2024-11-17, 10:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
DNA-testföretag som MyHeritage m fl använder genetiska markörer från autosomala DNA-segment som är gemensamma för personer med liknande geografiskt ursprung. Vanliga ursprung bland svenska släktforskare är bl a skandinav, finsk, balt och vallon. För att avgöra ens ursprung jämför de ens DNA med stora referensgrupper som representerar olika regioner. Man går alltså inte efter hudfärg.
Har aldrig sagt att man går efter hudfärg, men det är förstås en markör också, som är gemensam för vissa grupper. Poängen var att du själv visat att man faktiskt kan dela in människor i underarter. Att det faktiskt går, som du påstår att det inte gör. Du har motbevisat dig själv. Så jag har haft rätt hela tiden, om du inte kan visa att det inte går att säga vilken grupp du tillhör, vilket förstås går, uppenbart enligt dig själv.

Citat:
Skramlar kristallerna när du ruskar på skallen? Tolkar du Bibelns texter ordagrant? Bokstavstrogna individer brukar ha svårt att uppfatta ironi och läsa ”mellan raderna”.
Den enda som det skramlar i skallen på är nog du, då du inte klarar av att läsa det jag säger. Feng Shui. Pingviner. Dela in människor i underarter. Inget fungerar för dig.

Citat:
Enligt vissa studier tenderar fler män att vara bättre på denna typ av spatial förmåga än kvinnor. Andra studier kommer till andra resultat. Om det istället hade varit kvinnor som tenderar att vara bättre så hade du pekat på osäkerhetsordet ”tenderar” och inte knystat ett ord om övertag för kvinnor.
Du har förstås inte velat erkänna det här tidigare utan kommit med bortförklaringar, men du hittar ingenstans där jag gjort samma med de fördelar kvinnor har som när det gäller t.ex. läsförståelse. Men du är förstås själv ett undantag när det gäller det, men jag ser inte dig som en norm för alla kvinnor. Finns många intelligenta kvinnor.

Citat:
Ungefär 50 % av dataspelarna (eller ”gamare”) är tjejer. Det är endast i tävlingssammanhang de är underrepresenterade (5-10%). Anledningarna får du läsa om i mitt förgående inlägg.
För att de är kvinnor och bara ett fåtal kvinnor har samma spatiala förmåga som män. Det här visar sig i andra sammanhang som uppfinningar, andel praktiserande ingenjörer, matematiker och liknande med ungefär samma andel eller lite mindre kvinnor där. 6% till 10% är en siffra som ständigt återkommer i de sammanhangen.

Citat:
Anledningen till att kvinnor i LGBTQ är 9 gånger fler än män bland toppatleterna vid de olympiska spelen är helt enkelt att kvinnor är mycket mer öppna än män med att komma ut och avisera sin homosexualitet. Inte bara inom fotboll och andra lagsporter.

Påståenden om ”manlig hjärna” hos lesbiska kvinnor är bara stereotypa föreställningar snarare än vetenskapliga fakta.

Det du påstår är uttryck för confirmation bias (bekräftelsefördom). Du lägger extra märke till homosexuella kvinnor bland ingenjörerna endast för att ”bevisa” att de är ”män i kvinnokroppar” och därför jobbar inom tekniska yrken. Hur är det med arkitekter? Halva arkitektskåren består av kvinnor.
Det finns även många kvinnor som inte är öppna med sin sexualitet bland toppidrottare. Varför är det så få heterokvinnor bland de som skapat feminismens teorier? Helt klart är de skillnad både i hur många ser ut och även hur de beter sig, vilka yrken de väljer och även i andra sammanhang. Det är du som försöker bortförklara verkligheten. Jag har redan visat siffror på att jag har rätt om idrott. Det kan förstås vara så att homosexuella män i mindre omfattning finns med i elitsammanhang också. Du måste så att säga, på nåt sätt visa det du säger, inte bara komma med påståenden och antaganden dragna ur luften. Det finns förstås skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor också. Finns hur mycket forskning som helst om det. Naturvetenskapliga undersökningar genom mätningar och med bevis.

Citat:
Om de flesta heminredarna är män, då kommer du såklart att påstå att det krävs mycket god spatial förmåga att inreda hem och att vem som helst minsann inte kan möblera ett rum.

Är avancerade broar endast i två dimensioner? Bara längd och höjd och inget djup? Inte så konstigt att så många broar rasar. Det är inte bra med papperstunna broar för de kan inte stå stadigt.

Hört talas om Ladies Bridge (återuppbyggt Waterloo-bron) i London? Byggt av 350 kvinnor och 150 män under tyskarnas bombningar.

https://english.elpais.com/culture/2024-09-18/how-350-women-rebuilt-londons-waterloo-bridge-under-nazi-bombings.html
Om de flesta heminredare var män, skulle jag inte erkänna att det krävs god spatial förmåga för det. Men nu är det inte så. Däremot påstår jag att det finns procentuellt mer bögar där än i andra sammanhang, liksom inom mode överhuvudtaget. Att det var många kvinnor som utförde mäns jobb under kriget, då männen var i armén, säger ingenting.

Citat:
Under romartiden tvekade inte senatorer, kejsare och framstående soldater att fälla tårar när situationen var allvarlig. De snyftade offentligt för att försköna sina tal och etablera sin auktoritet
Men de samlades inte i ett rum tillsammans, bara med avsikt att gråta tillsammans över en tragisk berättelse. Gråtande som självändamål.

Citat:
Det är i alla fall vad forskare har kommit fram till. Om du inte gillar sanna fakta så kallar du dem makalöst svammel.
Precis och så försöker du bortförklara det, efter att du själv sagt att det är så, när jag påtalar det. Det ser jag som svammel.
Senast redigerad av EnCarte 2024-11-17 kl. 10:58.
Citera
2024-11-17, 11:52
Medlem
Citat:
DNA-testföretag som MyHeritage m fl använder genetiska markörer från autosomala DNA-segment som är gemensamma för personer med liknande geografiskt ursprung. Vanliga ursprung bland svenska släktforskare är bl a skandinav, finsk, balt och vallon. För att avgöra ens ursprung jämför de ens DNA med stora referensgrupper som representerar olika regioner. Man går alltså inte efter hudfärg.

Skramlar kristallerna när du ruskar på skallen? Tolkar du Bibelns texter ordagrant? Bokstavstrogna individer brukar ha svårt att uppfatta ironi och läsa ”mellan raderna”.

Enligt vissa studier tenderar fler män att vara bättre på denna typ av spatial förmåga än kvinnor. Andra studier kommer till andra resultat. Om det istället hade varit kvinnor som tenderar att vara bättre så hade du pekat på osäkerhetsordet ”tenderar” och inte knystat ett ord om övertag för kvinnor.

Ungefär 50 % av dataspelarna (eller ”gamare”) är tjejer. Det är endast i tävlingssammanhang de är underrepresenterade (5-10%). Anledningarna får du läsa om i mitt förgående inlägg.

Anledningen till att kvinnor i LGBTQ är 9 gånger fler än män bland toppatleterna vid de olympiska spelen är helt enkelt att kvinnor är mycket mer öppna än män med att komma ut och avisera sin homosexualitet. Inte bara inom fotboll och andra lagsporter.

Påståenden om ”manlig hjärna” hos lesbiska kvinnor är bara stereotypa föreställningar snarare än vetenskapliga fakta.

Det du påstår är uttryck för confirmation bias (bekräftelsefördom). Du lägger extra märke till homosexuella kvinnor bland ingenjörerna endast för att ”bevisa” att de är ”män i kvinnokroppar” och därför jobbar inom tekniska yrken. Hur är det med arkitekter? Halva arkitektskåren består av kvinnor.

Om de flesta heminredarna är män, då kommer du såklart att påstå att det krävs mycket god spatial förmåga att inreda hem och att vem som helst minsann inte kan möblera ett rum.

Är avancerade broar endast i två dimensioner? Bara längd och höjd och inget djup? Inte så konstigt att så många broar rasar. Det är inte bra med papperstunna broar för de kan inte stå stadigt.

Hört talas om Ladies Bridge (återuppbyggt Waterloo-bron) i London? Byggt av 350 kvinnor och 150 män under tyskarnas bombningar.

https://english.elpais.com/culture/2024-09-18/how-350-women-rebuilt-londons-waterloo-bridge-under-nazi-bombings.html

Under romartiden tvekade inte senatorer, kejsare och framstående soldater att fälla tårar när situationen var allvarlig. De snyftade offentligt för att försköna sina tal och etablera sin auktoritet.

Det är i alla fall vad forskare har kommit fram till. Om du inte gillar sanna fakta så kallar du dem makalöst svammel.
Av mig fetade: Det där upplever jag intressant. Du citerar: "manlig hjärna".

Finns det inga morfologiska eller anatomiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor, menar du?
Citera
2024-11-17, 16:06
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag håller mer om detta. Det jag sagt om det är att, även om du väljer ut socioekonomiska skikt, så ser du precis samma ordning mellan "raserna" som man delat upp i.

Här är ett exempel för högskoleprovet: https://snipboard.io/vI5w6C.jpg

Här är ett för fängelse: https://snipboard.io/WAwRix.jpg

Jag använde inte, och skulle inte använda, det som ett argument för definitiva IQ-skillnader med hänvisning till ras. Däremot så behöver man ha en teori om varför denna ordning dyker upp. Och det blir för mig konstigt att säga att det beror på genetik i fall a, b, c, x, y , z och... IQ - nej, just i det fallet är det tvärtom.

Hur som helst, socioekonomiska faktorer är ett av de absolut tramsigaste uttrycken. Det är ytterst dåligt definierat, så vad man än hittar på för att visa att det inte föreligger, så går de att säga "det handlar inte bara om inkomst/utbildning/rikedom/uppfostran/x utan så mycket mer!" - det går alltså aldrig att avfärda. Det är enligt mig en uppfunnen faktor för att kunna styra diskussionen på ett visst sätt, som inte går att ifrågasätta.
Socioekonomi är bara en av många faktorer. I Sverige till exempel används inte denna faktor längre av kriminologer m fl som delförklaring till kriminalitet på grund av att alla barn och ungdomar oavsett härkomst har fri tillgång till skola, sjuk- och tandvård, tak över huvudet och mat för dagen. Istället är det andra faktorer som spelar in. T ex kultur, religion, värderingar, klantänkande och bristande integration.

Många svarta barn i USA till mer välbärgade föräldrar går faktiskt i samma skolor som de med mindre besuttna föräldrar. Det är därför inte så konstigt att svarta rika barn oftare än vita fattiga barn hamnar i fängelse. Rik betyder i sammanhanget från medel- till höginkomsttagare, behöver inte vara dollarmiljonär.

Citat:
Du är...

Du skriver det ovan som att IQ kan förbättras med bättre miljö - och det är ju sant om miljön varit för dålig. Om du ger ett barn för dålig miljö så kommer det bli kortväxt också, det vet du ju, eller hur? Men du kan inte ge barnet en mycket bättre miljö för att det ska bli fyra meter långt. Däremot kan det närma sig sin genetiska potential. Vissa personer blir 170 cm om de får den teoretiskt bästa miljön under hela graviditeten och uppväxten, och andra blir 210 cm.
Underförstått menar jag givetvis dålig miljö som taskiga uppväxtförhållanden, dåliga bostäder, sämre näring, bristsjukdomar, drogmissbruk hos gravida kvinnor, låg födelsevikt osv. Inte om någon ynka miljöförbättring från ett vanligt medelklass villaområde (bra miljö) till Djursholms elitnäste (toppenmiljö).

Om ett svart barn från ghettot adopteras i späd ålder av ett välbärgat rikt vitt akademikerpar, då kommer barnets IQ att öka med ett antal poäng. Om barnets genetiska potential är IQ 120, då är sannolikheten större att denna närmar sig eller uppnås hos adoptivparet än hos sina biologiska föräldrar. Samma sak är det med kroppslängd. Hos de fattiga svarta föräldrarna i ghettot kanske barnet inte blir längre än 167 cm efter uppväxt med bla näringsmässigt sämre mat, bristsjukdomar och tidig debut i droganvändande, men hos de rika adoptivföräldrarna blir vederbörande säkerligen ett par centimeter längre.

Läs hela artikeln:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

Citat:
"Kultur"! Vi går i cirklar här. Givetvis spelar kultur in också. Här är en rolig bilid:

https://snipboard.io/nuQypS.jpg

Och här är en rolig video:

https://youtu.be/fmO-ziHU_D8

Och lite mer seriöst intressant läsning:

https://halcyoninitiative.wordpress.com/2014/10/05/morality-and-abstract-thinking-how-africans-may-differ-from-westerners-from-amren-com/
Det var östasiater i USA som avsågs och inte kineser i sitt eget hemland. Invandrade östasiater är ofta högutbildade och med redan starka akademiska och professionella bakgrunder. Östasiatisk kultur betonar utbildning och hårt arbete som grund för framgång, vilket kan leda till att familjer investerar mycket tid och resurser i barnens utbildning. Även flickor uppmuntras starkt till att studera och skaffa bra utbildning, så till den milda grad att de kan få högre variabilitet i IQ än östasiatiska pojkar.

Socioekonomisk status korrelerar starkt med utbildningsresultat. Vita har i genomsnitt högre inkomster än latinos och svarta, men lägre än vissa östasiatiska grupper, vilket kan bidra till skillnader i testresultat.

Slutsatsen är att skillnader i genomsnittliga testresultat (IQ, SAT) främst beror på komplexa interaktioner mellan kultur, socioekonomiska förhållanden, utbildningssystem och historiska omständigheter.

Ja, mycket seriös läsning av en artikel som skrevs 1993 och med den lustiga titeln “Morality and Abstract Thinking – How Africans may differ from Westerners from amren.com

https://en.m.wikipedia.org/wiki/American_Renaissance_(magazine)

American Renaissance (AR or AmRen) is a white supremacist website

Är det där du hittar seriös rasforskning? Tänkte väl det.

I fredags tog jag en lång promenad i stan. På vägen passerade jag Dekanhuset nära Domkyrkan. Jag stannade till och läste informationstavlan på vilken det stod att Rasbiologiska institutet grundades 1922 och hade sina lokaler i nämnda hus.

En riktig skamfläck för Uppsala och Sverige i övrigt. Men du hade säkert trivts som fisken i denna grumliga forskningsmiljö.
Citera
2024-11-17, 16:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
...

Jag håller med dig om vad du skriver. Vilka av följande påstående håller du inte med mig om?

1. Kvinnor har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med män.
2. Svarta har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med vita.
3. Genetik är en faktor av många andra, som ligger bakom IQ på individnivå.
4. Genetik är en faktor av många andra, som ligger bakom IQ på populationsnivå.

Det blir lättare om vi ger oss på det vi inte håller med varandra om, det blir sådana enorma textmassor annars, där vi i praktiken bara håller med varandra.
Citera
2024-11-17, 16:54
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag orkar inte riktigt föra diskussionen mer. Det vi verkar vara överens om är att svarta har lägre IQ i allmänhet. Vi verkar hålla med varandra om varför det är så till typ 50-70% någonting. Det blir uttröttande för mig att skriva och vi går i cirklar.
Visst är det underbart att diskussionen äntligen går mot slut. Svarta har förvisso lägre uppmätta IQ-poäng i snitt, men det säger inte så mycket om deras totala intelligens. Som du säkert vet mäts inte intelligens i alla aspekter. Dessutom är det större variationer inom ”rasen” än mellan ”raserna”.

Vad tror du kommer att hända om man korrigerar för alla kända och mätbara faktorer (s k confounders) som socioekonomisk status, utbildningskvalitet, tillgång till resurser, kulturella normer och potentiella testbiaser? Jo, skillnaderna i testresultat (både IQ och SAT) mellan olika ”raser” tenderar att minska dramatiskt, men de försvinner nog inte helt och hållet. Eventuella kvarstående små skillnader mellan grupper kan förklaras med oupptäckta eller okontrollerade faktorer. Det kan vara fråga om individuella skillnader (oavsett ”ras”), slumpmässiga variationer eller felkällor i testerna.

Tänk om det efter korrigering för samtliga faktorer (både kända och nyupptäckta) skulle visa sig icke statistiskt signifikanta skillnader mellan östasiater, vita, latinos och svarta.
Citera
2024-11-17, 16:57
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Visst är det underbart att diskussionen äntligen går mot slut. Svarta har förvisso lägre uppmätta IQ-poäng i snitt, men det säger inte så mycket om deras totala intelligens. Som du säkert vet mäts inte intelligens i alla aspekter.

Instämmer.

Citat:
Vad tror du kommer att hända om man korrigerar för alla kända och mätbara faktorer (s k confounders) som socioekonomisk status, utbildningskvalitet, tillgång till resurser, kulturella normer och potentiella testbiaser? Jo, skillnaderna i testresultat (både IQ och SAT) mellan olika ”raser” tenderar att minska dramatiskt, men de försvinner nog inte helt och hållet.

Instämmer.

Citat:
Eventuella kvarstående små skillnader mellan grupper kan förklaras med oupptäckta eller okontrollerade faktorer. Det kan vara fråga om individuella skillnader (oavsett ”ras”), slumpmässiga variationer eller felkällor i testerna.

Spekulativt. Det kan stämma, det kan också visa sig vara genetiskt i viss mån.

Citat:
Tänk om det efter korrigering för samtliga faktorer (både kända och nyupptäckta) skulle visa sig icke statistiskt signifikanta skillnader mellan östasiater, vita, latinos och svarta.

Ja, tänk om... vad det har med något att göra.
Citera
2024-11-17, 16:59
Medlem
Citat:
Instämmer.

Instämmer.

Spekulativt. Det kan stämma, det kan också visa sig vara genetiskt i viss mån.

Ja, tänk om... vad det har med något att göra.
Eftersom du är TS: Vad tror du, finns det anatomiska eller morfologiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor?
Citera
2024-11-17, 17:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Eftersom du är TS: Vad tror du, finns det anatomiska eller morfologiska skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor?

Ja, givetvis. Män har större hjärnor och mer grå hjärnmassa, kvinnor har mindre hjärnor och mer vit hjärnmassa.
Citera
2024-11-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ja, givetvis. Män har större hjärnor och mer grå hjärnmassa, kvinnor har mindre hjärnor och mer vit hjärnmassa.
Är det alla skillnader?
Citera
2024-11-17, 17:03
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Är det alla skillnader?

Säkerligen inte, jag kan inte tillräckligt för att ge dig ett bättre svar än så bara.
Citera
2024-11-17, 17:03
Medlem
Citat:
Säkerligen inte, jag kan inte tillräckligt för att ge dig ett bättre svar än så bara.
OK. Du vet inte.
Citera
2024-11-17, 17:12
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Jag håller med dig om vad du skriver. Vilka av följande påstående håller du inte med mig om?

1. Kvinnor har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med män.
2. Svarta har lägre IQ i genomsnitt, jämfört med vita.
3. Genetik är en faktor av många andra, som ligger bakom IQ på individnivå.
4. Genetik är en faktor av många andra, som ligger bakom IQ på populationsnivå.

Det blir lättare om vi ger oss på det vi inte håller med varandra om, det blir sådana enorma textmassor annars, där vi i praktiken bara håller med varandra.
Punkt 1 är fel. Angående svartas lägre uppmätta snittpoäng i IQ i punkt 2 hänvisar jag till tidigare inlägg. Punkt 3 håller jag med om. Punkt 4 håller jag också med om, men miljöfaktorer dominerar i skillnader mellan olika populationer (”raser”), t ex en hel radda med faktorer som ligger bakom skillnaderna i testresultat mellan de olika etniska grupperna östasiater, vita, latinos och svarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in