2021-07-10, 18:22
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag oroas också över det. Oppinionsundersökningar är osäkra och det är i det närmaste omöjligt att mäta ner på promillenivå. Med bara några promillen under spärren finns en stor risk att de får tillräckligt med stödröster för att klara sig kvar. Det skulle kännas mycket bättre om de skulle ligga under 3% så folk avstår att stödrösta på dem. Dessutom skulle nog många miljöpartister också tveka och istället överväga att rösta på ett annat parti.
Det skall bli intressant huruvida vi får se någon form av kollaps av väljarstödet för L när det går upp för dem att de sannolikt kommer att missa riksdagen.

Är det någon OI-nörd som vet vilken som är den absoluta bottennoteringen någonsin för ett riksdagsparti, NyD undantagna? Jag har sett C nere under 3 procent för 7-8 år sedan, men jag tror aldrig att jag har sett någon under 2 procent. Någonstans går förhoppningsvis en gräns där väljarstödet kollapsar, i synnerhet med tanke på att de som idag uppger L har så många liknande alternativ att rösta på.
2021-07-10, 18:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag oroas också över det. Oppinionsundersökningar är osäkra och det är i det närmaste omöjligt att mäta ner på promillenivå. Med bara några promillen under spärren finns en stor risk att de får tillräckligt med stödröster för att klara sig kvar. Det skulle kännas mycket bättre om de skulle ligga under 3% så folk avstår att stödrösta på dem. Dessutom skulle nog många miljöpartister också tveka och istället överväga att rösta på ett annat parti.
Tänker att S-väljarna inte vågar stödrösta av två skäl.

Dels vore det katastrof för självkänsla och prestige om ärkefienden M skulle bli största parti och dels finns risken att en stödröst är helt bortkastad, om MP ändå inte når över spärren.
2021-07-10, 18:27
Medlem
Jag har svårt att tro att opinionen är så här pass oförändrad som den varit sedan valet. Ibland blir man riktigt förvånad på valnatten och den här gången tror jag det blir så. T.ex. att C får 4,5 procent trots att alla institut visar 9 procent.
2021-07-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det skall bli intressant huruvida vi får se någon form av kollaps av väljarstödet för L när det går upp för dem att de sannolikt kommer att missa riksdagen.

Är det någon OI-nörd som vet vilken som är den absoluta bottennoteringen någonsin för ett riksdagsparti, NyD undantagna? Jag har sett C nere under 3 procent för 7-8 år sedan, men jag tror aldrig att jag har sett någon under 2 procent. Någonstans går förhoppningsvis en gräns där väljarstödet kollapsar, i synnerhet med tanke på att de som idag uppger L har så många liknande alternativ att rösta på.

KD var nere på 2.7% före valet 2018… valrörelser har betydelse, och L och MP är två partier som historiskt gjort enorma ökningar från en låg medelnivå i framgångsrik valrörelser. Nu tror jag inte att varken L eller MP kommer skjuta i höjden men jag skulle nog vilja påstå att 5% ligger inom räckhåll för båda om valrörelsen går bra, och det scenariot skulle med största sannolikhet innebära ett C som tappar till både L och MP, plus stödröster från M respektive S.
2021-07-10, 18:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
KD var nere på 2.7% före valet 2018… valrörelser har betydelse, och L och MP är två partier som historiskt gjort enorma ökningar från en låg medelnivå i framgångsrik valrörelser. Nu tror jag inte att varken L eller MP kommer skjuta i höjden men jag skulle nog vilja påstå att 5% ligger inom räckhåll för båda om valrörelsen går bra, och det scenariot skulle med största sannolikhet innebära ett C som tappar till både L och MP, plus stödröster från M respektive S.
Du har rätt, KD låg på den nivån inför valet 2018. Jag brukar vara väldigt restriktiv med att räkna ut partier, men den här gången så känns det verkligen som om L faktiskt kan åka ur riksdagen. Jag har känslan av att de kan ha skaffat sig lite för många ovänner den här gången, vilket inte var fallet för KD inför förra valet. Deras hopp står till att väljare från JÖK-partierna inser att deras plan är att agera trojansk häst i ett M/SD/KD-samarbete.
2021-07-10, 19:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Den dagen S inte längre är största parti lär ge en hel del hjärtattacker på alla gamla gråsossar.

Det är inte riskfyllt för ett land att byta största parti, men det är heller inte sunt att ha samma i över hundra år, så demokratiskt sett får vi nog riskera de hjärtinfarkterna är jag rädd.
2021-07-10, 19:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

I o.u. tror jag inte vi kommer se så mycket av det, man slänger ju inte bort sin röst när man deltar i en oppiniundersökning. Däremot kanske på själva valdagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Dels vore det katastrof för självkänsla och prestige om ärkefienden M skulle bli största parti och dels finns risken att en stödröst är helt bortkastad, om MP ändå inte når över spärren.

Jag undrar om det är så jätteviktigt för deras väljare? För politikerna däremot vore det ju en enorm prestigeförlust.

Det är ju inte heller säkert att det är de trogna S-väljarna som kommer stödrösta, det kan ju lika gärna vara de som är mer "allmänvänster" som vill se en fortsatt vänsterpolitik och avskyr SD, M eller KD?

Men visst, de vill naturligtvis inte heller slänga bort sin röst på ett parti som nog kommer missa spärren. Just därför är det så viktigt att MP tappar ytterligare några promillen så de inte ens överväger att stödrösta på dem.
2021-07-10, 20:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Jag tror det beror på MPs siffror. Har de 3,8 % precis innan valet kommer de få stödröster. Har de 2,9 % tappar de nog ännu mer istället. Men var smärtgränsen går mellan 2,9 - 3,8 % vet jag inte.
2021-07-13, 05:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Statistisk Opinion har fått uppgifter om Sentio gällande hur det går för AfS, MED, F! och PP på sistone.

https://twitter.com/StatistiskO/status/1414781268814934016?s=20
2021-07-13, 11:06
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Statistisk Opinion har fått uppgifter om Sentio gällande hur det går för AfS, MED, F! och PP på sistone.

https://twitter.com/StatistiskO/status/1414781268814934016?s=20

Lite konstigt att man inte tar med sånt oftare.
Den sparsamma rapporteringen om småpartiernas siffror gör det säkert svårare för dem att växa.

Sentio 2-5 Juli jämfört med 18-21 Juni:

S 23,8% (-1,4)
V 10,3% (+0,1)
MP 4,3% (+1,0)

C 6,3% (-1,6)
L 4,3% (+1,5) Socialliberaler som byter skepp tro?

SD 21,9% (+2,5)

M 21,0% (-0,2)
KD 6,1% (-0,7)

https://twitter.com/StatistiskO/status/1414664113595330562/photo/1
2021-07-13, 13:33
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Lite konstigt att man inte tar med sånt oftare.
Den sparsamma rapporteringen om småpartiernas siffror gör det säkert svårare för dem att växa.

Sentio 2-5 Juli jämfört med 18-21 Juni:

S 23,8% (-1,4)
V 10,3% (+0,1)
MP 4,3% (+1,0)

C 6,3% (-1,6)
L 4,3% (+1,5) Socialliberaler som byter skepp tro?

SD 21,9% (+2,5)

M 21,0% (-0,2)
KD 6,1% (-0,7)

https://twitter.com/StatistiskO/status/1414664113595330562/photo/1
L och C som bytt ja.
2021-07-13, 14:13
Moderator
Ancistruss avatar
Småpartierna för den som undrar:

AFS 0,63%
F! 0,60%
PP 0,40%