2011-09-11, 21:07
Medlem
Kära Flashback!

Min hund är en väldigt trofast typ av rasen Working Kelpie, och har vandrat vid min sida i nästan fem år nu. Hon är lydig och hängiven, och precis som många andra djurägare känner för sina husdjur så är hon i princip av sådan klass att man skulle kunna räkna in henne i min familj.

Men jag har funderat lite. Säg att vi bara rent hypotetiskt skulle föreslå att jag av någon anledning avled i mitt låsta, stängda, avlägsna hem en dag, och att ingen skulle upptäcka det förrän om flera veckor eller liknande. Anta också att min hund skulle vara instängd tillsammans med mig, med tillgång till vatten, men inte till mat; skulle då min kära byracka välja att äta av mig hellre än att svälta ihjäl? Jag har svårt att tänka mig att en moder inlåst med sitt lilla avlidna barn skulle välja att käka upp ungen under liknande förutsättningar, men hur skulle en hund resonera? Exempelvis elefanter påstår man ju ska kunna uppvisa känslor, framförallt sorg, av väldigt hög grad. Nu jämställer jag verkligen inte elefanter med hundar, och heller inte hundar med människor, men jag försöker bara dra några grova paralleller att utgå från.

I film är det ju inte helt ovanligt att man till och från ser scener på katter som mumsar på för fullt på människokadaver, men hur skulle ens livskamrat till hund göra?

Vad tror ni?
Citera
2011-09-11, 21:10
Medlem
Bostadsbrists avatar
Jag tror överlevnadsinstinkten tar över till slut, ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Uruguay...rce_Flight_571

Särskilt för ett djur.
Citera
2011-09-11, 21:11
Medlem
läste en artikel på aftonbladet några dagar sen om hundar som åt upp sin ägare när han kom hem efter han lämnat dom i nån vecka utan mat dom hade även käkat upp en annan hund som dött av svält
Citera
2011-09-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadsbrist
Jag tror överlevnadsinstinkten tar över till slut, ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Uruguay...rce_Flight_571

Särskilt för ett djur.
Ja, jag tänkte faktiskt hänvisa till just filmen om den olyckan, men jag glömde tydligen bort det. Skillnaden så som jag ser det i det här fallet är dock att passagerarna ombord på planet troligen inte hade familjära relationer sinsemellan.
Citera
2011-09-11, 21:21
Medlem
Bostadsbrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profides
Ja, jag tänkte faktiskt hänvisa till just filmen om den olyckan, men jag glömde tydligen bort det. Skillnaden så som jag ser det i det här fallet är dock att passagerarna ombord på planet troligen inte hade familjära relationer sinsemellan.
Ptja beror ju på hur man definierar familjärt men det var ju merparten av något idrottslag med samt att det visst fanns släktband mellan några resenärer?

edit:
Ex dessa:
Fernando Parrado
Susana Parrado
Eugenia Dolgay Diedug de Parrado

Adolfo Strauch
Eduardo Strauch

Dr. Francisco Nicola
Esther Horta Pérez de Nicola

Dock vet jag ju inte om dessa åt på varandra, men släktband fanns uppenbarligen.

edit3:
Tror ändå jag valt att äta en hund, även om den varit min "vän" i 3 år än random människa, så jag antar att det är åt det andra hållet också... Tror inte en hund ens har några moraliska dilemman..
Senast redigerad av Bostadsbrist 2011-09-11 kl. 21:26.
Citera
2011-09-11, 22:52
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fifaboy
läste en artikel på aftonbladet några dagar sen om hundar som åt upp sin ägare när han kom hem efter han lämnat dom i nån vecka utan mat dom hade även käkat upp en annan hund som dött av svält
Aftonbladet: Hungriga hundar åt upp sin husse
Citera
2011-09-11, 23:00
Medlem
Vattendroppes avatar
Working kelpie är en trevlig ras... Garttis till en sådan vallarrackare.

Om den skulke käka upp dig...?
Nja, jag har funderat på samma sak då jag har en Bordercollié,
ytterligare en vallningsrackare.

men jag tror inte att min hund skulle käka upp mig, det är så tydliga
band emellan oss och jag tror att hon skulle lägga sig att dl med mig till slut.

jag vill ogärna testa denna tes,,,
så jag tänker fortsötta leva i den tron...

// Vattendriooe //
Citera
2011-09-11, 23:04
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Aftonbladet: Hungriga hundar åt upp sin husse

Nu vet man ju inte vilket förhållande hand hade till sina hundar.
Inet vidare som det verkar då man drar iväg flera veckor så där.
mest underligt att hundarna inte käkat upp varandra.

Nus ka jag krypa isäng med min rackare, och hon kommer INTE ATT
ÄTA UPP MIG I NATT.

// Vattendroppe //
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in