2020-11-12, 12:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
MP kommer nog att få stödröster vid nästa val. Dessa kommer då från sossar och (till mindre del) från Vänsterpartiet. Så när man tittar på alternativen måste man räkna in deras siffror i Team Vänster som får stöd av 49,5 % av väljarna i Novus. Team Höger får 46,4 %. Glappet mellan teamen har minskat successivt under hela hösten, men ganska långsamt och inte särskilt mycket.

Det är nog möjligt. Samtidigt uppfattar jag att sossar inte alltid är så förtjusta i MP. Men det räcker ju med att några få är det.

V är ju själva inte så stora så därifrån blir der svårare att få stödröster. Men de har som bekant växt på sistone och åtminstone enl SVT-artikeln består dessa nya vänsterpartister främst av tidigare miljöpartister.

MP-väljare går till V

Samtidigt går det även bra för Vänsterpartiet som ökar till 10,6 procent.

– Vänsterpartiet har tagit väljare från Miljöpartiet och det verkar som att väljare uppfattar det som att V har en tydligare väg framåt än vad MP har i dag, säger Torbjörn Sjöström.

Så kommer MP framåt valdagen fortfarande ligga och dallra på 4%-spärren är det nog inte omöjligt att några av dem kommer välja att stödja sitt gamla parti.

Men jag förmodar att det finns en gräns för det också. Säg att de sjunkit till exempelvis 3,0% i o.u., då blir det nog svårare att få stödröster då många nog kommer känna att de riskerar att slänga bort sin röst. Likaså kommer nog många miljöpartister känna så och välja att rösta på något annat förmodar jag.
2020-11-12, 12:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack!

Jag tycker man skall vara försiktig med att dra alltför stora växlar på en enskild o.u., men ser man sammantaget på många o.u. ser det åtminstone ut att försiktigt röra sig åt rätt håll.

L har glädjade nog under långt tid legat på betryggande avstånd under riksdagsspärren. Jag är mer orolig för MP som länge legat och guppat runt spärren. När ett nytt kvinnligt språkrör väljs kommer de sannolikt få mer medial uppmärksamhet vilket kan gynna dem i oppinionen, åtminstone kortsiktigt.

Det är nog en befogad oro. MSM lär göra sitt bästa både för att i närtid uppmärksamma både MP och det nya språkröret, liksom man kommer att marknadsföra MP inför valet 2022. Emellertid är det inte säkert att mer uppmärksamhet alltid är bra. De stora problem som Sverige står inför - ekonomiskt, integrationspolitiskt, rättspolitiskt, försvarspolitiskt - har MP svårt att positionera sig i. Exempelvis står Riksdagen inför att kraftigt upprusta Försvaret, något som MP hatat i alla år.
2020-11-12, 13:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är nog en befogad oro. MSM lär göra sitt bästa både för att i närtid uppmärksamma både MP och det nya språkröret, liksom man kommer att marknadsföra MP inför valet 2022. Emellertid är det inte säkert att mer uppmärksamhet alltid är bra. De stora problem som Sverige står inför - ekonomiskt, integrationspolitiskt, rättspolitiskt, försvarspolitiskt - har MP svårt att positionera sig i. Exempelvis står Riksdagen inför att kraftigt upprusta Försvaret, något som MP hatat i alla år.

Jo, jag instämmer.

Men även om du och jag finner vissa frågor viktiga är det långt ifrån säkert att just dessa blir de stora valfrågorna. Vilka som blir de stora valfrågorna avgörs till stor del av media i kombination av yttre omständigheter såsom t.ex. skogsbränderna sommaren innan förra valet.

Och även om der blir "våra frågor" skall man inte glömma att en endkild fråga oftast kan belysas utifrån olika perspektiv.

Den största delen av medias marknadsföringing av MP har egentligen aldrig bestått av direkt reklam för dem utan snarare indirekt genom att fokusera på deras profilfrågor utifrån deras perspektiv. Då många journalister sympatiserar med deras politik ges både medvetet och omedvetet, ett extra fokus på deras profilfrågor utifrån deras perspektiv.

Lagom till valet kommer de nog få tips om några döda sälar, hackspettar eller någon försurad sjö som de kommer fokusera på. Likaså flyktingar i 3:e världen, liksom hur bra det går för dem i Sverige och det hot nazister utsätter dem för. På så vis kommer MP:s profilfrågor i fokus (från deras perspektiv) varpå de i praktiken gynnas.

Även om de flesta väljare inte delar deras verklighetsbild räcker det om en av tjugofem gör det för att de skall klara riksdagsspärren.
2020-11-12, 16:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo, jag instämmer.

Men även om du och jag finner vissa frågor viktiga är det långt ifrån säkert att just dessa blir de stora valfrågorna. Vilka som blir de stora valfrågorna avgörs till stor del av media i kombination av yttre omständigheter såsom t.ex. skogsbränderna sommaren innan förra valet.

Och även om der blir "våra frågor" skall man inte glömma att en endkild fråga oftast kan belysas utifrån olika perspektiv.

Den största delen av medias marknadsföringing av MP har egentligen aldrig bestått av direkt reklam för dem utan snarare indirekt genom att fokusera på deras profilfrågor utifrån deras perspektiv. Då många journalister sympatiserar med deras politik ges både medvetet och omedvetet, ett extra fokus på deras profilfrågor utifrån deras perspektiv.

Lagom till valet kommer de nog få tips om några döda sälar, hackspettar eller någon försurad sjö som de kommer fokusera på. Likaså flyktingar i 3:e världen, liksom hur bra det går för dem i Sverige och det hot nazister utsätter dem för. På så vis kommer MP:s profilfrågor i fokus (från deras perspektiv) varpå de i praktiken gynnas.

Även om de flesta väljare inte delar deras verklighetsbild räcker det om en av tjugofem gör det för att de skall klara riksdagsspärren.

Jag tror kanske inte att de frågorna blir så stora, men att det borde vara frågor som MP missgynnas av. Oppositionspartierna borde framhålla att MP nu sitter i en regering som ökar försvarsutgifterna närmast exempellöst. Sådant borde få pacifisterna att lämna partiet. Det är bättre att de går till V, så man har alla stollarna på samma ställe.
2020-11-12, 22:33
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du är väldigt kategorisk vad gäller splittring. Vad stöder du det på?

Jag stöder min åsikt på en centralt placerad person inom (s) som jag känt i många år. Hen har en ganska övertygande argumentation om varför (s) inte kommer att samarbeta med (m), och bedömer risken för splittring som sannolik, ja t o m högst trolig.
Varken S eller M har något val. Det kommer inte ske splittring i S.
2020-11-12, 22:57
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Emedan S har varit så stora så länge, så har de kunnat "kosta på sig" att avstå både V och M. V har varit "lössen i fanan" och M har varit den stora högerfienden i alla år. Det vill nog mycket till för att överväga både att samarbeta vänster- och höger ut. "Mycket till" kan betyda att man blir näst största parti och riskerar att inte kunna nå regeringsmakten på många år. Då tror jag att spelbordet kan vara så pass ändrat att S kan överväga även det historiskt omöjliga. Frågan är åt vilket håll.

Så är det, men kanske vänder man sig till slut hellre vänsterut än högerut. Det är inte heller omöjligt att man förlorat så mycket gråsossar till SD - OU-siffrorna ger oss inte riktigt den informationen - att vänsterfalangen dominerar och då ligger ett V som närmar sig 15% nog närmare till hands.
Kommunisterna har aldrig blivit något stort parti. De har försökt sedan 1917.
2020-11-13, 06:38
Medlem
Citat:
Intressant!

L är långt under spärren och MP är strax under spärren. S backar svagt. Inte så illa!

Det är påfallande att både M och V ökar, det säger något om hur svensk politik polariseras, vilket inte behöver vara dåligt. Men, vi får väl se om denna undersökning bekräftas även i andra OU framöver.

Kd är också på väg mot spärren. Skulle säga att de ligger mer risigt till än mp och l.
2020-11-13, 08:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kommunisterna har aldrig blivit något stort parti. De har försökt sedan 1917.

Nåja, VPK fick 11,99% i valet 1998, och det kan inte uteslutas att de närmar sig detta i kommande val, litet beroende på den nya partiledaren. Sedan det förstås så att ett parti inte behöver vara särskilt stort för att få avgörande inflytande. Se på MP som i huvudsak fått igenom sin migrationspolitik under de senaste 20 åren.
2020-11-13, 08:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Kd är också på väg mot spärren. Skulle säga att de ligger mer risigt till än mp och l.

Inte ännu, men det kan inte uteslutas att KD går det hållet, man har varit där förr. Här kan emellertid en kärnväljaranalys vara på sin plats. KD anses ha kärnväljare strax under 4%, så man behöver bara locka ca 0,5-1 procentenhet för att vara kvar. L har ungefär så många kärnväljare som nu ger sig till känna i OU, så man måste locka rätt många för att vara kvar. MP har kärnväljare runt 3% så man måste lura minst 1 procentenhet för att bli kvar. Vi får väl se hur det går.
2020-11-13, 12:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Varken S eller M har något val. Det kommer inte ske splittring i S.
Ok, då tror vi olika, helt enkelt.
2020-11-13, 13:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

Citat:
Inte ännu, men det kan inte uteslutas att KD går det hållet, man har varit där förr. Här kan emellertid en kärnväljaranalys vara på sin plats. KD anses ha kärnväljare strax under 4%, så man behöver bara locka ca 0,5-1 procentenhet för att vara kvar. L har ungefär så många kärnväljare som nu ger sig till känna i OU, så man måste locka rätt många för att vara kvar. MP har kärnväljare runt 3% så man måste lura minst 1 procentenhet för att bli kvar. Vi får väl se hur det går.
(Kd) tappade ganska kraftigt i senaste OU.

Jag kan bara spekulera, men jag undrar jag, om inte EBTs omtalade fastighetsaffär kan ha påverkat. Och komma att påverka ännu mer framöver. Jag har fått för mig att en hyfsad andel av (kd):s väljare är äldre, och jag tror många ogillar EBTs metoder och hantering (att det sedan finns andra personer i den affären som också har tvivelaktigt mjöl i sina påsar tror jag inte har så stor påverkan).

Hade EBT backat direkt hade hon stått ut som en ovanligt hederlig politiker med etiskt/moraliskt patos. Det hade dragit väljare. När hon nu istället fortsätter tror jag hon tappar. (Att hon dessutom verkar vara rätt klunsig gör inte saken bättre. T ex lyckades hon göra en rad fel när hon ansökte om lagfart första gången. Och det är ändå en tämligen okomplicerad historia. Att sitta i en regering är tio gånger svårare. Minst. Är hon vuxen den uppgiften?)
2020-11-13, 13:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
(Kd) tappade ganska kraftigt i senaste OU.

Jag kan bara spekulera, men jag undrar jag, om inte EBTs omtalade fastighetsaffär kan ha påverkat. Och komma att påverka ännu mer framöver. Jag har fått för mig att en hyfsad andel av (kd):s väljare är äldre, och jag tror många ogillar EBTs metoder och hantering (att det sedan finns andra personer i den affären som också har tvivelaktigt mjöl i sina påsar tror jag inte har så stor påverkan).

Hade EBT backat direkt hade hon stått ut som en ovanligt hederlig politiker med etiskt/moraliskt patos. Det hade dragit väljare. När hon nu istället fortsätter tror jag hon tappar. (Att hon dessutom verkar vara rätt klunsig gör inte saken bättre. T ex lyckades hon göra en rad fel när hon ansökte om lagfart första gången. Och det är ändå en tämligen okomplicerad historia. Att sitta i en regering är tio gånger svårare. Minst. Är hon vuxen den uppgiften?)

Fullt möjligt. Fastighetsaffären och skilsmässan har inte bidragit till hennes trovärdighet. KD som parti har också svajat betydeligt t ex i fråga om anhöriginvandring och ensamkommande afghanmän. KD är också internt splittrat i flera viktiga frågor, så det är inte konstigt att väljarna tvekar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in