• 1
  • 2
2011-09-11, 12:56
Medlem
Min macbook pro har nu börjat krångla. Helt spontant när jag sitter vid den så kan skärmen börja "flimra" och det blir ett slags rutmönster över hela skärmen samt att allt är förvrängt. Jag tror det beror på att den blir varm, för efter att ha stängt av den och väntat några minuter så startar den som vanligt. Annars om jag startar den direkt efter avstängtningen så uppstår problemet redan från starten.

Bör det inte vara grafikkortet som blir överhettat? Och i så fall bör inte fläktarna göra något åt saken?
Kan nämna att fläktarna beter sig väldigt märkligt. Jag hör dom nästan aldrig jobba och när dom väl jobbar så drar dom igång på max i 0,5 sekunder sen lägger dom av, drar igång, lägger av, drar igång.
Citera
2011-09-11, 13:06
Medlem
towbs avatar
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Börja där och se om det hjälper
Citera
2011-09-11, 13:08
Medlem
Tackar!
Citera
2011-09-11, 13:52
Medlem
Nej tyvärr hjälpte inte
Citera
2011-09-11, 13:56
Medlem
towbs avatar
Hm kanske skickade dig fel Well, det skadar ju inte. Finns lite standardgrejer man kan testa sig på när något gått fel. Här kommer nästa

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE
Citera
2011-09-11, 14:05
Medlem
Nepp ingen skillnad
Citera
2011-09-11, 14:12
Medlem
towbs avatar
Sen har vi reparera skivbehörigheter (program -> verktygsprogram -> skivverktyg, markera macintosh hd klicka på reparera skivbehörigheter) och säker start (http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=sv_SE), men det känns som vi är fel ute där och om inte det fungerar så kan det nog vara dags att lyfta på luren och ringa äpplet.
Citera
2011-09-11, 14:39
Medlem
Säker uppstart och läge var inte till någon hjälp, den låste sig som den brukar där haha.
Håller på med att kontrollera skivbehörigheterna på hårddisken nu och det verkar som att den har funnit en rad med problem där. Bara på att hoppas att något av dom är problemet så man kan reparera annars får de bli att plocka upp luren.

Måste bara tacka dig för all hjälp!
Citera
2011-09-11, 15:08
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenzza
Säker uppstart och läge var inte till någon hjälp, den låste sig som den brukar där haha.
Håller på med att kontrollera skivbehörigheterna på hårddisken nu och det verkar som att den har funnit en rad med problem där. Bara på att hoppas att något av dom är problemet så man kan reparera annars får de bli att plocka upp luren.

Måste bara tacka dig för all hjälp!
Man brukar hitta en hel del "problem" i skivverktyget och oftast är det inget man märker av (tyvärr eller tack och lov?). Till nästa problem som kan tänkas uppstå så har du ju lite att testa i alla fall, det här är väl i princip det som står i manualen att man ska testa i första hand innan man lyfter luren
Citera
2011-09-11, 16:18
Medlem
Testade det med men tyvärr utan resultat När jag försökte undersöka vidare hittade jag att CPU:n, GPU:n och lite andra delar ligger på en väldigt hög temperatur (runt 60 grader C) utan att reagera. Tror det kan vara boven att GPU:n blir överhettad. Eller?
Citera
2011-09-11, 16:44
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenzza
Testade det med men tyvärr utan resultat När jag försökte undersöka vidare hittade jag att CPU:n, GPU:n och lite andra delar ligger på en väldigt hög temperatur (runt 60 grader C) utan att reagera. Tror det kan vara boven att GPU:n blir överhettad. Eller?
Nja 60° är inte ovanligt. Upp över 100 kan det gå innan datorn slår av sig själv som säkerhetsåtgärd
Citera
2011-09-11, 17:11
Medlem
p9s avatar
Har du garanti eller apple care skall du omedelbart lämna tillbaka datorn. De byter antagligen ut grafikkortet eller moderkortet.
Det här är ett vanligt problem som antagligen rör en bugg i GPU. Ingen har sagt vad som just orsakar vad.
Men det förekommer både på Imac och ibland tråkigt nog på nya ATI 6870 till mac pro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in