2018-08-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Det tror jag inte alls på.

Opinionsundersökningarna är något som de här bolagen gör väldigt billigt, vissa gratis. De vet att mätningarna får stor spridning och fungerar som reklam för deras övriga verksamhet där det som ger intäkter är marknadsundersökningar för företag.

Det är stor prestige i att mäta opinionen rätt. Det blir efter valdagen jämförelser mellan bolagen och någon blir bäst och någon blir sämst.

Att då medveten presentera felaktiga siffror är ju affärsmässig dårskap, varför skrämma bort framtida kunder genom att göra usla och medvetet felaktiga opinionsundersökningar?

Men hur förklarar du då att de flesta opinionsinstitut aldrig korrigerar sina metoder (i så fall urdåligt) TROTS hur absurt fel de har? De fortsätter ändå på samma sätt. Demoskop, Skop, Sifo... och nu tänker jag främst på SD och MP.

Och om de gör det gratis eller väldigt billigt är det väl snarare ett argument för att de gör det av andra (politiska) skäl? Hade de haft ett genuint vinstintresse av att utföra opinionsmätningar så hade de förmodligen varit bättre på just detta. Men å andra sidan, om deras beställare är Aftonbladet eller Expressen, kanske det är "bäst" att ge "felaktiga" siffror så att deras beställare inte blir för ledsna i ögat.
2018-08-22, 17:05
Medlem
Trenden just nu är att SD backar, miljöpartiet går framåt. Tror att sittande regering sitter kvar efter valet, dvs S+MP med stöd av vänstern. Sen blir det någon form av DÖ 2.0 med borgarna för att marginalisera SD.

Så här tror jag det kommer bli i varje fall.
2018-08-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Trenden just nu är att SD backar, miljöpartiet går framåt. Tror att sittande regering sitter kvar efter valet, dvs S+MP med stöd av vänstern. Sen blir det någon form av DÖ 2.0 med borgarna för att marginalisera SD.

Inte vet jag vilka som backar eller inte, men det var klantigt av SD att ge sig in i miljödebatt med MP. Inte för att kanske SD minskar av det, men risken är att MP ökar. Nu eldar MSM dessutom på diskussionen ännu mera inför valet som väntat.

Heter man Miljöpartiet, så heter man det. Det räcker med att en liten del av befolkningen inte tänker längre än på namnet, så är MP uppe på 6% igen.

Dessutom har MP ett skickligt språkrör i form av Lövin. Det gäller att gömma undan Fridolin under valrörelsen, så klarar de sig nog.

MSM har givit upp F! 2018 och satsar allt på MP nu.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2018-08-22 kl. 17:45.
2018-08-22, 17:37
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Men hur förklarar du då att de flesta opinionsinstitut aldrig korrigerar sina metoder (i så fall urdåligt) TROTS hur absurt fel de har? De fortsätter ändå på samma sätt. Demoskop, Skop, Sifo... och nu tänker jag främst på SD och MP.

Och om de gör det gratis eller väldigt billigt är det väl snarare ett argument för att de gör det av andra (politiska) skäl? Hade de haft ett genuint vinstintresse av att utföra opinionsmätningar så hade de förmodligen varit bättre på just detta. Men å andra sidan, om deras beställare är Aftonbladet eller Expressen, kanske det är "bäst" att ge "felaktiga" siffror så att deras beställare inte blir för ledsna i ögat.
Det kan vara svårt att mäta opinionen, dels pga bortfall och dels för att de som verkligen svarar kanske inte är så representativa. Eller så har de dåliga metoder. Men oavsett så är det otroligt osannolikt att de medvetet skulle presentera felaktiga mätningar när en rättvisande vore så mycket bättre för dem, ur reklamsynpunkt och för att vinna "tävlingen" som bästa opinionsmätningsinstitut.
2018-08-22, 17:42
Medlem
Gizurs avatar
Yougov:
https://www.metro.se/artikel/yougov-sd-störst-om-det-vore-val-i-dag

Moderaterna: 15,8
Liberalerna: 5,3
Centerpartiet: 7,9
Kristdemokraterna: 3,8
Socialdemokraterna: 21,9
Vänsterpartiet: 9,2
Miljöpartiet: 5,1
Sverigedemokraterna: 24,2
Feministiskt initativ: 2,1
Övriga: 4,8
2018-08-22, 17:49
Medlem
Ny undersökning från YouGov har kommit. Inte några jättestora rörelser, SD minskar med 1,5 ner till 24,2%. KD ligger på 3,8% vilket innebär att de kan klara livhanken. Tyvärr. Men mest beklämmande är att MP ligger på 5.1%. Vore katastrofalt ifall MP inte åker ut.

Det enda positiva är väl att Övriga ökar till 4.8 (+0,1), vilket innebär att AfS ökar ytterligare.
2018-08-22, 18:01
Moderator
v50s avatar
Metro / Yougovs senaste mätning utförd mellan 17-20/8, 1526 personer tillfrågades.

S 21,9% (-0,7)
V 9,2% (-0,6)
MP 5,1% (+1,2)

SD 24,2% (-1,5)

M 15,8% (-0,1)
C 7,9% (-0,7)
L 5,3% (-0,1)
KD 3,8% (+/-0)

FI 2,1% (+1,1)
Övriga 4,8% (+0,1)

S+V+MP 36,2% (-0,1)
M+C+L+KD 32,8% (-0,9)
https://www.metro.se/artikel/yougov-sd-st%C3%B6rst-om-det-vore-val-i-dag
Senast redigerad av v50 2018-08-22 kl. 18:08.
2018-08-22, 18:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb

Ja, srskilt efter att C och KD tydligt gått ut att dom inte deltar i någon Aliansregering om inte aliansen får majoritet i riksdagen. Så som jag ser det är riksdagsvalet redan avgjort och mest en formalitet. Något man kan tänka sig är ju att Löfvën tröttnar på Mp och kör en ren sosse-regering. Det är ju en minritetsregering ändå.
2018-08-22, 18:42
Medlem
Citat:
Yougov:

Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Ser mycket mycket ljust ut för afs

Den sista YouGov-mätningen före valet kommer AfS att särredovisas. Någon som vågar sätta emot? Nästa YouGov-mätning vill bli mätningen där AfS har fått minst 2 procent i tre mätningar i rad, och därmed särredovisas. Förhoppningsvis på minst 3 procent.

Tråkigt dock att MP fick hela 5,1 procent. De brukar väl inte överskattas av YouGov, eller?
2018-08-22, 18:44
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Yougov:

Det är intressant att övriga partier har ökat. Det är fullt möjligt att AfS kanske har fått 4% redan nu, åtminstone väldigt nära spärren. Det vore intressant att se hur mycket MED och PP får i denna mätning.
2018-08-22, 18:44
Medlem
Citat:
Det kan vara svårt att mäta opinionen, dels pga bortfall och dels för att de som verkligen svarar kanske inte är så representativa. Eller så har de dåliga metoder. Men oavsett så är det otroligt osannolikt att de medvetet skulle presentera felaktiga mätningar när en rättvisande vore så mycket bättre för dem, ur reklamsynpunkt och för att vinna "tävlingen" som bästa opinionsmätningsinstitut.
På alla utom SD. Nu tror jag nog att deras synsätt förbättrats, men gamla olater kanske inte försvinner så lätt. För det är ingen tvekan om att det tidigare fanns ett tryck att hålla nere SDs siffror, Vilket inte behöver göras uträknat eller ens speciellt medvetet, det bara blev så.. Dessutom tror jag många SDare svarar på annat, bara för att få nöjet att se etablissemangets miner på valdagen. Men snart har vi facit
2018-08-22, 18:49
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
På alla utom SD. Nu tror jag nog att deras synsätt förbättrats, men gamla olater kanske inte försvinner så lätt. För det är ingen tvekan om att det tidigare fanns ett tryck att hålla nere SDs siffror, Vilket inte behöver göras uträknat eller ens speciellt medvetet, det bara blev så.. Dessutom tror jag många SDare svarar på annat, bara för att få nöjet att se etablissemangets miner på valdagen. Men snart har vi facit
Du glömmer att nämna att det finns yrkeskårer vilka du får sparken ifrån ifall du stöder SD, Lärare, Militärer, Vissa landsting ... osovidare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in