2011-09-12, 10:08
Medlem
Hej!

Är helt splirrans nyfödd ang. Linux.
Fick ett tips av en polare att jag skulle testa Debian. Har installerat det korrekt. Men den verkar inte kunna hitta mitt trådlösa nätverk. Jag kör just nu med nätverkskabel.

Har lite frågor.

Jag har kommit in i root. Sen vill den ha "patrik login:" då skriver jag det jag skrev under installationen patrik. sen vill den ha "password:" då kan jag inte skriva in något överhuvudtaget. Den reagerar inte när jag försöker trycka på knapparna. Utan bara när den vill ha "patrik login:". Why?

Hur kommer jag ut ur root?

Hur fixar jag mitt nätverksproblem?

Kom ihåg jag är KASS på linux. Hade jag haft tid hade jag lånat "Linux for dummies" direkt.

Mvh Patrik
Citera
2011-09-12, 12:37
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumba89
Hej!

Är helt splirrans nyfödd ang. Linux.
Fick ett tips av en polare att jag skulle testa Debian. Har installerat det korrekt. Men den verkar inte kunna hitta mitt trådlösa nätverk. Jag kör just nu med nätverkskabel.

Har lite frågor.

Jag har kommit in i root. Sen vill den ha "patrik login:" då skriver jag det jag skrev under installationen patrik. sen vill den ha "password:" då kan jag inte skriva in något överhuvudtaget. Den reagerar inte när jag försöker trycka på knapparna. Utan bara när den vill ha "patrik login:". Why?

Hur kommer jag ut ur root?

Hur fixar jag mitt nätverksproblem?

Kom ihåg jag är KASS på linux. Hade jag haft tid hade jag lånat "Linux for dummies" direkt.

Mvh Patrik
Skriver du in lösenord i linux brukar de inte eka ut tillbaka till terminalen, det ser med andra ord ut som om inget inträffar. Skriver du rätt lösen lär det funka ändå när du sedemera trycker på enter.

Hur du tar dej ur root beror på hur du tog dej in. Har du suat dej till root med
Kod:
su 
duger det att skriva logout och sedan enter, annars blir du tvungen att sua dej till "patrik" eller vad du nu har för användare på systemet. Iaf har jag för mej att det funkade så, var ett tag sen jag satt med linux.
Citera
2011-09-12, 13:25
Medlem
ensamvalps avatar
När du är klar med root så kör du exit så kommer du tillbaks till den användare som du su:ade med.

Att su:a mellan användare utan att logga ut först är inte så jäkla nice tycker jag, det kan förvirra en ibland.

Vi säger att du loggar in med patrick, sedan su:ar du dig till root, därefter så su:ar du dig tillbaks till patrick igen. Nu har 2st patrick 'inloggningar' igång och en root. Om du skriver exit nu så kommer du komma tillbaks till root användaren, skriver du exit igen så hamnar du till din 'första' användare som du loggade in med, alltså patrick.

Det jag brukar göra är att alltid logga ut (exit) med den användaren om jag är klar med den.
Tex, du loggar in som patrick sedan su:ar du dig till root. När du är klar med root så loggar du ut helt enkelt, med exit.

Om du sitter och su:ar mellan användarna utan att logga ut emellan åt så kommer du ha ett antal inloggningar igång.

Blev lite snurrigt där men hoppas du förstår vad jag menar
Citera
2011-09-12, 19:36
Moderator
vhes avatar
Vet du vad du har för nätverkskort?

[edit]: Innan du börjar gräva i det, installera paketet wicd och se om det hjälper dig något.
Senast redigerad av vhe 2011-09-12 kl. 20:13. Anledning: wicd stuff
Citera
2011-09-13, 08:30
Medlem
Men jag kan inte skriva något i root. den vill bara ha login men kan inte skriva något vid password.
så hur ska jag kunna använda root? och jag är fortfarande helt ny på linux så har inte en aning om vad sua är eller hur man gör.

Tack vhe! ska testa detta
Citera
2011-09-13, 08:47
Medlem
Citat:
Men jag kan inte skriva något i root. den vill bara ha login men kan inte skriva något vid password.
så hur ska jag kunna använda root? och jag är fortfarande helt ny på linux så har inte en aning om vad sua är eller hur man gör.

Tack vhe! ska testa detta

Password-fältet är tomt när du skriver, va? Men det är helt normalt. Skriv ditt lösenord som vanligt, och tryck enter. Det är mest en säkerhetsgrej.
Citera
2011-09-13, 10:45
Medlem
Moots avatar
Citat:

Normalt sätt loggar du in som din vanliga användare, men ibland kanske du måste kunna komma åt så du kan pilla med systemet. Då vore det ju bra om man kunde logga in som root. Det är precis detta som su gör. Skriver du "su" så frågar den efter root's password. Du kan skriva "su username" för att logga in som en annan användare om du vill det, med användarens lösenord.

Har du en grafisk miljö med fönster i din installation? I så fall behöver du väldigt sällan hoppa in som root.
Citera
2011-09-14, 01:25
Medlem
OKok! Tack! jag har nu löst allt utom det trådlösa nätverket! Jag har laddat ner WiFi Radar och den hittar min router ASUS. Men när jag trycker connect så vill den göra en profil då trycker jag JA sen spara. Sen kommer det upp en liten ruta där det står Working och så laddar den fram o tillbaka samtidigt som det står under Working "Acquiring IP Adress (DHCP)".

Ska jag fylla i min ip någonstans? Vart? Eller vad ska jag göra?

Har också laddat ner Wicd Network Manager och dess bi program, men där hittar jag inte min router ASUS. Skumt?

Snälla hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in