2018-08-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
MP tappade 2010 21 % , och 2014 35 % i valresultat, mot genomsnittet i OM 1-4 månader innan valet.

Finns inget som talar mot detta kommer att upprepas även detta val!

Bara en månad innan förra valet var det samma odds för SD och MP, att slå det andra partiet.
Resultatet blev SD 12,8 och MP 6,8.

Vi får verkligen hoppas att det förhåller sej på samma sätt i årets val. Ju lägre valresultat för Mp desto bättre.
2018-08-22, 10:19
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
MP tappade 2010 21 % , och 2014 35 % i valresultat, mot genomsnittet i OM 1-4 månader innan valet.

Finns inget som talar mot detta kommer att upprepas även detta val!

Bara en månad innan förra valet var det samma odds för SD och MP, att slå det andra partiet.
Resultatet blev SD 12,8 och MP 6,8.
När du skriver odds antar jag att du menar Unibet, Bet365 mm. Då har du fel, SD var klara favoriter att slå MP där till skillnad från opinionsinstituten där de låg nära varandra. Spelsidorna har inte råd att vara så dåliga som OI.
2018-08-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
När du skriver odds antar jag att du menar Unibet, Bet365 mm. Då har du fel, SD var klara favoriter att slå MP där till skillnad från opinionsinstituten där de låg nära varandra. Spelsidorna har inte råd att vara så dåliga som OI.

Det var Unibet det gällde, en månad innan valet 2014 var det samma odds för SD och MP att slå den andre.

Spelade rätt mycket då, och kollade ganska ofta oddsen.
Tyvärr finns ingen log-funktion som kan bevisa detta.
2018-08-22, 13:46
Medlem
NOVUS OPINIONSUNDERSÖKNING
S: 25,1 (+0,9)
M: 19,3 (+1,2)
SD: 19,2 (-2,4)
C: 10,0 (+0,4)
V: 8,7 (-0,9)
MP: 6,2 (+1,0)
L: 5,3 (-0,6)
KD: 3,5 (+0,5)
Annat: 2,7 (-0,1)

S+V+MP 40,0 (+1,0)

M+L+C+KD 38,1 (+1,5)

Osäkra 6,9

Novus genomförde undersökningen mellan 13-21 augusti.
2018-08-22, 14:32
Medlem
Gizurs avatar
En ganska tydlig trend nu när valspurten närmar sig är att SD sjunker i mätningarna. SD kan förmodligen sjunka ytterligare en del. Det blir nu skarpt läge mellan statsministerkandidaterna och då kan det upplevas av en grupp väljare som viktigare att välja mellan regeringsalternativ än att lägga en "proteströst".
2018-08-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
En ganska tydlig trend nu när valspurten närmar sig är att SD sjunker i mätningarna. SD kan förmodligen sjunka ytterligare en del. Det blir nu skarpt läge mellan statsministerkandidaterna och då kan det upplevas av en grupp väljare som viktigare att välja mellan regeringsalternativ än att lägga en "proteströst".

Att de precis innan ett stort val väljer att systematiskt sänka SD och öka på MP gör att jag har svårt för att inte bli lite konspiratorisk. Vi vet hur fruktansvärt fel de har haft tidigare. Om SD även tappar stort i YouGov-mätningen som ska komma när som helst, då kommer jag att ta av mig foliehatten.
2018-08-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Att de precis innan ett stort val väljer att systematiskt sänka SD och öka på MP gör att jag har svårt för att inte bli lite konspiratorisk. Vi vet hur fruktansvärt fel de har haft tidigare. Om SD även tappar stort i YouGov-mätningen som ska komma när som helst, då kommer jag att ta av mig foliehatten.

Enorma bortfall det kan bli vad som helst. Sd kommer en bra bit över 20% och M blir mindre.
2018-08-22, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzXavierWernz
Du vet väl inte ens vad som menas med bubbla.

AfS har nog exakt samma klientel som SvP. Titta bara på vilka som stöttar AfS här på FlashBack. Samma gäng som då stöttade SvP.

Å fan det har du haft koll på?
2018-08-22, 15:14
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Eh. 2014 minskade MP under valspurten. SD ökade något. Hjärnkirurgi?
2018-08-22, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Den enda felfaktorn som kan trösta SD:arna är att bortfallet är 49,8% och att Novus tycks anta att detta är åsiktsmässigt slumpmässigt vilket jag inte riktigt tror på iofs:
Novus har för den här undersökningen intervjuat 1785 personer per telefon, SMS, post och epost under tiden 13 – 21 augusti 2018. Andelen osäkra väljare är 6,9 procent.

Deltagarfrekvens: 49,8 % har svarat i sökt urval. (totalt har vi för väljarbarometern sökt 3502 personer i målgruppen). Novus bortfallsanalyser pekar på att bortfallet är åsiktsmässigt slumpmässigt utifrån undersökt målgrupp. Resultatet anses därmed vara representativt för svenska folkets åsikt i undersökt fråga
https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2018-2/novus-svt-22-aug-sverigedemokraterna-tappar/
2018-08-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Innebär inte att de använder samma strategi hela tiden.
Och som sagt, jag erkänner att jag är något konspiratorisk, har bara svårt att köpa det. 2018 är dessutom ett betydligt viktigare val än 2014 någonsin var. 2014 var SD fortfarande "ett litet parti" (särskilt om man kollar på medelvärdet).

Och MP snittade 8,8 efter hela 24 mätningar. Så även om de minskade pratar vi om ett enormt antal mätningar och vi pratar också om en rejäl överskattning. Och ännu roligare, månaden innan låg de på 9,7 () efter hela 16 mätningar. Inte undra på att de "sjönk" i september 2014.
2018-08-22, 16:10
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Det tror jag inte alls på.

Opinionsundersökningarna är något som de här bolagen gör väldigt billigt, vissa gratis. De vet att mätningarna får stor spridning och fungerar som reklam för deras övriga verksamhet där det som ger intäkter är marknadsundersökningar för företag.

Det är stor prestige i att mäta opinionen rätt. Det blir efter valdagen jämförelser mellan bolagen och någon blir bäst och någon blir sämst.

Att då medveten presentera felaktiga siffror är ju affärsmässig dårskap, varför skrämma bort framtida kunder genom att göra usla och medvetet felaktiga opinionsundersökningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in