Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Tack för svaret!
Du skriver att du sov bra initialt på Valdoxan, kruxet är att jag inte sover alls sen dagen jag började. Jag har imovane, och kan sova på dom, men det är ju ingen långsiktig lösning naturligtvis.
Men jag tror jag kör på din linje, håller ut nån vecka till för att se om det ger med sig. Har date med psykdoktorn om ett par veckor, får se vad han tycker.
Vassego!
Ja, jag sov faktiskt bättre än normalt av Valdoxan första en till två veckorna. Jag kunde somna lättare och sov i alla fall lite längre än en timme åt gången. Jag vet dock inte om det är möjligt att känna någon effekt av preparatet efter så kort tid, så det kan mycket väl ha varit en placebo-effekt. Speciellt eftersom jag sedan helt tappade effekten i samband med att insättningssymtomen kom igång på riktigt. Jag ringde till och med läkaren och bad om doshöjning då det "slutat" fungera, men då han var på semester för tillfället fick jag vänta någon vecka på en telefontid och då hade effekten kommit!
Bra att du åtminstone har Imovane, så du kan sova lite i alla fall!
Jag tycker att det verkar klokt att avvakta. Jag fick effekt (om man utgår från att det första var placebo) av preparatet efter två-tre veckor, men hade till skillnad från dig inga överdrivet jobbiga insättningssymtom förutom krypningarna vid läggdags. Hoppas du kan stå ut med ångesten och deppigheten ett tag till!
Jag har i alla fall fått mycket god effekt av Valdoxan i kombination med Zopiklon vad gäller sömn och dygnsrytm. Valdoxan känns inte alls lika "giftigt" som exempelvis SSRI och jag uppfattar det som en ganska snäll medicin. Nu återstår bara att se om jag får behålla mina Zopiklon och om inte - hur jag klarar utsättningen av dessa och hur Valdoxan fungerar som "monoterapi" för sömnen.
Har du förresten inget preparat mot ångesten, typ bensodiazepiner? Det är väl ingen hit att knapra benzo hela tiden iofs, men kan i nödfall vara användbart om man har jobbig ångest. Atarax och liknande preparat har hjälpt en del med ångest, men för mig är det som att knapra sockerpiller. Kan vara värt att testa om du inte redan gjort det, dock. Buspar?
Kram på dig!