• 1
  • 2
2011-09-10, 23:13
Medlem
Audi S6 Avant 4.2 quattro

Vad bör man tänka på?

Vilken försäkring är bäst, ska jag ställa den på mamma (Billigare försäkring?)

Vilka fel bör man kolla efter?

Behövs det tankas 600 kr varannan dag?

Vad kostar service?

Tänkte åka till Tyskland med en bekant som kan mkt om bilar, men vill först lyssna med er som KAN något om bilar.

Fyll gärna på

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...er=2&picture=2
Citera
2011-09-11, 00:32
Medlem
klinger75s avatar
Så länge du inte startar den så drar den inte mycket bensin , annars räcker inte 600kr långt , min audi kostar 800kr att tanka upp och den har bara en 2,4liters ...
Citera
2011-09-11, 02:56
Medlem
club01s avatar
Försäkringen är riktigt dyr så helst skall du nog ställa den på farfar om du har möjlighet.
Servicen är dyr. Kan inte priser sådär direkt i huvudet men har bytt några kamremmar på dessa V8or och det är i alla fall 10k bara för kamremmen oavsett verkstad. Sedan går det ju en del olja och sånt i den också.
Hållbarheten i sig är det sällan något fel på. Alla sugmotorer i VAG bilar håller rätt så bra. Dock drar dom alltid en del olja och såklart väldigt mycket bensin. Du kan ju inte räkna med några 0.8 landsväg utan snarare litern och strax över vid snålkörning. Skall du köra den som den skall köras så är det nog 2 liter milen vi pratar om. Går och andra sidan väldigt bra efter landsvägen och inga problem att glida fram i 140-150 bekvämt.

Var väldigt noga om ni köper import med att det inte är fifflat med miltalet och att den går bra helt enkelt. Tyskbilarna brukar oftast bara vara skrot och rassel som är totalt sönderkört så hoppas inte allt för mycket på ett topp ex.
Citera
2011-09-11, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Försäkringen är riktigt dyr så helst skall du nog ställa den på farfar om du har möjlighet.
Servicen är dyr. Kan inte priser sådär direkt i huvudet men har bytt några kamremmar på dessa V8or och det är i alla fall 10k bara för kamremmen oavsett verkstad. Sedan går det ju en del olja och sånt i den också.
Hållbarheten i sig är det sällan något fel på. Alla sugmotorer i VAG bilar håller rätt så bra. Dock drar dom alltid en del olja och såklart väldigt mycket bensin. Du kan ju inte räkna med några 0.8 landsväg utan snarare litern och strax över vid snålkörning. Skall du köra den som den skall köras så är det nog 2 liter milen vi pratar om. Går och andra sidan väldigt bra efter landsvägen och inga problem att glida fram i 140-150 bekvämt.

Var väldigt noga om ni köper import med att det inte är fifflat med miltalet och att den går bra helt enkelt. Tyskbilarna brukar oftast bara vara skrot och rassel som är totalt sönderkört så hoppas inte allt för mycket på ett topp ex.

Låter ju inte alls så kul

Men har kollat på s4:an oxå .. Är ju rätt färsk inom detta.

Gillar Audi och Mercedes, Har barn och barnvagn+behöver stor handla.

Tänkt över min ekonomi lite nu 2 liter milen och service och sånt kanske bli för mkt.

Vilken bil skulle du rekommendera max 100 k
och kanske lite mer bensinsnål

EDIT

jag drar in 20-25 efter skatt och fiffel
min tjej är mamma ledig får ut 11+bostadsbidrag 3 lax

fixar vi det då ?
Senast redigerad av Derileec 2011-09-11 kl. 16:40.
Citera
2011-09-11, 18:42
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derileec
Låter ju inte alls så kul

Men har kollat på s4:an oxå .. Är ju rätt färsk inom detta.

Gillar Audi och Mercedes, Har barn och barnvagn+behöver stor handla.

Tänkt över min ekonomi lite nu 2 liter milen och service och sånt kanske bli för mkt.

Vilken bil skulle du rekommendera max 100 k
och kanske lite mer bensinsnål

EDIT

jag drar in 20-25 efter skatt och fiffel
min tjej är mamma ledig får ut 11+bostadsbidrag 3 lax

fixar vi det då ?

Ja med den ekonomin så skulle du säkert klara av det. Dock så är det ju aldrig roligt med saftiga verkstadsräkningar oavsett om man är miljonär. Lika så tanka är väl alltid roligare när det kostar mindre men allt hänger väl på prioriteringar. Vill man absolut ha bilen så har man ju råd.
Vilken årsmodell på S4 är det du tittat på? Den äldre B5 karossen fram till 01 har ju en 2.7 biturbo motor och den är absolut inget att hänga i julgranen. Vill man komma undan billigare på prestandabilar så skall man hålla sig borta från turbobilar då detta oftast blir väldigt dyrt.
Citera
2011-09-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01

Det där är lite väl magstarkt att påstå tycker jag. Det beror helt på, tyskar är i regel kända för att ta betydligt bättre hand om sina bilar än svenskar, så är den intagen av en seriös person är det inga problem, du slipper saltet, troligen "längre" mil och bättre skött. Men sen kan du ha otur och ramla över ett lik det säger jag inget om, finns de som är oseriösa men som tur är så var det mest poppis att skruva mätare när boomen var vilket är ganska länge sedan nu. Idag importerar man främst för att det finns bättre utbud och inte så mycket pga priset.

Ps. Det är också så att de flesta bilar som är skruvade är skruvade av svensken som tog in dem och inet av tysken som sålde Ds
Citera
2011-09-11, 20:32
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det där är lite väl magstarkt att påstå tycker jag. Det beror helt på, tyskar är i regel kända för att ta betydligt bättre hand om sina bilar än svenskar, så är den intagen av en seriös person är det inga problem, du slipper saltet, troligen "längre" mil och bättre skött. Men sen kan du ha otur och ramla över ett lik det säger jag inget om, finns de som är oseriösa men som tur är så var det mest poppis att skruva mätare när boomen var vilket är ganska länge sedan nu. Idag importerar man främst för att det finns bättre utbud och inte så mycket pga priset.

Ps. Det är också så att de flesta bilar som är skruvade är skruvade av svensken som tog in dem och inet av tysken som sålde Ds

Jo fast detta gäller mest nyare bilar. Äldre bilar är det väldigt mycket fuffel med och om det är tysken eller importören som fifflar låter jag vara osagt. Det jag vet i alla fall är att 90% av tyskimportbilarna jag kollar upp på jobbet stämmer inte mätarställningen alls överens med. Det samma gäller stora olyckor mm som den varit med om och sedan fixats till och importerats. Enligt tyska lagar så får dom ej laga upp en bil som varit med i en större olycka vilket det inte finns något alls som talar emot här i Sverige. Därav väldigt många importerade bilar som fusklagats och säljs här i Sverige sedan.

Men jag säger dock att det är äldre bilar och inte dom nyaste. Bland annat beror detta på att reglerna ändrats på senare tid från dom stora tyska märkena så verkstäderna har tillgång till historik på bilarna och kan kolla upp eventuellt fusk. Dock fungerar det inte från Italien och några andra länder som jag inte kommer ihåg exakt nu.
Citera
2011-09-11, 21:58
Medlem
klinger75s avatar
Jag tycker man ser mycket importbilar som ær helt tokigt slitna med låga mætarstællningar , nær man konfronterar handlarna skruvar de bara på sig . Det værst ær att de ser och beskrivs ju mycket mer positit i internet annonserna .
Citera
2011-09-11, 22:23
Medlem
ikaros2008s avatar
Du ska få ett jävligt bra råd här; köp den inte.

Hur mycket är den bilen värd om fem år? Titta på Blocket och se vad en fem till tio år gammal Audi och BMW kostar och jämför det med vad nypriset var.

Dessa bilar blir helt värdelösa efter några år, värdetappet är så stort att det motiverar inte lån och egentligen inte kontant heller. Lån, då kommer du ha mer i skuld än vad bilen är värd. Billån på nyare bilar brukar vara fem år, och om man betalar ner en bil på fem år så har man alltid ett restvärde när lånet är noll.

Med dessa lyxbilar, har du tagit ett vanligt blancolån i banken på 8-12 år så kommer skulden att äta upp bilens värde. Du kommer alltså betala för bilen långt efter att den har rasat i värde.

Ser hur många som helst på jobbet som skaffar BMW och Audi för 500000-800000. Finansierat med lån.... Hur tänkte de då?
Du är bekymrad för att du kanske måste tanka för flera hundra. Men kostnaden, bilens kostnad har du inte ens reklekterat över? Eller? Kostnaden på bilen är inte samma som lånekostnaden. Bilen kostar dig vad den tappar i värde. Förlorar bilen 100000 i värde första året så är det mer än 8000 i månaden. Du förlorar alltså 8000, det är din kostnad för att få köra den bilen. Att du sedan också måste betala lånet gör det inte mer fördelaktigt. Där är räntan en kostnad, men även amorteringen då du inte kommer att kunna omsätta bilen i pengar efter 5-10 år. I alla fall inte motsvarande lånet.

Så tänk efter, är det värt pengarna bara för att stila för polare och fåniga brudar med tomma blickar och som ändå skiter i vad du kör?

Ta en titt på en tio år gammal porsche, hur är värdetappet i den? Köper du en begagnad Porsche av typen 911 idag så får du igen de pengarna om några år när du säljer bilen. Eller så behåller du bilen, värdet är fortfarande detsamma och din kostnad för att ha ägt den blir minimal.

Porsche, Ferrari och andra exklusiva bilar tappar inte mycket i värde och man kan hitta en del fynd.
Hummer är en annan bil som är helt värdelös. En från -02 till -04 kan man få snorbilligt, men vad kostade de nya? De har haft ett konstant värdetapp på 100000/år i flera år. Hummer bedömmer jag som den sämsta bilaffären någonsin. Men det är en häftig bil, jag har en postgul H2 som jag fick snorbilligt i efterdyningarna av finanskrisen för ett tag sedan. Mannen var bankrutt och fick sälja av bilar, båt och skärgårdsfastigheten. En bil gick till mig! Men jag räknar med att INTE få tillbaka pengarna, å andra sidan kostade den som en tredjedels A6 i hallen.

Bästa bilköpet? Hur man än vänder på det så är det nog fan en Volvo.
Citera
2011-09-11, 23:08
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ta en titt på en tio år gammal porsche, hur är värdetappet i den? Köper du en begagnad Porsche av typen 911 idag så får du igen de pengarna om några år när du säljer bilen. Eller så behåller du bilen, värdet är fortfarande detsamma och din kostnad för att ha ägt den blir minimal.

Hur fan ska han få in ungar och barnvagn i den ?

en begagnad Volvo V70 ær nog den idieala familjebilen , stor och bra och man behøver inte bli allt før ledsen om ungarna skulle luta cykeln mot den. Andra bra bilar ær en MPV med skjutdørrar
så slipper man vara rædd før dørrslag -

S8 ær ju æven det helt fel bættre då att kæpa en BMW x5 eller varfør inte en mercedes ML400
Citera
2011-09-11, 23:33
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Hur fan ska han få in ungar och barnvagn i den ?

en begagnad Volvo V70 ær nog den idieala familjebilen , stor och bra och man behøver inte bli allt før ledsen om ungarna skulle luta cykeln mot den. Andra bra bilar ær en MPV med skjutdørrar
så slipper man vara rædd før dørrslag -

S8 ær ju æven det helt fel bættre då att kæpa en BMW x5 eller varfør inte en mercedes ML400

Skulle han ha in ungar i bilen? Ja ja... Men nu var inte porschen ett råd eller ett förslag på likartad bil. Mer en jämförelse och för att belysa vilket jävla värdetapp det är i BMW och Audi, speciellt de lite dyrare modellerna.

Nu menar jag inte heller att det är samma situation för honom som för mina kollegor som lånat mer än en halvmiljon, ibland uppåt 800000 för en bil. Och då kör de en jävla BMW som exteriört ser ut som vilken gubb-bil som helst.

Så fort några 20-åringar får jobb, speciellt hos oss där de tjänar bra, så ska det köpas BMW. Alla ska ha BMW. Känns som att de flesta köper det för att det är inne, lite grupptryck. Eller helt enkelt dålig smak. Och dålig sinne för affärer då kostnaden överskrider vad som får anses vettigt för en bil. Visst, de ser bara lånekostnaden, lån som de har mer i skuld på än vad bilen är värd och det är urusel ekonomi. Om ett företag körde samma ekonomi så skulle maskinparken aldrig kunna förnyas.

Volvo kan anses som lite tråkig och gubbig, men det finns alternativ. Fast en del Volvobilar är ruggigt fina. En nyare XC70 kan man få till ett bra pris, eller lite sportigare versioner av V70 till halva priset för en BMW eller Audi.
Citera
2011-09-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Du ska få ett jävligt bra råd här; köp den inte.

Hur mycket är den bilen värd om fem år? Titta på Blocket och se vad en fem till tio år gammal Audi och BMW kostar och jämför det med vad nypriset var.

Dessa bilar blir helt värdelösa efter några år, värdetappet är så stort att det motiverar inte lån och egentligen inte kontant heller. Lån, då kommer du ha mer i skuld än vad bilen är värd. Billån på nyare bilar brukar vara fem år, och om man betalar ner en bil på fem år så har man alltid ett restvärde när lånet är noll.

Med dessa lyxbilar, har du tagit ett vanligt blancolån i banken på 8-12 år så kommer skulden att äta upp bilens värde. Du kommer alltså betala för bilen långt efter att den har rasat i värde.

Ser hur många som helst på jobbet som skaffar BMW och Audi för 500000-800000. Finansierat med lån.... Hur tänkte de då?
Du är bekymrad för att du kanske måste tanka för flera hundra. Men kostnaden, bilens kostnad har du inte ens reklekterat över? Eller? Kostnaden på bilen är inte samma som lånekostnaden. Bilen kostar dig vad den tappar i värde. Förlorar bilen 100000 i värde första året så är det mer än 8000 i månaden. Du förlorar alltså 8000, det är din kostnad för att få köra den bilen. Att du sedan också måste betala lånet gör det inte mer fördelaktigt. Där är räntan en kostnad, men även amorteringen då du inte kommer att kunna omsätta bilen i pengar efter 5-10 år. I alla fall inte motsvarande lånet.

Så tänk efter, är det värt pengarna bara för att stila för polare och fåniga brudar med tomma blickar och som ändå skiter i vad du kör?

Porsche, Ferrari och andra exklusiva bilar tappar inte mycket i värde och man kan hitta en del fynd.
Hummer är en annan bil som är helt värdelös. En från -02 till -04 kan man få snorbilligt, men vad kostade de nya? De har haft ett konstant värdetapp på 100000/år i flera år. Hummer bedömmer jag som den sämsta bilaffären någonsin. Men det är en häftig bil, jag har en postgul H2 som jag fick snorbilligt i efterdyningarna av finanskrisen för ett tag sedan. Mannen var bankrutt och fick sälja av bilar, båt och skärgårdsfastigheten. En bil gick till mig! Men jag räknar med att INTE få tillbaka pengarna, å andra sidan kostade den som en tredjedels A6 i hallen.

Bästa bilköpet? Hur man än vänder på det så är det nog fan en Volvo.

Nej tar aldrig lån...sparar!

Sen att köpa en bil är den sämsta inventeringen man gör pengar mesigt.

Har ett kapital som jag ska använda. Men vill inte gråta varje gång jag åker och tankar.
Hade en Mercedes 4x4 c klass och skiten behövde tankas 6-800 kr varannan dag typ.

Tänkte inte på bensin när jag kåta upp mig till Audi s6:an med monster motor.

EDIT

Fan vad ikaros2008 är OT, sluta tack
Senast redigerad av Derileec 2011-09-12 kl. 00:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in