2013-01-20, 13:53
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Naturligtvis inte, men nu försökte jag diskutera möjliga koalitioner, alternativt lösare allianser baserade på tolerans, och då är det flera kombinationer som skulle få en majoritet av riksdagsmandaten bakom sig. "Alliansen + MP" eller "Alliansen + SD" är troligare än din storkoalition.

Ah, ok. Missuppfattade kontexten lite.

Ett samarbete med SD kommer icke ske. Men SD kommer ändå få igenom sin politik. De kommer få igenom den indirekt, precis som MP fick igenom sin miljöpolitik.

Beroende på hur sent detta indirekt inflytande träder i kraft kommer SD lida olika grader av redundans. Om det sker tidigt kan de rent av åka ur riksdagen. Sker det tillräckligt sent kan de lyckats generera tillräckligt med förtroende för att hänga kvar som det socialkonservativa valet i riksdagen - de kommer dock inte längre ha sitt spader ess vilket kommer synas i opinionen.
2013-01-20, 14:13
Medlem
Citat:
M + SD räcker inte, men det spelar ingen roll. Reinfeldt kan fortsätta som fört så långe inte SD aktivt går in för att fälla honom, vilket de inte verkar vilja (Ibland undrar jag varför SD finner sig i allt egentligen, men de är kanske mest intresserade av att festa upp den feta riksdagsmannalönen?)

Hur skulle det se ut om ett parti på fem procent omöjliggör regeringsutövande för att de inte får lov att köra ner sin politik i halsen på den övriga 95 procenten?
2013-01-20, 15:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Hur skulle det se ut om ett parti på fem procent omöjliggör regeringsutövande för att de inte får lov att köra ner sin politik i halsen på den övriga 95 procenten?
Nu är jag inte SD:are, jag gillar inte deras politik, och jag tycker att direkt illa om Åkesson. Jag ser ingen anledning till att hjälpa SD, men det fullständigt kliar i fingrarna på mig... SD blir behandlade som skit av regeringen som fullständigt ignorerar dem, trotts att regeringen i princip sitter på SD:s nåder. Det minsta SD kunde kräva var att regeringen förde samtal med dem, och det skulle de mycket snabbt kunna tvinga fram genom att obstruera. Men det gör man inte, och jag kan inte dra någon annan slutsats än att SD inte är intresserade av att påverka Sveriges politik.

Vad har detta med opinionen - trådens ämne - att göra? Jo, öh, när folk börjar förstå att SD inte är intresserade av att påverka Sveriges politik, bör de av SD:s väljare som är intresserade av att ändra Sveriges politik börja strömma över till andra partier - de rödgröna, men kanske öven till andra främlingefieltliga partier utanför riksdagen som nationaldemokrater och SvP?
2013-01-20, 16:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Dina långtgående analyser baserade på en opinionsmätning där det enda som är säkerställt är Centerns nedgång borde du behålla för dig själv tills entydiga tecken finns. Det är t ex föga troligt att SD:s uppgång har "brutits", inte minst eftersom de fick 14% i en annan poll häromdagen.

Däremot ser jag ovanstående parlamentariska variant som den möjligen mest troliga, om pågående utveckling fortsätter. Såssarna kommer sakta men säkert kravla upp och göra ett positivt val (jfrt 2010) och SD kommer givetvis sopa banan med sjuklövern vad gäller nya mandat. Dessa två partier är sannolikt de enda som kommer att kunna räkna hem framgångsrika val 2014, och är därmed naturliga regeringskandidater. S och SD har en del gemensamt och med S historiska profil som statsbärande och "sunt förnuft" (pre-Palme) så går det att föreställa sig en mycket omsorgsfullt formulerad uppgörelse mellan de båda. Troligen ligger deras sammanlagda mandatinnehav på 45-46% vid den tidpunkten, vilket bör räcka.

Det hela kommer förstås väcka ramaskri i dinosaurie-media, men ingen under 50 bryr sig om de trötta gamla Bror Duktig-mupparna längre.
Nu är du väl lite väl stingslig! Det har ju varit en mängs undersöknignar som har haft detta mönster - att de rödgröna är större än alliansen, men inte stora nog för att få majoritet - så visst måste vi försöka diskutera vilken regering och politik detta kan leda till.

Däremot kan jag ge dig rätt i att SD i regel inte haft den nedgång de haft i SIFO, men om du läser vad du skriver så uttrycker jag ju förvåning över att SD är så starka som de är trotts alla skandaler, men det beror ju helt säkert på missnöje med den misslyckade invandrings- och integrationspolitiken.
2013-01-20, 18:12
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Vad har detta med opinionen - trådens ämne - att göra? Jo, öh, när folk börjar förstå att SD inte är intresserade av att påverka Sveriges politik, bör de av SD:s väljare som är intresserade av att ändra Sveriges politik börja strömma över till andra partier - de rödgröna, men kanske öven till andra främlingefieltliga partier utanför riksdagen som nationaldemokrater och SvP?

SD-väljarna kommer inte strömma någonstans, varken till SvP eller sjuklövern, så länge invandringpolitiken ser ut som den gör. Första Allianspartiet som börjar rucka på den vinner, mina pengar är på FP, om inte annat i brist på annat.
2013-01-20, 18:55
Moderator
Siegfrids avatar
Ser att övriga i Sifo minskat med 0,3 till 0,4 %. Siffran är naturligtvis inte statistisk säkerställd alls, men det är kul att spekulera.
Har Fi eller PP imploderat totalt?
2013-01-20, 20:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boletus
Jag gläder mig åt kommunisternas tillbakagång. Fortsätter trenden, så åker (v) också ut ur Riksdagen 2014.

Det hade varit en nåd att stilla bedja om, även om det finns en betydande risk för att dessa röster kan gå till MP istället. Mp har som väl är minskat påtagligt i de senaste opinionsundersökningarna, men de lär sannolikt sitta kvar i Riksdagen efter 2014.
2013-01-20, 20:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Dina långtgående analyser baserade på en opinionsmätning där det enda som är säkerställt är Centerns nedgång borde du behålla för dig själv tills entydiga tecken finns. Det är t ex föga troligt att SD:s uppgång har "brutits", inte minst eftersom de fick 14% i en annan poll häromdagen.

Däremot ser jag ovanstående parlamentariska variant som den möjligen mest troliga, om pågående utveckling fortsätter. Såssarna kommer sakta men säkert kravla upp och göra ett positivt val (jfrt 2010) och SD kommer givetvis sopa banan med sjuklövern vad gäller nya mandat. Dessa två partier är sannolikt de enda som kommer att kunna räkna hem framgångsrika val 2014, och är därmed naturliga regeringskandidater. S och SD har en del gemensamt och med S historiska profil som statsbärande och "sunt förnuft" (pre-Palme) så går det att föreställa sig en mycket omsorgsfullt formulerad uppgörelse mellan de båda. Troligen ligger deras sammanlagda mandatinnehav på 45-46% vid den tidpunkten, vilket bör räcka.

Det hela kommer förstås väcka ramaskri i dinosaurie-media, men ingen under 50 bryr sig om de trötta gamla Bror Duktig-mupparna längre.

En sådan uppgörelse skulle kunna spräcka S. Förvisso starkt önskvärt, men det drar sig nog Löfven för. Sahlinisterna inom t ex S-kvinnor skulle nog inte kunna stå ut med en S-regering med SD stöd.
2013-01-20, 21:02
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ser att övriga i Sifo minskat med 0,3 till 0,4 %. Siffran är naturligtvis inte statistisk säkerställd alls, men det är kul att spekulera.
Har Fi eller PP imploderat totalt?
När såg vi dem senast i media? Fi och PP är mediadrivna enfrågerörelser.

Senast jag läste om PP var när de bytte partiledare och Fi kommer jag inte ens ihåg sist. Förmodligen då Schyman brände pengar på en engångsgrill.
2013-01-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av servus
När såg vi dem senast i media? Fi och PP är mediadrivna enfrågerörelser.

Senast jag läste om PP var när de bytte partiledare och Fi kommer jag inte ens ihåg sist. Förmodligen då Schyman brände pengar på en engångsgrill.

Vid nån mätning så presenterades också de övrigas fördelning och jag har för mig att PPs andel var ungefär 2/3. Fi hade en rätt liten andel, minns ej exakt. Sen vet jag inte om Fi finns längre som parti, har för mig att de skulle omvandlas till nån sorts intresseförening eller nåt. Kan ha drömt det dock. :/
2013-01-20, 22:01
Medlem
Citat:

S kommer aldrig under nuvarande omständigheter bilda regering eller samråda med SD. Det skulle vara för dem att begå politiskt harakiri (seppuku).
2013-01-20, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSFL
S kommer aldrig under nuvarande omständigheter bilda regering eller samråda med SD. Det skulle vara för dem att begå politiskt harakiri (seppuku).

Politiskt självmord kan betyda två saker i det här sammanhanget. Antingen menar du att deras egna väljare skulle bli missnöjda om Löfven samarbetade med Åkesson för att stoppa massinvandringen. Låter inte så troligt.

Eller så menar man att media och falanger inom partiet skulle bli upprörda, vilket låter högst sannolikt.

Det är en skillnad mellan två perspektiv; ett underifrånperspektiv och ett överhetsperspektiv. Att överheten tycker illa om att Sverige får en rimlig invandringspolitik vet vi, även om det kan vara svårt att förstå varför det är så. Men att folket däremot skulle hylla Löfven som en sentida svensk frihetshjälte om han bjöd in SD till regeringssamarbete bör det inte råda någon tvekan om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in