Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-11, 22:39
  #1
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Jag vet vad hft går ut på och hur pengarna tjänas.

Men jag förstår ej hur själva handeln går till i praktiken.

Hur kan dessa firmor lägga ordrar automatiserat? För en novis som jag så är det "enda" sättet att handla på genom avanzas depå t.ex men detta är ju verkligen inte hur hft fungerar.


Hur kan företag A kunna genom en dator skicka ordrar till OMX?
Citera
2011-09-12, 07:59
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Handeln sker ju elektroniskt. Du kan ju skicka ett meddelande om att du vill lägga en order på dittan och dattan utan att göra det via en websida. Eller ja, kanske inte precis just DU men du förstår hur jag menar.

Interfacet/programmet du kollar på/ ... hade ju kunnat se ut lite hur som helst, eller inte alls om det nu bara var algoritmer som handlade och de inte skulle presentera någon data.

Avanza lär ju skicka vidare vad du vill göra till börserna. Ett program hade ju kunnat skicka motsvarande data.
Citera
2011-09-12, 16:02
  #3
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Handeln sker ju elektroniskt. Du kan ju skicka ett meddelande om att du vill lägga en order på dittan och dattan utan att göra det via en websida. Eller ja, kanske inte precis just DU men du förstår hur jag menar.

Interfacet/programmet du kollar på/ ... hade ju kunnat se ut lite hur som helst, eller inte alls om det nu bara var algoritmer som handlade och de inte skulle presentera någon data.

Avanza lär ju skicka vidare vad du vill göra till börserna. Ett program hade ju kunnat skicka motsvarande data.

fetstilta: Just detta som jag är intresserad av. Hur funkar detta och får vem som helst göra det? Måste man ha något sorts tillstånd? Hur funkar det gällande servrar?
Citera
2011-09-16, 17:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
fetstilta: Just detta som jag är intresserad av. Hur funkar detta och får vem som helst göra det? Måste man ha något sorts tillstånd? Hur funkar det gällande servrar?
Du måste väl få tillgång till något form av API som du kan lägga order via mot den börs du är intresserad av. Prova kontakta OMX Stockholm och fråga dem vad som gäller till exempel.

För att sitta och lägga order så direkt krävs det nog att man är en bank och har råd att betala.

Om man som privatperson vill lägga automatiserade order är det antagligen lättare att gå via någon bank. Vet ej hur bra stöd det finns för API eller exakt vad banker som Avanza kan erbjuda en.

Hittade en del länker om att OMX bland annat erbjuder att hyra in sig på servrar hos dem:
http://nordic.nasdaqomxtrader.com/tr...ationServices/
http://nordic.nasdaqomxtrader.com/tr...thmic_trading/

Titta runt där så hittar du mer.
__________________
Senast redigerad av Split.Horizon 2011-09-16 kl. 17:27.
Citera
2011-09-16, 18:41
  #5
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Du måste väl få tillgång till något form av API som du kan lägga order via mot den börs du är intresserad av. Prova kontakta OMX Stockholm och fråga dem vad som gäller till exempel.

För att sitta och lägga order så direkt krävs det nog att man är en bank och har råd att betala.

Om man som privatperson vill lägga automatiserade order är det antagligen lättare att gå via någon bank. Vet ej hur bra stöd det finns för API eller exakt vad banker som Avanza kan erbjuda en.

Hittade en del länker om att OMX bland annat erbjuder att hyra in sig på servrar hos dem:
http://nordic.nasdaqomxtrader.com/tr...ationServices/
http://nordic.nasdaqomxtrader.com/tr...thmic_trading/

Titta runt där så hittar du mer.

Tackar för svaret. Precis detta jag var nyfiken på.
Citera
2011-09-17, 11:54
  #6
Medlem
Man behöver inte ställa sina servrar hos dom för att handla automatiskt.

Man anväder ett standardiserat protokoll som heter FIX för att kommunikationen, det är XML i klartext. En bra och komplett motor för FIX kan man få gratis utan kostnad.

Däremot för att få skicka orders direkt in i Nasdaq|OMX system så måste man vara medlem? vilket kostar minst ett 6-siffrigt belopp per år i avgift skulle jag tro.

Vi övriga får gå via brokers/mäklare som agerar mellanhand, vilka som erbjuder detta i Sverige har jag ingen aning, men i USA finns det en hel drös som erbjuder både FIX och egna API's.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback