2011-09-11, 12:09
Medlem
Tjenare!

Sitter på en Macbook Pro 15" 2,0 Ghz Early 2011.

Jag kan datorer ganska bra vill jag nog påstå, men har ändå börjat fundera lite.

Jag frilansar som fotograf och retuschör vilket innebär väldigt mycket photoshop och tunga bilder.
Dessutom programmerar jag väldigt mycket PHP och använder då en jäkla massa program osv.
Eclipse, Firefox, Spotify (går inte koda utan musik) osv osv - ni förstår poängen.

Just nu, kan jag enbart slänga ut cash på antingen SSD eller Ram.

SSD är ju kanon till Photoshop, då den använder en scratch-disk - ju snabbare den är - ju bättre flöde.
Men när jag kodar så bör väl ram användas mest.

Just nu har jag inte PS igång, utan kör Twitter, XAMPP, Coda och Firefox - och har 269mb kvar i minne.

Så - vad vore bäst?

Jag vet vilket märke osv jag vill ha - men jag vill veta vad jag får ut mest av SSD eller minne!

Tacksam för svar!
Citera
2011-09-11, 12:20
Medlem
RAM. SSD gör bara att program laddar snabbare. Sen gör den inte mycket mer.
Citera
2011-09-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
RAM. SSD gör bara att program laddar snabbare. Sen gör den inte mycket mer.

Förutom i e.x Pshop då, då hårddisken används som scratch istället för ram.
Citera
2011-09-11, 13:03
Medlem
towbs avatar
Skulle ta SSD nu om du har råd med det nu. Ram är ju så pass billigt att du snart kommer ikapp till det ändå. Dessutom bläddrar du förmodligen en jävla massa bland alla små php-filer och bilder som du lyckats sprida ut lite här och var och det kommer ju gå undan med en SSD. Eclipse har jag däremot för mig att det inte går undan med när man sitter i det och där kanske ram skulle hjälpa. Eller så avinstallerar man det, problem solved
Citera
2011-09-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Skulle ta SSD nu om du har råd med det nu. Ram är ju så pass billigt att du snart kommer ikapp till det ändå. Dessutom bläddrar du förmodligen en jävla massa bland alla små php-filer och bilder som du lyckats sprida ut lite här och var och det kommer ju gå undan med en SSD. Eclipse har jag däremot för mig att det inte går undan med när man sitter i det och där kanske ram skulle hjälpa. Eller så avinstallerar man det, problem solved

Måste säga att jag lutar ganska mycket emot att inhandla SSD.
Eller om man faktiskt skall vara så jäklig så man förbrukar ett par hundra till på att köpa 8gig minne också.

Tror ni frugan godkänner anledningen 'det är en god investering' ?
Citera
2011-09-11, 17:06
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paincakes
Måste säga att jag lutar ganska mycket emot att inhandla SSD.
Eller om man faktiskt skall vara så jäklig så man förbrukar ett par hundra till på att köpa 8gig minne också.

Tror ni frugan godkänner anledningen 'det är en god investering' ?
Här köp de här
http://www.inet.se/artikel/5305526/c...o-dimm-1333mhz
Jag kör med dessa och det är utan tvekan en bättre investering än nya badhanddukar eller en ny ring eller dylikt smycke till frugan
Citera
2011-09-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paincakes
Men när jag kodar så bör väl ram användas mest.

Du verkar lite skeptisk. Hur mycket minne som går åt när du programmerar beror helt på ditt program, om du skulle behöva mer skulle du ha upptäckt behovet via en massa OutOfMemoryExceptions. Och då har du antagligen gjort ett grovt fel någonstans, eftersom man ändå bör sträva efter att skriva så effektiv kod som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in