Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Om M, KD och SD har majoritet i valet 2022 så kommer aldrig någonsin SD acceptera att L sitter med i en regering. Finns inget gott att vinna ur det. I ett sådant läge kan SD totalt ignorera allt vad L säger. M och KD slipper också bejaka L intressen där väldigt mycket fokus ligger på EU. Något som är ett särintresse för alla partier förutom L.
Det enda är om det hänger på snöret, säg att de konservativa har 175 mandat då bör man fundera på att ta in L. I det läget är det klokt, för precis som du säger räcker det att 1 röstar emot partilinjen så faller allting. Skulle säga minst 178-180 mandat så kan man vara hyfsat lugnt och slippa oroa sig för den huvudvärken. Och med de mandaten så kan L tycka och säga vad dom vill för de är i det läget helt irrelevanta.
Visst, SD kan kräva allt mellan himmel och jord, men det kan alla andra också göra. De kan t.ex. rösta nej till alla möjliga regeringskonstellationer som inte passar dem om de vill. De kan t.ex. rösta nej till en M-KD-L-regering om de vill, men alternativet lär då vara en rödgrön regering, som de också kan rösta nej till om de vill. De kan rösta nej till precis allt om de vill. Likväl är nog det rimliga att de väljer att stödja det för dem bästa/minst dåliga alternativet som presenteras.
Att många här (inkl jag själv) hoppas på en M-KD-SD-regering med (egen majoritet) innebär inte att det i praktiken är ett realistiskt alternativ. Mig veterligen har ingen (ledande företrädare) för verken M, KD (eller något annat parti heller) utryckt att de tänker bilda regering med SD. Allt de sagt är att de kan tänka sig att ta stöd av och samarbeta med dem. Det är allt de sagt.
För SD:s del är nog det bästa de kan hoppas på att L åker ut, men att det ändå räcker för att M, KD och SD skall få majoritet. M+KD bildar regering och SD blir stödparti utanför regeringen, men får ett stort inflytande över politiken. Mandatperioden efter det blir valutgången den samma och SD erbjuds plats i regeringen denna gång.
Citat:
Får nog räkna med 1-2 politiska vildar i M men framförallt KD är risken större. Därför är 178 mandat ett minimum för att vara säkra på att få igenom alla budgetar.
Bästa vore förstås att L och MP åker ur. Då har de konservativa till 100% egen majoritet och 180+ mandat utan tvekan. Att MP åker ut ser jag som osannolikt. De kommer harva mellan 3,5-4% nästa sommar och under valrörelsen. Och sen sluta på drygt 4,2% med nöd och näppe. Det brukar se ut så och jag har slutat att hoppas, blir bara besviken ändå.
Instämmer.