till att ge ett uttalat, åtminstone delvis stöd, till deras viktigaste förslag.
2013-02-03, 11:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

EDIT
Det vet jag inte, men egentligen är SD redan nu tungan på vågen - något som man inte utnyttjat i nämnvärd omfattning, men det är ju möjligt att man börjar göra det om man blir större. Jag har iallafall inte hört detta diskuterats någonting från SDs ledare.

Detta kan tyckas vara OT i denna tråd, men jag tycker inte det - de väljare som är missnöjda med regeringens politik när det gäller utbildning, arbetslöshet, integration, miljö, infrastruktur med mera - kommer de verkligen i längden att vilja rösta på ett parti (SD), som verkar nöja sig med att vara ett passivt stödparti till regeringen? Och i så fall, vart kommer dessa röster att gå?
2013-02-03, 13:03
Medlem
White Christmass avatar
Fredrik R avgår snart, jag tror att Moderaterna helst vill ha en kvinnlig partiledare. Frågan är finns det någon som skulle kunna lyfta partiet nu när resan ner har startat.
2013-02-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Dock kan jag hålla med om att Lööf borde låsas in i en källare tillsammans med deras ideprogram. Det är ingen slump att Romson inte bara släpps fram i undantagsfall, där har du ett annat sänke.

Du får gärna förtydliga sista meningen ovan, då den är lite svår för åtminstone mig att greppa med alla negationer ("ingen slump", "inte bara", "undantagsfall").
Vad jag sett så släpps Romson fram, medan jag typ aldrig ser Fridolin.
Menar du alltså att du betraktar Fridolin som ett sänke, och menar att det är naturligt att Mp som regel väljer att släppa fram Romson istället?
2013-02-03, 13:34
Medlem
Powergirls avatar
Som enskild mätning finns inget att skriva om. Alla siffror är inom felmarginalen. Däremot om siffrorna studeras i ett större sammanhang blir jag lite bekymrad men inte på något dramtiskt vis. Jag gissar att S går upp nästa gång men precis som nu inom felmarginalen. Alltså har inget hänt.
När det gäller övriga partiers siffror kan man säga detsamma möjligen med undantag för de två minstas siffror.Där krävs inte mycket för att åstadkomma förändringar som inte ligger inom felmarginalen.
2013-02-03, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det vet jag inte, men egentligen är SD redan nu tungan på vågen - något som man inte utnyttjat i nämnvärd omfattning, men det är ju möjligt att man börjar göra det om man blir större. Jag har iallafall inte hört detta diskuterats någonting från SDs ledare.

Detta kan tyckas vara OT i denna tråd, men jag tycker inte det - de väljare som är missnöjda med regeringens politik när det gäller utbildning, arbetslöshet, integration, miljö, infrastruktur med mera - kommer de verkligen i längden att vilja rösta på ett parti (SD), som verkar nöja sig med att vara ett passivt stödparti till regeringen? Och i så fall, vart kommer dessa röster att gå?

Jadu, de är väl, som jag nämnt flera gånger, inte mer passivt stödparti till regeringen än vad S eller MP är, då alla dessa partier stödjer regeringen ungefär lika ofta. 50% ligger det på ungefär, både för S, för MP och för SD. De enda som inte är något "stödparti" lär väl vara V som ligger kring 35%.
2013-02-03, 14:36
Medlem
Januari 2013, medelvärde efter sju mätningar.
Förändring från föregående månads medelvärde efter åtta mätningar inom parantes.

S 31,6 (-0,5)
M 29,4 (-0,5)
SD 10,5 (+1,0)
MP 8,4 (-0,2)
V 5,9 (+0.1)
FP 5,9 (+0,3)
C 3,8 (-0,2)
KD 3,8 (+0,1)
Öv 0,7 (-0,2)

http://status.st/

Det ser ut som att S&M har tappat ungefär lika mycket till SD.
2013-02-03, 16:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Som enskild mätning finns inget att skriva om. Alla siffror är inom felmarginalen. Däremot om siffrorna studeras i ett större sammanhang blir jag lite bekymrad men inte på något dramtiskt vis. Jag gissar att S går upp nästa gång men precis som nu inom felmarginalen. Alltså har inget hänt.
När det gäller övriga partiers siffror kan man säga detsamma möjligen med undantag för de två minstas siffror.Där krävs inte mycket för att åstadkomma förändringar som inte ligger inom felmarginalen.

Fast om du läser artikeln så är sossarnas tapp på 4,6% sen i november statistiskt säkerställt.

Sossarna har ju verkligen enorma problem för tillfället och Löfven når inte ut, samtidigt som allt fler LO-medlemmar går till SD. Skillnaden mellan allians och de rödgröna är obetydlig i väljarnas ögon och det gynnar de partier som sticker ut. Att sen invandringsfrågan avancerar på listan över viktiga frågor bland väljarna gynnar också såklart SD som är det parti som får överlägset högst förtroende i den frågan.
Nu försöker ju Moderaterna också sticka ut i just invandringsfrågan och det ska bli intressant att se om och hur sossarna svarar på det. Det är definitivt ingen valvinnare att gå till val på att kommunerna får räkna med än fler flyktingar och anhöriginvandrare..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in