2011-09-12, 09:56
Medlem
Bramms avatar
Det är söndagkväll, ångesten kommer krypande.."jobb i morgon..suck" Vart tog helgen vägen? Kändes mest som om jag bara for omkring och gjorde en massa "måsten" som jag inte hinner med till vardags.

Måndag morgon..Nu sitter man här på jobbet, i samma tristess som varje vardag för med sig.
Jag ser ut igenom mitt kontorsfönster, ut i den gråa hösten. Fy faan. Är det så här livet ska vara? Ska man behöva känna ångest och tristess 6 av 7 dagar i veckan (om man har tur kan man ju faktiskt slappna av en lördag eller söndag utan en massa "måsten")?

Detta jävla hamsterhjul som man inte kan komma undan... eller kan man det? Finns det någon som inte känner sig fast i det, eller ännu bättre, någon som har suttit fast i det men hittat en väg ut?

Den här tråden är för ökad livsglädje och en lösning på det jävla hamsterhjulet.

Kan lösningen vara ett;
Mer stimulerande arbete?
Mer variation i vardagen?
Nya tankegångar?

Kom med era upplevelser, förslag och lösningar på hamsterhjuls problematiken.
Citera
2011-09-12, 09:58
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bramm
Kom med era upplevelser, förslag och lösningar på hamsterhjuls problematiken.

Jag känner likadant för tillfället. Jobba mindre och ägna mer tid åt fritidsnöjen. Alternativt byta jobb och studera vidare.
Citera
2011-09-12, 10:07
Medlem
KonungHonungs avatar
Vad jobbar du med? Har du byggt upp ett stort "entourage", dvs barn, fru, hus osv?
Citera
2011-09-12, 10:13
Medlem
Rannbjers avatar
Du får nog släppa lite mer info än så. Det hela beror ju helt på din livs-situation idag så som har du fru, barn, vad jobbar du med? Men i det stora hela så handlar det enbart om att kunna balansera allting och hitta din rätta hastighet. Jag stortrivs där jag är i livet just nu och jag delar gärna med mig..
Citera
2011-09-12, 10:27
Medlem
Bramms avatar
Jag var igentligen mer ute efter generlla käsnlor från andra användare än att blanda in mig själv helt privat.. men

Jag är en man på 30 år som jobbar som IT Konsult. Jag har Fästmö men inga barn.
Jag har knegat inom Bygg, Frakt och Säkerhet tidigare, men alltid känner jag mig lika fast i hamsterhjulet.

Jag har funderat på mer utbildning men lånen blir dyra och faktum är att jag kan inte komma på något jag vill plugga i dagsläget. Jag har försökt liste ut vad mitt "drömjobb" skulle vara, ett jobb som inte känns som ett hamsterhjul.. Då skulle det väl vara något innom hobbyn, dvs spel. Jag gick en spelutvecklar utbildning för ett par år sedan och det var skitkul, men efter 2 års jobbsökande innom den branchen gav jag upp.

Så här sitter man som vuxen man och beklagar sig på Flashback =/ Samtidigt ve tjag ju att det finns arbetslösa därute som skulle skjuta mig för att få mitt jobb, så man känner sig ju lite barnslig.

Men hamsterhjulet suger musten ur mig.
Citera
2011-09-12, 11:28
Medlem
dreamdreams avatar
Klart som fan hamsterhjulet suger musten ur dig. Vardagslivet idag är inte mänskligt, det är inte naturligt att leva som vi i västvärlden gör för fem öre. Den dagen du slutar låta pengar styra ditt liv är den dagen du kan komma ur det. Rent livsfilosofiskt alltså.
Citera
2011-09-12, 11:40
Medlem
Bramms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamdream
Klart som fan hamsterhjulet suger musten ur dig. Vardagslivet idag är inte mänskligt, det är inte naturligt att leva som vi i västvärlden gör för fem öre. Den dagen du slutar låta pengar styra ditt liv är den dagen du kan komma ur det. Rent livsfilosofiskt alltså.

Det ända sättet pengar styr mitt liv är i den mån att dom behövs till hyra och mat. Jag har inga högre krav igentligen.

Men, för att kunna äta och bo OK så måste man arbeta. Jag försöker förstå hur människor som till exempel har arbetat med Lager i 40 år står ut, eller smeder etc. Det verkar som om dom äldre generationerna är gjorda av stål?

Man kanske borde starta eget..? Bli sin egna chef och syssla med det man vill?
Citera
2011-09-12, 11:46
Medlem
dreamdreams avatar
Citat:
Det ända sättet pengar styr mitt liv är i den mån att dom behövs till hyra och mat. Jag har inga högre krav igentligen.

Men, för att kunna äta och bo OK så måste man arbeta. Jag försöker förstå hur människor som till exempel har arbetat med Lager i 40 år står ut, eller smeder etc. Det verkar som om dom äldre generationerna är gjorda av stål?

Man kanske borde starta eget..? Bli sin egna chef och syssla med det man vill?

Men nu ser du väl att pengarna styr ditt liv? Det spelar ingen roll vilka proportionerna är, du är fastkedjad vid samhällets regler.

Ang. den äldre generationen så har de inte haft samma val som vi haft. De grämer sig nog en hel del över det.
Citera
2011-09-12, 12:00
Medlem
dreamdreams avatar
Jag tänkte illustrera vad jag menar med en musikvideo. Om du inte gillar själva musiken så råder jag dig ändå att absorbera budskapet i videon. Den handlar om precis det du pratar om.

http://www.youtube.com/watch?v=9-4Gm6VG4O0
Citera
2011-09-12, 12:54
Bannlyst
Skaffa barn med din tjej, bilda familj. Det slår allt, och sen kommer ingenting. Sen kommer du och dina egentliga behov. Men receptet för ett meningsfullt liv är: ja, just det, barn. Den kärleken och glädjen är den ultimata. Då har du hittat fram, eller hem om du så vill.
Citera
2011-09-12, 13:21
Medlem
Bramms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
Skaffa barn med din tjej, bilda familj. Det slår allt, och sen kommer ingenting. Sen kommer du och dina egentliga behov. Men receptet för ett meningsfullt liv är: ja, just det, barn. Den kärleken och glädjen är den ultimata. Då har du hittat fram, eller hem om du så vill.

Absolut fel lösning för mig och min fästmö då varken hon eller jag tycker om barn.

@Dreamdream jo visst i den måpn är jag fastkedjad av samhällets formgivning. Det går inte att undgå.

Men det finns visst ingen som har några verklighetsförankrade förslag på hur man kan bota eller åtminstånde domna känslan av menlöshet som hamsterhjulet utsätter en för.

Hur lever man lycklig med sitt arbete? Jag vantrivs inte, men det är så oerhört ostimulernade =/
Citera
2011-09-12, 13:26
Bannlyst
Citat:
Absolut fel lösning för mig och min fästmö då varken hon eller jag tycker om barn.

@Dreamdream jo visst i den måpn är jag fastkedjad av samhällets formgivning. Det går inte att undgå.

Men det finns visst ingen som har några verklighetsförankrade förslag på hur man kan bota eller åtminstånde domna känslan av menlöshet som hamsterhjulet utsätter en för.

Hur lever man lycklig med sitt arbete? Jag vantrivs inte, men det är så oerhört ostimulernade =/

Jag har också varit IT-konsult. Det var förfärligt i slutet. Att bara sitta, och de tråkiga arbetskamraterna. Jag är civ. ing. Men nu är jag sjukskriven sen en tid tillbaka p g a av behandling för min narkomani.

Du kanske inte trivs i kontorsmiljö?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in