Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-11, 20:14
  #1
Medlem
Kasakis avatar
Hej!

Har precis köpt en gammal båt av okänt märke, det är en plastbåt.
Den har svart/bruna smutslager på insidan som jag inte får bort, det hjälper inte med avfettning.
Jag provade att gnugga med biltvätt och svamp för att sedan gå på med högtryckstvätten, detta hjälpte lite.
Så min fråga är om det finns nått bra medel/någon bra metod att rengöra båten.


Sen så är det en förstärkning till motorfästet, det är lite för stort för att få på motorn bra.
Jag slipade ner det litegrann men då blev det lite svajjigt.
Det ligger en durkplåt samt en träskiva som extra stöttning, finns det nått gummimatrial eller liknande man kan använda som förstärkning som skruvarna till fästet också biter bra i ?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-11, 20:51
  #2
Medlem
Oxalsyra är bra/effektivt för att rengöra vita plastbåtar med. Exempelvis kan man köpa Biltemas fälgtvätt på sprayflaska som innehåller oxalsyra och duscha på och låta verka en stund och sen spola med högtryckstvätt.

/Rikard
Citera
2011-09-12, 09:13
  #3
Medlem
spajdamans avatar
Har du provat vanlig polish och helt enkelt polerat bort det? Känns som det borde gå.
Citera
2011-09-13, 09:00
  #4
Medlem
Kasakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikard454
Oxalsyra är bra/effektivt för att rengöra vita plastbåtar med. Exempelvis kan man köpa Biltemas fälgtvätt på sprayflaska som innehåller oxalsyra och duscha på och låta verka en stund och sen spola med högtryckstvätt.

/Rikard
Testade med fälgtvätt, men kanske inte hade det på länge nog.

Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Har du provat vanlig polish och helt enkelt polerat bort det? Känns som det borde gå.

Nepp får nog testa det.
Citera
2011-09-13, 20:33
  #5
Medlem
mrnemtrixs avatar
oxalsyra är fint, vi brukar köra med rabarber de åren de finns mycket av denna växt. (innehåller oxalsyra) Annars kan du köpa den i färghandeln om du vill få bättre pris.

Du kan även polera bort det och då helst med maskin men det kräver lite vana.
Citera
2011-09-18, 07:43
  #6
Medlem
Heruls avatar
Som föregående talare: färgaffären säljer 1kg plastburkar med oxalsyra i pulverform. Blanda med vatten och tapetklisterpulver så klistrar det fast lite bättre. Låt sitta på en stund och skrubba bort.

Funkar inte det kan du prova med aceton eller rödsprit. Avfettning (nafta) har du ju redan testat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback