2024-11-30, 18:22
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du tog upp diskussionen och påstod att kvinnor inte hade överlevt utan män.

Kvinnor hade överlevt utan män.

Håller med om att vi avslutar denna diskussionen nu.

Nej, det hade de inte. Kvinnor hade inte överlevt utan män. Bara i din fantasivärld där kvinnor befruktar sig själva. Men det är en fantasi, inte verklighet. Jag börjar undra om du på riktigt har någon kognitionsproblematik.
Citera
2024-11-30, 18:26
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilka bevis har du för det?
Faktum är att under större delen av mänsklighetens historia sedan vår uppkomst som art för över 200 000 år sedan, levde människor faktiskt i jämställda samhällen, där delning och samarbete var normen.

Hierarki, ojämställdhet och förtryck var i princip okända företeelser. Detta förändrades bara under de senaste 10 000 åren. Precis som jag påpekat för dig.

Googla på sökorden egalitarian societies så kommer en massa träffar upp. Det är arkeologer och liknande som gjort vetenskapliga undersökningar (t ex genom utgrävningar) och kunnat bevisa att människan har levt i patriarkala samhällen i 5 000-10 000 år. Av sammanlagt över 200 000 år. 0,2-0,4 % i människans historia. En piss i Mississippi med andra ord.

Förresten snubblade jag av en ren slump över en intressant artikel som handlade om att kvinnor också jagade storvilt under jägar-samlartiden, inte bara jagade småvilt och samlade in mat i närområdet: https://www.scientificamerican.com/article/the-theory-that-men-evolved-to-hunt-and-women-evolved-to-gather-is-wrong1/

Kvinnor stod för över två tredjedelar av matanskaffningen under jägar-samlartiden. De bidrog med ätbara resurser till alla medlemmar i sin grupp. Män, barn och andra kvinnor. Utan kvinnor som transfereringsmaskiner på två ben hade hela gruppen mer eller mindre svultit ihjäl.
Citera
2024-11-30, 18:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, det hade de inte. Kvinnor hade inte överlevt utan män. Bara i din fantasivärld där kvinnor befruktar sig själva. Men det är en fantasi, inte verklighet. Jag börjar undra om du på riktigt har någon kognitionsproblematik.

Varför skulle de kvinnliga individerna inte samla och jaga ihop föda, sätta upp skydd och undvika/skydda sig mot rovdjur bara för att det inte fanns några manliga individer?
Citera
2024-11-30, 18:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Varför skulle de kvinnliga individerna inte samla och jaga ihop föda, sätta upp skydd och undvika/skydda sig mot rovdjur bara för att det inte fanns några manliga individer?

Kan du förstå att det ena könet inte kan existera utan det andra? Detta är så jäkla korkat att jag blir mållös. De kan säkerligen samla föda, men de kan inte föröka sig. Kvinnor kan inte existera utan män. Antingen så tramsar du nu och då vill jag be dig sluta, eller så menar du allvar och helt enkelt är efterbliven.
Citera
2024-11-30, 18:45
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Faktum är att under större delen av mänsklighetens historia sedan vår uppkomst som art för över 200 000 år sedan, levde människor faktiskt i jämställda samhällen, där delning och samarbete var normen.

Hierarki, ojämställdhet och förtryck var i princip okända företeelser. Detta förändrades bara under de senaste 10 000 åren. Precis som jag påpekat för dig.

Googla på sökorden egalitarian societies så kommer en massa träffar upp. Det är arkeologer och liknande som gjort vetenskapliga undersökningar (t ex genom utgrävningar) och kunnat bevisa att människan har levt i patriarkala samhällen i 5 000-10 000 år. Av sammanlagt över 200 000 år. 0,2-0,4 % i människans historia. En piss i Mississippi med andra ord.

Förresten snubblade jag av en ren slump över en intressant artikel som handlade om att kvinnor också jagade storvilt under jägar-samlartiden, inte bara jagade småvilt och samlade in mat i närområdet: https://www.scientificamerican.com/article/the-theory-that-men-evolved-to-hunt-and-women-evolved-to-gather-is-wrong1/

Kvinnor stod för över två tredjedelar av matanskaffningen under jägar-samlartiden. De bidrog med ätbara resurser till alla medlemmar i sin grupp. Män, barn och andra kvinnor. Utan kvinnor som transfereringsmaskiner på två ben hade hela gruppen mer eller mindre svultit ihjäl.

Din procentuträkning är fel.
Citera
2024-11-30, 18:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Har du någon film eller berättelse från den tiden som visar det. Vilka bevis har man?

Citat:
Det har alltid funnits, liksom kvinnliga krigare. Återigen stöter vi på den klassiska pojkflickan som funnits i alla samhällen. Men det har aldrig varit normen bland kvinnor.

Citat:
Utan en tredjedel hade man också svultit ihjäl. Kött är mer näringsrikt, så frågan är om du pratar om näringsintag, vikt eller volym. Eskimåerna fick 100% av sitt näringsintag från kött. Så mycket handlar om var samhället finns och vad som finns att tillgå också. Man verkar ha ätit en hel del människor då också.
Senast redigerad av EnCarte 2024-11-30 kl. 18:52.
Citera
2024-11-30, 19:03
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Man ska vara jävligt skeptisk med "revolutionerande" fynd som går emot konsensus. Vet inte vilken studie din länkade artikel vilar på men fynden brukar falla sönder och debunkas när de synas under lupp. (vilket dock inte får like stor uppmärksamhet i media).

Den här skribenten förklarar det bra:

Citat:
My immediate hunch when I read the paper was that this probably isn’t true, and that the paper is likely an example of an increasingly common trend in science: the distortion of research by progressive values. Aside from anything else, it struck me as implausible that earlier generations of anthropologists - many of whom were women, incidentally - were so biased by their expectations that they’d simply hallucinated a sharp sexual division of labor out of a nearly equal one. On top of that, we know that among our close relatives the chimpanzees, males hunt more than females, which at least somewhat boosts the plausibility of the idea that the same sex difference evolved in our own species.

https://www.stevestewartwilliams.com/p/is-man-the-hunter-a-myth

Citat:
We conducted an in-depth examination of the data and methods of Anderson et al. (2023), finding evidence of sample selection bias and numerous coding errors undermining the paper's conclusions. Anderson et al. (2023) have started a useful dialogue to ameliorate the potential misconception that women never hunt. However, their analysis does not contradict the wide body of empirical evidence for gendered divisions of labor in foraging societies.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090513824000497?via%3Dihub
Citera
2024-11-30, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Kan du förstå att det ena könet inte kan existera utan det andra? Detta är så jäkla korkat att jag blir mållös. De kan säkerligen samla föda, men de kan inte föröka sig. Kvinnor kan inte existera utan män. Antingen så tramsar du nu och då vill jag be dig sluta, eller så menar du allvar och helt enkelt är efterbliven.

Jag svarade alltså på detta inlägget från början:

"Nej, det bevisar att kvinnor inte kan tillgodose sina egna behov i samma grad som män. Och så är det ju, av naturen.

En man har inga större problem med att rå om sig själv vare sig i vår moderna samtid eller uråldrigt historiskt. Det kan inte kvinnor i samma grad av en hel uppsjö av skäl, bland annat graviditet, förlossning och omhändertagande av spädbarn - hon tvingas förlita sig på att en man genererar resurser och tillgodoser hennes behov (ser till att hon har mat, har skydd från faror, har tillgång till sanitet och vård m.m.). Tidigare skedde det genom exempelvis äktenskap som många kvinnor ofrivilligt fick finna sig i, och nu sker det istället via statsapparaten som män i snitt betalar in pengar till och kvinnor i snitt får pengar av. Det är inget konstigt, utan är helt i linje med hur naturen skapat oss och våra biologiska förutsättningar - och det ska vara precis så. Det tramsiga blir bara när det kommer kärringar likt dig själv som försöker inbilla både sig själv och andra att män och kvinnor egentligen är helt ekvivalenta och identiska"

Du påstod att kvinnor inte hade kunnat tillgodose sina behov.
Citera
2024-11-30, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Man ska vara jävligt skeptisk med "revolutionerande" fynd som går emot konsensus. Vet inte vilken studie din länkade artikel vilar på men fynden brukar falla sönder och debunkas när de synas under lupp. (vilket dock inte får like stor uppmärksamhet i media).

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090513824000497?via%3Dihub

Ja man ska vara väldigt skeptisk.

Till exempel när arkeologerna hittar manliga skelett med redskap och vapen avsedda för storviltsjakt ifrågasätts ingenting. När kvinnliga skelett hittas med redskap och vapen avsedda för storviltsjakt ska allt ifrågasättas.

Överlag verkar nutida människor ha väldigt svårt för att inte klistra på ett "modernt" synsätt på människor som levde för tusentals år sen, i princip i en helt annan värld jämfört med vår nutida.
Citera
2024-11-30, 19:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Din procentuträkning är fel.
Jag glömde att Homo Sapiens uppstod som art för ca 300 000 år. Så patriarkatet har bara existerat i 1,5 - 3,5 % av människans historia. Det är tio droppar piss i Mississippi.

Jag medger att det strulade till med procentuträkningen i min mobils kalkylator.
Citera
2024-11-30, 19:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag svarade alltså på detta inlägget från början:

"Nej, det bevisar att kvinnor inte kan tillgodose sina egna behov i samma grad som män. Och så är det ju, av naturen.

En man har inga större problem med att rå om sig själv vare sig i vår moderna samtid eller uråldrigt historiskt. Det kan inte kvinnor i samma grad av en hel uppsjö av skäl, bland annat graviditet, förlossning och omhändertagande av spädbarn - hon tvingas förlita sig på att en man genererar resurser och tillgodoser hennes behov (ser till att hon har mat, har skydd från faror, har tillgång till sanitet och vård m.m.). Tidigare skedde det genom exempelvis äktenskap som många kvinnor ofrivilligt fick finna sig i, och nu sker det istället via statsapparaten som män i snitt betalar in pengar till och kvinnor i snitt får pengar av. Det är inget konstigt, utan är helt i linje med hur naturen skapat oss och våra biologiska förutsättningar - och det ska vara precis så. Det tramsiga blir bara när det kommer kärringar likt dig själv som försöker inbilla både sig själv och andra att män och kvinnor egentligen är helt ekvivalenta och identiska"

Du påstod att kvinnor inte hade kunnat tillgodose sina behov.

Ok, ja, det är sant, eftersom kvinnor behövt män i alla tider för att ta hand om dem, precis som att män i andra avseenden behövt kvinnor. Jag orkar inte denna typen av diskussion där det ska hävdas att det ena könet minsann inte behöver det andra, det blir för omoget för mig. Det kvinnor inte kunnat lösa själva är resurser, därför har de tytt sig till män. Detta är inte lönt att diskutera om, om du vill vidhålla något annat så gör det, det blir bara fånigt.
Citera
2024-11-30, 19:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Fantastiskt välkommet inlägg i tråden - bra och intressant fynd. Både EnCarte, Reiwa och jag själv har påtalat det tidigare i tråden, att det finns en progressivism och postmodernism i forskning, där man försöker revidera hela människans utveckling och sammansättning i syfte att passa samtidens politiska agendor.

Det har inte drabbat forskning allena, utan här är ett annat exempel på detta totala vansinne: https://odysee.com/@AnythingGoes:2/black-people-built-stonehenge.:3

Bild: https://snipboard.io/Ts2IbN.jpg

Man skulle kunna tro att det är ett dåligt skämt eller ploj - men det är inte det: https://www.adlibris.com/se/bok/brilliant-black-british-history-9781526635716
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in