2011-09-11, 10:56
Medlem
Ja det är precis vad den gör, aldrig sett en dator som låter lika mycket.

Den började låta väldigt mycket sedan jag stoppad in ny hårdvara i den. Kort sagt bytte jag allt utom chassi och nätagg. De nya fläktarna som tillkom var en fläkt på grafikkortet och en ny processorfläkt. Jag trodde först att det var någon fläkt som satt och filade på någon sladd eller liknande men så var inte fallet. Processortempen är normal och fläktarna har hållit över 6 månader sedan jag bytte ut dem.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan få ner datorljudet. Hjälper det att köpa ett nytt chassi med ny fläktar?
Citera
2011-09-11, 11:41
Medlem
Var i datorn kommer ljudet ifrån?
Citera
2011-09-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fox123
Var i datorn kommer ljudet ifrån?

Kommer ju definitivt från fläktarna, svårt att säga vilken fläkt
Citera
2011-09-11, 11:57
Medlem
p9s avatar
Leta dig fram på youtube med sökorden:
Dell jet engine
Mac pro fans

Det finns nog mer högljudda datorer.
Jag har båda exemplaren.
MEN om alla temperaturer ser okej ut, kan du antingen skaffa en fläktkontroller eller sätta på ett par ohm motstånd på kablarna som brukar medfölja de modernaste fläktarna och kylarna.

Om du sätter handen innanför chassit när det har stått i ett par timmar stängt. Och du öppnar det,
är det varmt inuti då?

Är alla värden okej i bios. Det finns säkert under fan controll eller liknande namn i en flik.
Då kan du annats kolla på dessa
http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Du kan också styra hastigheten via bios eller ditt system. Men innan datorn har startat så gör alla fläktarna som du beskriver nu. FULL FORCE innan de saktar ned. Så du får ändå uppleva oväsendet en liten stund om du vill styra hastigheten via mjukvara.

Vilket som inte händer om du köper en fläktkontroller eller ett par motstånd till varje fläkt.

Hur ser ditt chassi ut? Är det rymligt? Är det bra luftgenomströmning och inga kablar som åker hit och dit som blockerar luftgenomströmning?
Citera
2011-09-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p9
Leta dig fram på youtube med sökorden:
Dell jet engine
Mac pro fans

Det finns nog mer högljudda datorer.
Jag har båda exemplaren.
MEN om alla temperaturer ser okej ut, kan du antingen skaffa en fläktkontroller eller sätta på ett par ohm motstånd på kablarna som brukar medfölja de modernaste fläktarna och kylarna.

Om du sätter handen innanför chassit när det har stått i ett par timmar stängt. Och du öppnar det,
är det varmt inuti då?

Är alla värden okej i bios. Det finns säkert under fan controll eller liknande namn i en flik.
Då kan du annats kolla på dessa
http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Du kan också styra hastigheten via bios eller ditt system. Men innan datorn har startat så gör alla fläktarna som du beskriver nu. FULL FORCE innan de saktar ned. Så du får ändå uppleva oväsendet en liten stund om du vill styra hastigheten via mjukvara.

Vilket som inte händer om du köper en fläktkontroller eller ett par motstånd till varje fläkt.

Hur ser ditt chassi ut? Är det rymligt? Är det bra luftgenomströmning och inga kablar som åker hit och dit som blockerar luftgenomströmning?

Tack för svar! Jag visste inte att man kunde kontrollera fläktarna via mjukvara. Eller menar du power options inställningarna som finns på windows 7? Dessa ska reduce fan speed men när jag har power saver så åker prestantandan ner i golvet.

Märker knappt nån skillnad i temp när jag stoppar handen innanför chassi. Jag kan googla lite på de tips du gav mig!
Citera
2011-09-11, 12:41
Medlem
Nattriddares avatar
Lånar tråden. Liknande problem men har tänkt på en lite, kanske kontroversiell - lösning..?

Har själv liknande problem med min dator när jag spelar "tunga spel". Det tjuter nästan. Men jag vet att det är grafikkortet. (Återkommer med modell när jag kommer ihåg det).

Funderar på att ljudisolera med lite Biltema-isolering som är självhäftande eller bygga in datorn i en egenbyggd låda av plywood. Köpt en USB-fläkt modell större som jag tänkte sätta längst bak, men frågan är om man ska fläkta TILL datorn eller om man ska sätta fläkten så att den fläktar BORT värmen..?

Alltså, lådan ska ju inte vara heltäckande, den ska bara avskärma det värsta ljudet och den kommer att vara öppen på framsidan så man kommer åt DVD och sådant.

Någon som vill tipsa eller varna inför det här bygget?
Citera
2011-09-11, 12:43
Medlem
p9s avatar
Nej nej, inte via den power panelen i widows.
Utan typ ett program som "speedfan" eller något annat. Det beror på lite grann för vad moderkort som tillåter en göra lite olika saker.
Vissa kan ställa om hastigheten med speedfan, andra inte.
Citera
2011-09-11, 12:46
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Lånar tråden. Liknande problem men har tänkt på en lite, kanske kontroversiell - lösning..?

Har själv liknande problem med min dator när jag spelar "tunga spel". Det tjuter nästan. Men jag vet att det är grafikkortet. (Återkommer med modell när jag kommer ihåg det).

Funderar på att ljudisolera med lite Biltema-isolering som är självhäftande eller bygga in datorn i en egenbyggd låda av plywood. Köpt en USB-fläkt modell större som jag tänkte sätta längst bak, men frågan är om man ska fläkta TILL datorn eller om man ska sätta fläkten så att den fläktar BORT värmen..?

Alltså, lådan ska ju inte vara heltäckande, den ska bara avskärma det värsta ljudet och den kommer att vara öppen på framsidan så man kommer åt DVD och sådant.

Någon som vill tipsa eller varna inför det här bygget?

Du borde plocka isär hela datorn och bygga om. Eftersom det blir för varmt utan tvekan är det ingen mening alls att bara då ge mer luft och MER luft och fler fläktar.
Plocka isär ditt grafikkort och byt kylpasta.
Köp lite andra fläktar som monteras internt.

Det skall se ut så här.
_________(utsug via nätaggregatet)
---> insug --->luft förbi diskar ----> CPU---> luft förbi RAM minnen --->grafikkort--->utblås

Det skall inte vara en massa kablar som skymmer eller står i vägen för luftgenomströmning.
Se också till att om du har dåliga temperaturer så kan du använda dig av en CPU kylare som har två fläktar ---->insug--> "kylfläns" --->utsug
Istället för stock intel eller AMD kylare där fläkten blåser rakt ned på moderkortet.

TEX: http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2
Det är den generella design som rekommenderas

Du behöver absolut inte några playwood skivor eller isolering skivor från biltema.
Senast redigerad av p9 2011-09-11 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in