2020-11-09, 11:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Kanske, men C och L har litet grand olika väljarprofiler. Det är nog så att L-väljarna i något högre grad identifierar sig som tydligt borgerliga, medan C-väljarna i något mindre grad hr den uppfattningen. Det är inte så länge sedan som C helst inte ville bli kallade borgerliga. Något arv från den tid då C var ett folkrörelseparti, i någon likhet med S, kanske finns kvar i partirötterna.

Nå, kanske spelar Sabuni en viss roll, men mer ändå att Ullenhag inte blev vald. En betydelsefull del i L:s stolleprofil blev därmed utknuffad. Liberaler är känsliga varelser.

Ja, kanske det? Visst har säkert C (liksom S) en stor skara gamla trogna väljare som i decennier röstat på dem i vårt och tort. Och dessa lär nog aldrig lämna C i första taget. Men de utgör rimligen inte samtliga deras sympatisörer, utan bara en del av dem. Minst hälften utgörs av nog av andra, sannolikt främst mer nytillkomna urbana medelklassväljare helt utan förankring i LRF o.likn. Dessa förefaller också vara kvar (alternativt lämnat och ersatts av lika många nya).

Men visst, de kanske alla struntar helt i blockpolitiken, så kan det ju kanske vara? Det är möjligt att de bara valde det som var "rätt". Valet stod kanske mellan de två "rätta" partierna MP och C? De gillade kanske Annie bättre och tyckte MP hade lite för mycket en stämpel av att vara ett parti främst för flummiga skogsmullar, veganer och haschtomtar? Alltså att de snarare gjorde ett livsstilsval som identifierade dem som personer snarare än ett politiskt val. Är så fallet hoppas jag de stannar i C, alternativet vore ju annars att de överväger att rösta på MP eller möjligen V.
2020-11-09, 11:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, kanske det? Visst har säkert C (liksom S) en stor skara gamla trogna väljare som i decennier röstat på dem i vårt och tort. Och dessa lär nog aldrig lämna C i första taget. Men de utgör rimligen inte samtliga deras sympatisörer, utan bara en del av dem. Minst hälften utgörs av nog av andra, sannolikt främst mer nytillkomna urbana medelklassväljare helt utan förankring i LRF o.likn. Dessa förefaller också vara kvar (alternativt lämnat och ersatts av lika många nya).

Men visst, de kanske alla struntar helt i blockpolitiken, så kan det ju kanske vara? Det är möjligt att de bara valde det som var "rätt". Valet stod kanske mellan de två "rätta" partierna MP och C? De gillade kanske Annie bättre och tyckte MP hade lite för mycket en stämpel av att vara ett parti främst för flummiga skogsmullar, veganer och haschtomtar? Alltså att de snarare gjorde ett livsstilsval som identifierade dem som personer snarare än ett politiskt val. Är så fallet hoppas jag de stannar i C, alternativet vore ju annars att de överväger att rösta på MP eller möjligen V.

Jo, det är väl plausibelt. En rimlig önskan, tycker jag också. Den långsiktiga frågan är förstås vilken påverkan C kommer att få på svensk politik. Jag utesluter inte ett närmare samarbete mellan S och C, snarare än mellan S och M, efter nästa val. Kanske är en S+C, med V-stöd, en fullt tänkbar regeringslösning, givet hur opinionen utvecklar sig?
2020-11-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag skulle nog vilja formulera det lite annorlunda.
C+L hade två tänkbara avtalspartners:
A) S+Mp
B) M+KD
I båda fallen fanns ett parti de inte vill befatta sig med. V i A) och SD i B).
Så långt ganska likvärdigt.

Men man bedömde att S+Mp klarade av att hantera V bättre än vad M+KD skulle hantera SD. Både UK och Ebba hade avvisat uppgörelse med SD.
SL kunde dock ha en dialog med V.

Notera att C+L inte stödjer någon regering. Man har skrivet ett avtal. Det är något helt annat. Många i forumet verkar inte riktigt förstå detta.

Nästa mandatperiod är en ny fråga.

* Har S levt upp till avtalet kan S få ett nytt, med nytt innehåll (om mandatfördelningen så medger).

* Har S inte levt upp till avtalet, kan jag inte se att S får ett nytt. (Var och en kan tänka er att ni går till frisören, som tar fullt betalt, men klipper bara halva skallen. Hur många går dit en gång till?)

* M+KD kan nog få ett avtal med C+L. Men UK måste på något sätt troliggöra att han kan leverera enligt avtal. Det fungerar inte som 2018 att inte prata med SD men samtidigt lova att SD skall rösta med. Jag skrev lite om UK's svårigheter i förra inlägget. Så jag ska inte upprepa mig.

* Får M+KD+SD >50% skulle jag tro att dom får tillfälle att prova på regerandet. (Dock tror jag att M+KD kommer åka på svårigheter som folk i forumet envist blundar för. Men jag går inte in på det här).

* Blir M+KD+C+L > S+Mp+V tror jag Alliansen provar. Många i forumet hamnar här i total förnekelse. Men ett företag som tappat en kund kommer inte vägra sälja till den kunden 4 år senare. Tänker man så, så förstår man verkligheten bättre. Kan dock bli så att SD stoppar det.

* V+SD+S är en tänkbar konstellation. De har ungefär samma politik. Men än finns inte någon vilja till det. Tack och lov.

Det är väl de tänkbara konstellationerna. Tror inte jag missat någon. En del pratar om V+L eller V+C i samma rum, men då har man inte förstått. Det är som att prata om SD+L eller SD+C i samma rum. Eller V+M i samma rum. Finns några partier som helt enkelt står för långt från varandra. Min uppfattning är att M och SD står för långt från varandra. Men framtiden får väl utvisa om/vad de kan komma överens om.
Anledningen att V och C passar bättre ihop än SD och V eller C är för att i de viktiga värderingsfrågorna som invandring, mångkultur, genus, feminism, islamism så är partier som C och V på samma sida av ekvationen, de vill i princip båda föra exakt samma kravlösa massinvandring och strö pengar över islamister. Detta gör att C och V har en större värderingsgemenskap än vad något av partierna har till SD som är en motpol i alla värderingsfrågor.

Detta är också vad Centern prioriterar. För Centern är inte den ekonomiska politiken det viktigaste, de hade fått klart mer liberal ekonomisk politik av en högerregering än med sossarna, men Centern är ett parti som prioriterar frågor som massinvandring och mångkultur före ekonomisk politik och Moderaterna kunde inte lova Centern fortsatt massinvandring, vilket gjorde att Centern inte kunde stödja M.
2020-11-11, 19:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Anledningen att V och C passar bättre ihop än SD och V eller C är för att i de viktiga värderingsfrågorna som invandring, mångkultur, genus, feminism, islamism så är partier som C och V på samma sida av ekvationen, de vill i princip båda föra exakt samma kravlösa massinvandring och strö pengar över islamister. Detta gör att C och V har en större värderingsgemenskap än vad något av partierna har till SD som är en motpol i alla värderingsfrågor.

Detta är också vad Centern prioriterar. För Centern är inte den ekonomiska politiken det viktigaste, de hade fått klart mer liberal ekonomisk politik av en högerregering än med sossarna, men Centern är ett parti som prioriterar frågor som massinvandring och mångkultur före ekonomisk politik och Moderaterna kunde inte lova Centern fortsatt massinvandring, vilket gjorde att Centern inte kunde stödja M.
Hm, om du tittar på den kravlista som C lämnade över till Löfven, som var det som krävdes av S för att Löfven skulle kunna ta sig igenom riksdagen, vad innehöll den av det du påstår?
0%?

Det var: borttagen värnskatt, reducerad hyresreglering, reducerade arbetsmarknadslagar.

Hur väl stämmer det med det du påstår ovan?
Extremt illa, eller hur?

Detta är just tillväxtpolitik. Minskad tillväxthämmande plundring, minskade hinder för folk att flytta till lämpligare jobb, minskad arbetslöshet.

Vad har V sagt om detta? Är dom ok med Centerns krav?

OM det hade varit som du skriver, vad hade då C krävt istället?

Du bör inse att någon lurat dig. Rejält. Du är så gravt indoktrinerad att trots att du ser vad som händer inför regeringsbildningen kan du inte ta in det.

Det som i sig kan vara lite överkurs här är att inse att det C pysslar med är att locka över väljare från MP till C. Om Mp åker ut så är Alliansen > S+V. Och då kan Alliansen regera. Och få igenom allt som inte vänstern går ihop om att stoppa. Att få bort värnskatten hade inte gått. Det röstar vänstern mangrant emot.
2020-11-11, 19:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Men vilket av dig ovan nämnt utfall tror du är mest sannolikt nästa mandatperiod?
Jag tror inte det ens går att gissa idag.

Dels kommer det bero på mandatfördelningen.

Men sedan på partiernas förhandlingsförmåga. Tittar vi händelseutvecklingen efter förra valet så hade nog såväl S som C förberett sig på detta 2 år innan valet. Vi får komma ihåg att politiker är ganska slipade och inte alls så korkade som många i forumet tror.
Eventuellt var alla partier införstådda med vad som skulle kunna hända.
Men sedan går det inte att gå på lösningen på en gång. Hade S+C+L träffats efter valet och gjort upp på en gång hade det blivit svår revolt i partierna. Man måste dra ut på detta. Och sedan gäller det för C+L att få Löfven att svettas. Annars går inte S med på så mycket krav.

Efter valet vet partierna hur mandaten är fördelade. Och då blir det nytt räv och rackar-spel. Där det skall avtalas om ditt och datt. Och olika konstellationer kan diskuteras samtidigt. I hemlighet för varandra. Naturligtvis.
Den konstellation med de mest kompromissvilliga lär vinna. Kan ju bli så att partiet med statsminister är så sugna att de ger upp hela sin egna politik. Även om jag inte riktigt tror det.
2020-11-11, 20:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag skulle nog vilja formulera det lite annorlunda.
C+L hade två tänkbara avtalspartners:
A) S+Mp
B) M+KD
I båda fallen fanns ett parti de inte vill befatta sig med. V i A) och SD i B).
Så långt ganska likvärdigt.

Men man bedömde att S+Mp klarade av att hantera V bättre än vad M+KD skulle hantera SD. Både UK och Ebba hade avvisat uppgörelse med SD.
SL kunde dock ha en dialog med V.

Notera att C+L inte stödjer någon regering. Man har skrivet ett avtal. Det är något helt annat. Många i forumet verkar inte riktigt förstå detta.

Nästa mandatperiod är en ny fråga.

* Har S levt upp till avtalet kan S få ett nytt, med nytt innehåll (om mandatfördelningen så medger).

* Har S inte levt upp till avtalet, kan jag inte se att S får ett nytt. (Var och en kan tänka er att ni går till frisören, som tar fullt betalt, men klipper bara halva skallen. Hur många går dit en gång till?)

* M+KD kan nog få ett avtal med C+L. Men UK måste på något sätt troliggöra att han kan leverera enligt avtal. Det fungerar inte som 2018 att inte prata med SD men samtidigt lova att SD skall rösta med. Jag skrev lite om UK's svårigheter i förra inlägget. Så jag ska inte upprepa mig.

* Får M+KD+SD >50% skulle jag tro att dom får tillfälle att prova på regerandet. (Dock tror jag att M+KD kommer åka på svårigheter som folk i forumet envist blundar för. Men jag går inte in på det här).

* Blir M+KD+C+L > S+Mp+V tror jag Alliansen provar. Många i forumet hamnar här i total förnekelse. Men ett företag som tappat en kund kommer inte vägra sälja till den kunden 4 år senare. Tänker man så, så förstår man verkligheten bättre. Kan dock bli så att SD stoppar det.

* V+SD+S är en tänkbar konstellation. De har ungefär samma politik. Men än finns inte någon vilja till det. Tack och lov.

Det är väl de tänkbara konstellationerna. Tror inte jag missat någon. En del pratar om V+L eller V+C i samma rum, men då har man inte förstått. Det är som att prata om SD+L eller SD+C i samma rum. Eller V+M i samma rum. Finns några partier som helt enkelt står för långt från varandra. Min uppfattning är att M och SD står för långt från varandra. Men framtiden får väl utvisa om/vad de kan komma överens om.
Huvudfrågan inför nästa väl är väl först och främst vilka partier som kommer finnas i Riksdagen innan man kan spekulera. Om L och/eller MP åker ur kan spelplanen förändras rätt ordentligt.
2020-11-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Huvudfrågan inför nästa väl är väl först och främst vilka partier som kommer finnas i Riksdagen innan man kan spekulera. Om L och/eller MP åker ur kan spelplanen förändras rätt ordentligt.
Har du inte förstått vilka som styr landet och ländrna globalt?
2020-11-12, 06:59
Moderator
v50s avatar
SVT/Novus senaste mätning, 7138 personer tillfrågades varav 3783 svarade

S 26,4% (-0,1)
V 10,6% (+1,0)
MP 3,9% (-1,3)

C 8,6 % (+0,2)
L 2,7% (-0,7)

SD 19,4% (+0,2)

M 22,0% (+1,3)
KD 5,0% (-0,7)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-miljopartiet-tappar-i-opinionen
2020-11-12, 07:20
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Har du inte förstått vilka som styr landet och ländrna globalt?
Riktiga influencers och då talar vi inte om Blondinbella. Personer med stor ekonomisk makt.
2020-11-12, 09:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 26,4% (-0,1)
V 10,6% (+1,0)
MP 3,9% (-1,3)

C 8,6 % (+0,2)
L 2,7% (-0,7)

SD 19,4% (+0,2)

M 22,0% (+1,3)
KD 5,0% (-0,7)

Tack!

Jag tycker man skall vara försiktig med att dra alltför stora växlar på en enskild o.u., men ser man sammantaget på många o.u. ser det åtminstone ut att försiktigt röra sig åt rätt håll.

L har glädjade nog under långt tid legat på betryggande avstånd under riksdagsspärren. Jag är mer orolig för MP som länge legat och guppat runt spärren. När ett nytt kvinnligt språkrör väljs kommer de sannolikt få mer medial uppmärksamhet vilket kan gynna dem i oppinionen, åtminstone kortsiktigt.
2020-11-12, 11:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 26,4% (-0,1)
V 10,6% (+1,0)
MP 3,9% (-1,3)

C 8,6 % (+0,2)
L 2,7% (-0,7)

SD 19,4% (+0,2)

M 22,0% (+1,3)
KD 5,0% (-0,7)

Intressant!

L är långt under spärren och MP är strax under spärren. S backar svagt. Inte så illa!

Det är påfallande att både M och V ökar, det säger något om hur svensk politik polariseras, vilket inte behöver vara dåligt. Men, vi får väl se om denna undersökning bekräftas även i andra OU framöver.
2020-11-12, 11:09
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Tack!

Jag tycker man skall vara försiktig med att dra alltför stora växlar på en enskild o.u., men ser man sammantaget på många o.u. ser det åtminstone ut att försiktigt röra sig åt rätt håll.

L har glädjade nog under långt tid legat på betryggande avstånd under riksdagsspärren. Jag är mer orolig för MP som länge legat och guppat runt spärren. När ett nytt kvinnligt språkrör väljs kommer de sannolikt få mer medial uppmärksamhet vilket kan gynna dem i oppinionen, åtminstone kortsiktigt.

MP kommer nog att få stödröster vid nästa val. Dessa kommer då från sossar och (till mindre del) från Vänsterpartiet. Så när man tittar på alternativen måste man räkna in deras siffror i Team Vänster som får stöd av 49,5 % av väljarna i Novus. Team Höger får 46,4 %. Glappet mellan teamen har minskat successivt under hela hösten, men ganska långsamt och inte särskilt mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in