2011-09-10, 20:50
Är en riktigt nybörjare när det gäller photoshop så hur många pixlar/tum bör jag ha i ps när jag skapar en hemsida som är 1024 x 768? Jag tycker att de alltid blir för pixligt när jag zoomar in.
Citera
2011-09-10, 20:54
Medlem
r0starNs avatar
Det är väl bara att skapa ett nytt "dokument" med 1024 x 768?
Citera
2011-09-10, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
Det är väl bara att skapa ett nytt "dokument" med 1024 x 768?

då ställer upplösningen (pixlar/tum) in sig automatiskt på 72. Undrar om jag ska behåll det så eller om jag ska ändra de. Eftersom jag tycker de blir för pixligt vid inzoomning.
Citera
2011-09-10, 21:22
hello! finns de inga fbare som inte är ute och festar och kan svara mig?
Citera
2011-09-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesithlord
då ställer upplösningen (pixlar/tum) in sig automatiskt på 72. Undrar om jag ska behåll det så eller om jag ska ändra de. Eftersom jag tycker de blir för pixligt vid inzoomning.

Det beror på att det är den högsta inställningen som en skärm kan visa.. DU kan ställa den på 300 om du vill, men det spelar ingen roll.

.
Citera
2011-09-10, 23:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesithlord
Är en riktigt nybörjare när det gäller photoshop så hur många pixlar/tum bör jag ha i ps när jag skapar en hemsida som är 1024 x 768? Jag tycker att de alltid blir för pixligt när jag zoomar in.
Pixlar per tum spelar ingen roll alls. Du ska bara räkna pixlar.

Gör du din bild i 1024x768 pixlar.

Ställ dig själv frågan:
Du beskådar din sida i en otroligt höguplöst 17"-skärm, där kommer din sida bli pytteliten.
Du beskådar din sida projocerad på en vägg av en videokanon med normal upplösning.

Hur mycket är pixlar per tum värda? Ingening. Det är enbart pixlar som räknas.
Citera
2011-09-11, 01:18
Medlem
/bin/ladens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hur mycket är pixlar per tum värda? Ingening. Det är enbart pixlar som räknas.

Kommer TS på att han, om ett år eller så, vill använda materialet i tryck också så spelar det ju roll.. Enligt min erfarehet så produceras alltför mycket material med webfokus.. Trist när man får original anpassade för interwebbs och kunden hävdar att det helst skulle behöva tryckas i går..

Jag skulle vilja påstå att man i längden tjänar på att originala för tryck och sampla ner för nätet..

OT kanhända, men best-practice bör alltid övervägas..
Citera
2011-09-13, 17:37
Medlem
Pixlar per tum behöver om du ska trycka saker, t ex affisher, tidningar m.m.

På hemsidor har du inga tum, där har du pixlar.

Är den 1024 pixlar bred så är den det, spelar ingen som helst roll hur många px/tum du har.

Du ska dock alltid göra hemsidor 960px breda för att alla skärmar ska kunna se innehållet.
Sen kan du ju ha bakgrundsbild eller så utanför de 960px, men inget innehåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in