2018-08-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Du glömmer att nämna att det finns yrkeskårer vilka du får sparken ifrån ifall du stöder SD, Lärare, Militärer, Vissa landsting ... osovidare
Äsch sluta med fake news. Du är kvar i 2012. Skulle det ske nu, kan du räkna med ett fett skadestånd. SD är i princip normaliserat. Det är bara ett antal politiker som försöker hålla kvar stigmat av taktiska skäl, men det ser vi andra förstås igenom.

För övrigt kommenterar de de Novus siffror nu på Rapport, Mats Knutsson får faktiskt frågan om man nu, till skillnad mot tidigare val, kan/ska lita på opinionsinstitutens siffror vad gäller SD. Han talar om "reviderade modeller", men manar till en fortsatt försiktighet.

Jag är säker på att nu när vi närmar oss valet/facit biter man en aning på naglarna, jag tror inte att det så här nära valet, dessutom med ett i princip normaliserat SD, försöka sig på ren "inkompetens" i sina mätningar. Jag tror dock, i linje med Krispan, att många SDare vill spela etablissemanget ett spratt på valdagen, och fortfarande vägrar delta, eller kanske ännu oftare, svarare något helt annat parti (förhoppningsvis C).

Och nu är det dags för UG

Ingen forskning har skett, frågar de sig först förvånat på rapport ----Ja, vad kan det bero på? GW visste tydligen detta för 30 år, men har hållit sig klädsamt PK-tyst.
Senast redigerad av Fnysington 2018-08-22 kl. 19:42.
2018-08-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Äsch sluta med fake news. Du är kvar i 2012. Skulle det ske nu, kan du räkna med ett fett skadestånd. SD är i princip normaliserat. Det är bara ett antal politiker som försöker hålla kvar stigmat av taktiska skäl, men det ser vi andra förstås igenom.

Tycker ni båda överdriver. SD är varken stigmatiserat eller normaliserat. Folk riskerar fortfarande att få sparken från sina jobb om de är öppna SD-sympatisörer... men det är knappast som det var förr. Idag kanske det mer är i stil med hur moderater och andra borgare kunde utsättas för liknande grejer under sossarnas hegemoni längre tillbaka i tiden. Kanske inte en helt klockren jämförelse, men det är helt klart något mellanting.

SDs "problem" är att de fortfarande är "hårdast" mot mångkulturen. Men skulle ett "skurkparti" ta sig in och lägga betydligt hårdare, "provokativa" och "extrema" utspel och förslag... då kommer nog SD att nästan helt normaliseras på sikt.
2018-08-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Tycker ni båda överdriver. SD är varken stigmatiserat eller normaliserat. Folk riskerar fortfarande att få sparken från sina jobb om de är öppna SD-sympatisörer... men det är knappast som det var förr. Idag kanske det mer är i stil med hur moderater och andra borgare kunde utsättas för liknande grejer under sossarnas hegemoni längre tillbaka i tiden. Kanske inte en helt klockren jämförelse, men det är helt klart något mellanting.

SDs "problem" är att de fortfarande är "hårdast" mot mångkulturen. Men skulle ett "skurkparti" ta sig in och lägga betydligt hårdare, "provokativa" och "extrema" utspel och förslag... då kommer nog SD att nästan helt normaliseras på sikt.
Jag tror inte att det är bra att SD "normaliserats", sker det ska vi oroa oss, då har man blivit en del av etablissemanget. Däremot är det ju vänsterpatrask och vänsterliberalpatrask som ofta sitter som chefer och på beslutande poster inom det offentliga, vilket för att ens karriärväg kan bli sämre tex, men det kan du råka ut för som vänsterpartist också, om du råkar ha en moderat som chef. Är man öppet politiskt aktiv (i tex SD) är man i princip dock skyddad mot tex avsked, det vore ett allvarligt brott.

Att SD lär få runt 25% i nästa val enligt OIs spelar förstås också in på den allmänna synen..
2018-08-22, 20:21
Medlem
flipflaps avatar
Citat:

Ingen forskning har skett, frågar de sig först förvånat på rapport ----Ja, vad kan det bero på? GW visste tydligen detta för 30 år, men har hållit sig klädsamt PK-tyst.

Citat:
Ursprungligen postat av IKN

Gentlemen, jag arbetar som lärare. Gör ni det?
Jag har nära släkt vilka arbetar inom försvarsmakten, har ni det?

Jag får sparken på dagen om jag skulle uttala öppet stöd för SD, min nära släkting... ja, jag vet inte säkert men vi talar "i kod" för att inte riskera detta.

Skadestånd hit eller dit my ass. Det tror jag när jag ser det. Hyra skall betalas den 27:e och mat köpas varje dag.

Jag använder nu mig själv som måttstock, men det kan ju hända att det finns några till vilka inte heller kan/vågar yttra var de står politiskt.

Att häckla oss vilka, av överlevnads-skäl håller låg profil är ynkligt. Bara för att du sitter säkert i sadeln i dag "Fnysington", betyder inte att du i inte morgon ligger i träcket och ångrar din attityd.

Sedelärande ordspråk: "Förakta inte små sår och fattiga vänner, det kan förändra sig snabbt"
med detta sagt, för att lätta på min kränkthet av Fnysingtons nedlåtande gensvar så vill jag mena att det mycket väl kan ligga och lura en 30+% ibland dem vilka hotas av arbetsgivare och organisationer och därför ALDRIG skulle öppet och offentligt våga uttala sitt stöd för SD.

Tänk på det
2018-08-22, 20:21
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är bra att SD "normaliserats", sker det ska vi oroa oss, då har man blivit en del av etablissemanget. Däremot är det ju vänsterpatrask och vänsterliberalpatrask som ofta sitter som chefer och på beslutande poster inom det offentliga, vilket för att ens karriärväg kan bli sämre tex, men det kan du råka ut för som vänsterpartist också, om du råkar ha en moderat som chef. Är man öppet politiskt aktiv (i tex SD) är man i princip dock skyddad mot tex avsked, det vore ett allvarligt brott.

Att SD lär få runt 25% i nästa val enligt OIs spelar förstås också in på den allmänna synen..

Jag säger inte att det är "bra" att SD normaliseras, men om vi ser på den allmänna riktningen som SD har tagit sedan en tid tillbaka och intensifierat på senare tid, så är det helt enkelt något som jag kallt räknar med. Och det har givetvis sina egna fördelar. Även om SD kanske inte lyckas att få till samarbete med sjuklövern, så kommer åtminstone sjuklöverröstare i större skala vara benägna att rösta på ett "tolerant" SD. Men som sagt detta har självklart negativa sidor också (duh).

I detta nu med deras konsekventa tapp i alla senare undersökningar (av vad jag känner till), börjar jag mer tro att 23-24 är närmare sanningen än 25. Fortfarande drygt 2½ veckor kvar, så mycket kan hända antar jag.
2018-08-22, 20:31
Medlem
Citat:
Gentlemen, jag arbetar som lärare. Gör ni det?
Jag har nära släkt vilka arbetar inom försvarsmakten, har ni det?

Jag får sparken på dagen om jag skulle uttala öppet stöd för SD, min nära släkting... ja, jag vet inte säkert men vi talar "i kod" för att inte riskera detta.

Skadestånd hit eller dit my ass. Det tror jag när jag ser det. Hyra skall betalas den 27:e och mat köpas varje dag.

Jag använder nu mig själv som måttstock, men det kan ju hända att det finns några till vilka inte heller kan/vågar yttra var de står politiskt.

Att häckla oss vilka, av överlevnads-skäl håller låg profil är ynkligt. Bara för att du sitter säkert i sadeln i dag "Fnysington", betyder inte att du i inte morgon ligger i träcket och ångrar din attityd.

Sedelärande ordspråk: "Förakta inte små sår och fattiga vänner, det kan förändra sig snabbt"
med detta sagt, för att lätta på min kränkthet av Fnysingtons nedlåtande gensvar så vill jag mena att det mycket väl kan ligga och lura en 30+% ibland dem vilka hotas av arbetsgivare och organisationer och därför ALDRIG skulle öppet och offentligt våga uttala sitt stöd för SD.

Tänk på det
Missförstå mig rätt, man ska aldrig, oberoende av vad man röstar på, uppge vad man röstar på när man är på jobbet. Det är dock inte helt specifikt för SD att man kan råka illa ut OM man gör det. Om man är öppen för det, och samtidigt arbetar man politiskt för det, blir det förmodligen svårare att sparka dig pga av dina politiska ställningstaganden. Vad som visar på det är ju att SD numera har tusentals nya kandidater som arbetar för dem.
2018-08-22, 20:42
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Missförstå mig rätt, man ska aldrig, oberoende av vad man röstar på, uppge vad man röstar på när man är på jobbet. Det är dock inte helt specifikt för SD att man kan råka illa ut OM man gör det. Om man är öppen för det, och samtidigt arbetar man politiskt för det, blir det förmodligen svårare att sparka dig pga av dina politiska ställningstaganden. Vad som visar på det är ju att SD numera har tusentals nya kandidater som arbetar för dem.
Tack, då förstår vi varandra rätt.

I denna "nya världsordning", demokratur, så är det som i det gamla sovjet, det öst-tyska stasi.

Fabler (googla ungdomar) föddes ju som ett sätt att kritisera makten utan att riskera avrättning, liksom intrikat inlindad humor. Där är vi nu.2
Det signalerar att "De stora" blocken, "S-V" och smulor, VS "DÖ" rycker i dödskramper. Snart faller "berlinmuren" (den nya) i Sverige och i Europa.

Detta är en farlig tid för många vilka vill Landet, Nationen Sverige väl. Valnatten närmar sig och valfusket har redan börjat, i delar av Stockholm har ännu inte delats ut valkort... :/ bara så ni vet. Hur är det i övriga landet?

Vad blir det härnäst? "Rådgivare" vid valinrättningarna?

Jag tror att vi kommer att få se det mest spektakulära valet sedan demokrati infördes... hoppas att inget våld utlöses.
2018-08-22, 20:46
Medlem
Citat:
Tack, då förstår vi varandra rätt.

I denna "nya världsordning", demokratur, så är det som i det gamla sovjet, det öst-tyska stasi.

Fabler (googla ungdomar) föddes ju som ett sätt att kritisera makten utan att riskera avrättning, liksom intrikat inlindad humor. Där är vi nu.2
Det signalerar att "De stora" blocken, "S-V" och smulor, VS "DÖ" rycker i dödskramper. Snart faller "berlinmuren" (den nya) i Sverige och i Europa.

Detta är en farlig tid för många vilka vill Landet, Nationen Sverige väl. Valnatten närmar sig och valfusket har redan börjat, i delar av Stockholm har ännu inte delats ut valkort... :/ bara så ni vet. Hur är det i övriga landet?

Vad blir det härnäst? "Rådgivare" vid valinrättningarna?

Jag tror att vi kommer att få se det mest spektakulära valet sedan demokrati infördes... hoppas att inget våld utlöses.
Det tror jag med, det blir starten/är ett nytt 1968. Frågan är om det blir kravaller på valnatten. Jag tror inte det, men jag hört andra som tror att det blir det. Men det skulle ändå vara övergående - sen startar förändringsarbetet..
2018-08-22, 22:02
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Å fan det har du haft koll på?

Svar: Ja.
2018-08-23, 00:18
Medlem
SD verkar ha "peakat" lite för tidigt. Men de går ändå mot ett succéval, samtidigt som det verkar bli ett riktigt fiaskoresultat för M och S.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, srskilt efter att C och KD tydligt gått ut att dom inte deltar i någon Aliansregering om inte aliansen får majoritet i riksdagen. Så som jag ser det är riksdagsvalet redan avgjort och mest en formalitet. Något man kan tänka sig är ju att Löfvën tröttnar på Mp och kör en ren sosse-regering. Det är ju en minritetsregering ändå.

Nu kanske det är jag som minns fel, men såvitt jag vet så sa C och L (inte KD) att Alliansen ska vara större än de rödgröna för att de ska sätta sig i en borgerlig regering. Jag tror inte att kravet på egen majoritet nämndes (det vore ju omöjligt under rådande omständigheter).
Senast redigerad av griffen 2018-08-23 kl. 00:22.
2018-08-23, 07:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, srskilt efter att C och KD tydligt gått ut att dom inte deltar i någon Aliansregering om inte aliansen får majoritet i riksdagen. Så som jag ser det är riksdagsvalet redan avgjort och mest en formalitet. Något man kan tänka sig är ju att Löfvën tröttnar på Mp och kör en ren sosse-regering. Det är ju en minritetsregering ändå.

Många utspel och "löften" görs bara för att påverka väljarna. De tror att det fungerar. Efter valet blir det ett helt annat spel. Om C sviker alliansen spricker den, för moderatväljarna vill regera. Att moderater stödröstat Kd och kasta sina röster i sjön blir något de får ångar och partiet dras med den svagheten hela valperioden.

Utgår vi från Yougov skulle landet styras av S 22% + Mp 5% klart mindre än en tredjedel. Men V stöd 9% blir det ändå bara 36% en aning mer än en tredjedel.

Under sådan omständigheter önskar man alla borgarväljare en ångervecka.
2018-08-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Utgår vi från Yougov skulle landet styras av S 22% + Mp 5% klart mindre än en tredjedel. Men V stöd 9% blir det ändå bara 36% en aning mer än en tredjedel.

YouGov var Inte bäst i förra valet på att förutsäga resultatet. UnitedMinds var bäst. YouGov var närmast vad gällde just SD (tillsammans med UnitedMinds).

Opinionsinstitutens sista mätning före valet jämfört med valresultatet i snitt.
1 United Minds 0,59
2 SVT Valu
3 Novus
4 Sifo
5 Skop
6 Yougov 1,11
7 Demoskop
8 Ipsos 1,59

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsmätningar_inför_riksdagsvalet_i_Sverige_20 14

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in