2019-05-24, 07:55
Moderator
v50s avatar
Ny mätning från Sentio för maj månad som avser riksdagsvalet, mätningen utfördes mellan 17-21/5 och 1007 personer tillfrågades.

S 25,0% (-0,6)
V 10,1% (+0,8)
MP 4,7% (+0,4)

C 6,8% (+0,4)
L 3,3% (-0.5)

SD 21,2% (+1,1)

M 15,5% (-2,0)
KD 10,4% (-0,3)

Övriga 3,1%

https://twitter.com/StatistiskO
https://nyheteridag.se/plus/sentio-botten-ur-for-m/
2019-05-24, 09:00
Medlem
jay.simpsons avatar
Historiskt LO förlorar stöd bland arbetare

Citat:
Ursprungligen postat av omni.se
Färre LO-medlemmar röstar på S – SD ökar
Endast 32 procent av LO:s medlemmar uppger att man kommer att rösta på Socialdemokraterna, vilket är ett historiskt lågt väljarstöd. Det visar en intern mätning från LO som Expressen tagit del av.

Mätningen visar samtidigt att Sverigedemokraterna endast ligger några procentenheter efter S. Enligt tidningen skapar siffrorna oro inom LO som har satsat stenhårt inför årets EU-val i ett försök att lyfta S i opinionen.

– När det är så pass lågt valdeltagande och bara omkring hälften som röstar går det inte att mäta tillförlitligt. Ingen vet vad som kommer hända på söndag, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson till Expressen och vill tona ner den interna mätningens betydelse.

Som en äkta fascist passar inte mätningarna för gåslevertjockisen. Har Thorwaldsson lutat sig mot bortförklaringar om S visat på ett ökat stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av expressen.se
Tonläget mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har skruvats upp allt mer under EU-valrörelsen och angreppen mellan de två partierna har haglat i luften.

Från Socialdemokraterna har man rentav velat göra hela valet till en folkomröstning om SD, och öppet ifrågasatt partiets demokratiska trovärdighet och beskrivit det som högerextremt.

Citat:
Ursprungligen postat av expressen.se
LO: ”Har nått fram till många”
– Jag är ganska optimistisk. Vi har nått fram till många och särskilt i de förbund som har mycket problem med sverigedemokrater. Det här är ett nytt sätt att arbeta för för oss och den strategi vi ska använda oss av framöver, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

https://unv.is/expressen.se/nyheter/eu-valet-2019/lofvens-ras-hos-lo-valjarna-sd-gar-kraftigt-framat

Jävligt skrämmande och Orwellsk. Facisterna saknar skam, Thorwaldsson och Löfvén har älskat Mussolini.
Senast redigerad av jay.simpson 2019-05-24 kl. 09:10.
2019-05-24, 09:45
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Räknar man på mandaten så blir det exakt som förra mätningen. M3, L1, C2, Kd2, S5, V2, Mp2, Sd3. Med 20 mandat då krävs det en rejäl ökning för att sno ett mandat från någon annan.
Lättare att tappa om till exempel L trillar under spärren då skulle Sd ta det mandatet.

Men jag veta att ni är procentfixerade och inte bryr er om mandaten vilket säkert partierna gör.
Hur. I. Helvete. Har. Mp. Lyckats. Mer. Än. Fördubbla. Sitt. Stöd. Sedan. Riksdagsvalet???

I höstas var väljarna så trötta på de där jävla miljötalibanerna att endast stockholmarna lyckades rädda kvar skiten. Sen fick de sitta i regeringen med en bisarr överrepresentation på ministerposterna. Nu har de gått från knappt 4% i höstens valresultat till över 10% i EU-valet, med pappskallen Bah Kunhke som förstanamn?!? Vad fan är detta? Är valmanskåren så jävla debil??
2019-05-24, 09:51
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Hur. I. Helvete. Har. Mp. Lyckats. Mer. Än. Fördubbla. Sitt. Stöd. Sedan. Riksdagsvalet???

I höstas var väljarna så trötta på de där jävla miljötalibanerna att endast stockholmarna lyckades rädda kvar skiten. Sen fick de sitta i regeringen med en bisarr överrepresentation på ministerposterna. Nu har de gått från knappt 4% i höstens valresultat till över 10% i EU-valet, med pappskallen Bah Kunhke som förstanamn?!? Vad fan är detta? Är valmanskåren så jävla debil??

Det har att göra med vilka som röstar. Södermalmsprogressiva och innersstadsliberaler har alltid högt valdeltagande medan många SD-väljare väljer soffan i EU-valet, tyvärr får vi dock detta. Dessutom väljer många MP i EU-val som röstar annat i RD-val.

Siffrorna ser annorlunda ut i OU inför riksdagsvalet.
2019-05-24, 09:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Det är nog en effekt av det låga valdeltagandet. Om samma personer som röstade Mp i riksdagsvalet också röstar Mp i EU-valet så blir det nästan dubbla procentenheten eftersom valdeltagandet är så lågt.
2019-05-24, 11:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ny mätning från Sentio för maj månad som avser riksdagsvalet, mätningen utfördes mellan 17-21/5 och 1007 personer tillfrågades.

S 25,0% (-0,6)
V 10,1% (+0,8)
MP 4,7% (+0,4)

C 6,8% (+0,4)
L 3,3% (-0.5)

SD 21,2% (+1,1)

M 15,5% (-2,0)
KD 10,4% (-0,3)

Övriga 3,1%

https://twitter.com/StatistiskO
https://nyheteridag.se/plus/sentio-botten-ur-for-m/

Nu är förstås OU inför val påtagligt osäkra numera, särskilt EU-val. Men det är ändå påfallande svagt att Sverige blott har två partier som ser ut att komma över 20% - inget över 30%. Detta i ett land som haft S över 40% huvuddelen av de senaste 100 åren. De OU som kommit på sistone är en utmärkt illustration över hur svensk politik förändrar sig i nuet. Oavsett om det gäller Riksdagen eller EU så är vi inne i en formativ period som i grunden kommer att förändra svensk politik framöver. Och ett KD på över 10% också. Man kan förstå att de samlade vänstermedierna är oroliga och vill skjuta ner partiet.
https://pbs.twimg.com/media/D7Mo4RnWwAEt2km.jpg
2019-05-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nu är förstås OU inför val påtagligt osäkra numera, särskilt EU-val. Men det är ändå påfallande svagt att Sverige blott har två partier som ser ut att komma över 20% - inget över 30%. Detta i ett land som haft S över 40% huvuddelen av de senaste 100 åren. De OU som kommit på sistone är en utmärkt illustration över hur svensk politik förändrar sig i nuet. Oavsett om det gäller Riksdagen eller EU så är vi inne i en formativ period som i grunden kommer att förändra svensk politik framöver. Och ett KD på över 10% också. Man kan förstå att de samlade vänstermedierna är oroliga och vill skjuta ner partiet.
https://pbs.twimg.com/media/D7Mo4RnWwAEt2km.jpg

Jo det gäller bara att (L) åker ut från Riksdagen så är i princip saken klar. Med ett högerblock (M,KD,SD), ett vänsterblock (V,S,MP) så riskerar vi en situation där mittenblocket bestående av (C,L) blir tillräckligt stora för att styra vägvalen framöver. Detta eftersom (L) delvis delar väljare med (M).

Åker (L) ut tror jag att det blir en högerregering nästa gång. Särskilt som (C) verkar sakna överlapp med (M,KD) bland väljarna numera.
2019-05-24, 12:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo det gäller bara att (L) åker ut från Riksdagen så är i princip saken klar. Med ett högerblock (M,KD,SD), ett vänsterblock (V,S,MP) så riskerar vi en situation där mittenblocket bestående av (C,L) blir tillräckligt stora för att styra vägvalen framöver. Detta eftersom (L) delvis delar väljare med (M).

Åker (L) ut tror jag att det blir en högerregering nästa gång. Särskilt som (C) verkar sakna överlapp med (M,KD) bland väljarna numera.

Det vore en gudlomlig rättvisa om L åker ut, föstr ur EU-parlamentet och sedan ur Riksdagen. Dessvärre innehåller Sverige en litet för stor andel politiska stollar, så man skall inte räkna med något i förväg. Men jag medger att vi sett många OU som ger ett visst hopp. Och så MP också, om inte Gud tycker att vi ber om för mycket...
2019-05-24, 14:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det vore en gudlomlig rättvisa om L åker ut, föstr ur EU-parlamentet och sedan ur Riksdagen. Dessvärre innehåller Sverige en litet för stor andel politiska stollar, så man skall inte räkna med något i förväg. Men jag medger att vi sett många OU som ger ett visst hopp. Och så MP också, om inte Gud tycker att vi ber om för mycket...
Jag ber samma bön, men är rädd att bönerna slutat funka sedan jag gick ur svenskakyrkan. Undrar om de kan kolla vid böner som dessa?
2019-05-24, 14:31
Medlem
[quote=Strix m/94|67664869]Det vore en gudlomlig rättvisa om L åker ut, föstr ur EU-parlamentet och sedan ur Riksdagen. Dessvärre innehåller Sverige en litet för stor andel politiska stollar, så man skall inte räkna med något i förväg. Men jag medger att vi sett många OU som ger ett visst hopp. Och så MP också, om inte Gud tycker att vi ber om för mycket...[/QUOTE

Nu behöver vi inte vänta så länge till, innan vi vet om L får något mandat i EU-parlamentet. Olika OI har olika höga siffror för L, så jag skulle inte bli förvånad om de ändå kniper ett mandat.
Jag tror att vi kommer att få vänta länge än på ett nytt val till riksdagen, så det hinner rinna mycket vatten under broarna innan dess.
En sak tror jag dock bestämt. Om M, KD och SD bildar ett gemensamt block, kommer ett antal moderater att byta parti, och då är L det parti som ligger närmast att fly till. Det är detta som ledningen för M är rädda för. Att ingå som det minsta partiet i ett konservativt block är det sista som M-ledningen vill vara med om.
2019-05-24, 15:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Nu behöver vi inte vänta så länge till, innan vi vet om L får något mandat i EU-parlamentet. Olika OI har olika höga siffror för L, så jag skulle inte bli förvånad om de ändå kniper ett mandat.
Jag tror att vi kommer att få vänta länge än på ett nytt val till riksdagen, så det hinner rinna mycket vatten under broarna innan dess.
En sak tror jag dock bestämt. Om M, KD och SD bildar ett gemensamt block, kommer ett antal moderater att byta parti, och då är L det parti som ligger närmast att fly till. Det är detta som ledningen för M är rädda för. Att ingå som det minsta partiet i ett konservativt block är det sista som M-ledningen vill vara med om.

Säkert riktigt. Emellertid kan det interna bråket ol ny L-ledare leda till att väljare går från L till M, men det återstår att se i höstens OU. Sverige behöver verkligen inte L, men det tar tid innan detta ger effekt i valmanskåren.
2019-05-24, 15:50
Medlem
Citat:
Säkert riktigt. Emellertid kan det interna bråket ol ny L-ledare leda till att väljare går från L till M, men det återstår att se i höstens OU. Sverige behöver verkligen inte L, men det tar tid innan detta ger effekt i valmanskåren.

Jag kan hålla med om att de två grenarna hos L skulle kunna tas om hand av andra partier. Det är just det som är problemet för L. Går de för långt åt ena hållet, tappar de väljare som tillhör den andra grenen, och tvärtom. Det är just detta som gör att det är så intressant att se vem de väljer till ny partiordförande, samt hur opinionen påverkas av detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in