2011-09-09, 17:18
Bannlyst
En polare har nyligen fixat sin dator, han snackar om en hårddisk där han lagrar t.ex spel som han spelar väldigt ofta. Den ska tydligen ha rätt lite utrymme men allt på hårddisken startas "instantly" eller in the blink of an eye, flyter möjligtvis på bättre också.

Jag har aldrig hört talas om detta innan så jag undrar om någon kan förklara lite, vad heter denna slags hårddisk? Kanske länka till nått på webhallen eller någon annan sida?

mvh.
Citera
2011-09-09, 17:21
Medlem
kklasens avatar
Jag kan tänka mig att det handlar om någon SSD hårddisk utav något slag.

Det finns snabba SSD hårddiskar (Instickskort) som man kopplar in direkt via PCIe istället för Sata.
Alina Systems har den typer av hårddiskar vad jag vet. Vanliga ssd diskar finns lite var stans.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T1I=1033
Senast redigerad av kklasen 2011-09-09 kl. 17:25.
Citera
2011-09-09, 17:26
Bannlyst
Det verkar onekligen vara en SSD, läste lite snabbt bara på wiki.

Är det värt att skaffa kanske? Vad tror du?

A solid-state drive (SSD) is a data storage device that uses solid-state memory to store persistent data with the intention of providing access in the same manner of a traditional block i/o hard disk drive. SSDs are distinguished from traditional hard disk drives (HDDs), which are electromechanical devices containing spinning disks and movable read/write heads. In contrast, SSDs use microchips which retain data in non-volatile memory chips[1] and contain no moving parts.[1] Compared to electromechanical HDDs, SSDs are typically less susceptible to physical shock, are silent, have lower access time and latency, but are more expensive per gigabyte (GB)
Citera
2011-09-09, 17:31
Medlem
kklasens avatar
En SSD har inga rörliga delar alls, genererar knappt någon värme, låter ingenting alls. Och livslängden är betydligt längre. Vi snackar om kanske 50 år vid normalt användande (går att diskutera).

Edit: Jag har ssd i både min bärbara och stationära. 60Gb i varsin. Räcker för ett operativsystem samt dem program man använder mest. Resten har jag vanliga hårddiskar till.

Jag kan rekommendera Corsair Force Series 3...
Senast redigerad av kklasen 2011-09-09 kl. 17:38.
Citera
2011-09-09, 17:39
Medlem
Det där låter ju intressant.

Någon som kan ge en utförligare beskrivning på vad man ska köpa och hur man använder det?

.
Citera
2011-09-09, 17:41
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det där låter ju intressant.

Någon som kan ge en utförligare beskrivning på vad man ska köpa och hur man använder det?

.
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen

Du kopplar in den som vilken annan hårddisk som helst, som använder sata.
Alla SSD är i regel 2,5" så se till att chassit kan montera dessa. Annars brukar en adapter följa med, men inte alltid.

... fast det går ju fuska o strunta i att skruva fast den temporärt.
Senast redigerad av kklasen 2011-09-09 kl. 17:44.
Citera
2011-09-09, 18:03
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
En SSD har inga rörliga delar alls, genererar knappt någon värme, låter ingenting alls. Och livslängden är betydligt längre. Vi snackar om kanske 50 år vid normalt användande (går att diskutera).

Edit: Jag har ssd i både min bärbara och stationära. 60Gb i varsin. Räcker för ett operativsystem samt dem program man använder mest. Resten har jag vanliga hårddiskar till.

Tre år. Eller har de fixat det nu? Den tål ju inte alls lika många skrivcycler som en vanlig disk.
Citera
2011-09-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Tre år. Eller har de fixat det nu? Den tål ju inte alls lika många skrivcycler som en vanlig disk.
Anandtech.com har ett litet räkneexempel. Kort sagt beror livslängden på fyra faktorer:
  1. Hur stor disken är. Varje cell har ett begränsat antal skrivningar och större disk = fler celler.
  2. Hur mycket data som skrivs. Duh.
  3. Vilken tillverkningsteknik som används. I motsats till de flesta tillverkningstekniker så minskar antalet möjliga skrivningar med nyare tekniker. Med en linjebredd på 50 nm tåldes ~10.000 skrivningar, med 34 nm 5.000 och med de nyaste 25 nm ungefär 3.000 till 5.000.
  4. Hur bra controllern är. Det sker en massa magi i bakgrunden som försöker minska påverkan av skrivning. Detta görs t.ex. genom att komprimera data (mindre data = mindre slit) och att fördela skrivningar jämt över disken för att alla celler skall skrivas lika ofta.
Vad Anandtech kommer fram till är att detta inte är något problem om man köper en vettig disk. Dvs inte den billigaste skiten man hittar.

Vad jag vet så finns det ingen direkt lösning på detta problem. Man får helt enkelt välja SSD till de områden där de inte utsätts för extremt många skrivningar. Jag har hört om att felrättande algoritmer kommer behöva användas i framtiden men det blir nog ingen direkt lösning på problemet, utan snarare skjuter man bara det framför sig.
Senast redigerad av Waws 2011-09-09 kl. 18:57.
Citera
2011-09-09, 20:12
Medlem
p9s avatar
Jag tror din polare kanske installerat det som behöver extra prestanda på en annan disk.
Polarn kanske använde en vanlig disk.

Det används flitigt i prestandakrävande maskiner så som 3D animering, musikskrivning/producering, filmproduktion etc.

Jag har själv konfat som det brukar vara. Prestandan ökar avsevärt beroende på OS och grundlig prestanda på det system du använder.

Disk 1: System (och inget annat!)
Disk 2: applications
Disk 3: System files to applications
Disk 4: Project files
Disk 5: Saved files or rendered files from projects( raid tillgängligt också)
Disk 6: Saved files or rendered files from projects( raid tillgängligt också)
Disk 7: Saved files or rendered files from projects( raid tillgängligt också)
osv osv. beroende på hur många diska man vill använda.
Även andra diskar så som systemdisk och övriga diska kan köras via Raid för ökad prestanda och säkerhet för haveri.

När det handlar om snabbare och större projekt använder man istället SCSI diskar än S-ATA diskar som är snabbare och stabilare under hög stress.

I många syften är systemdisken inte snabb eller kapacitiv nog att driva tex en suite till en musikstudio DAW.
Där måste man använda sig av minst en systemdisk och en lagringsdisk.
REK är
systemdisk
lagringsdisk där inspelat material kontinuerligt lagras utan att stressa systemdisken
lagringsdisk för intrument, effekter och dylik tillhörande material som uppnår ett par hundra gigabyte.

Vid större utsträckning när en enhet (dvs en dator) inte räcker till används fiberLAN inom ett intranät som hela tiden skickar data till och från RAID konfade servrar för att inte stressa klientmaskinen som gör ett prestandakrävande arbete.
Utöver då speciella interface via pci express som används av just den mjukvaran man använder då. Men det är mer specifikt för just utförandet.

Även om man bara spelar eller dylikt så är det ett roligt experiment. Prestandan ökar mycket eftersom applikationen kan arbeta mer fritt utan att behöva systemdisken som skall störa applikationens progress.

Nya diskar från segate och ett par få andra har också så kallade hybrid-disks.
Disken innehåller en NAND partition som är en SSD enhet som kontinuerligt samarbetar med den mekaniska disken för att snabbare kunna skriva och läsa cache.
Dessa diskar är fortfarande lite dyrare men de är mycket mycket snabbare.
SSD delen på hybrid disken är ungefär 20GB stor för cachefiler och överföring.
Den mekaniska delen är på 320GB och uppåt. Prestandan beräknas att vara upp mot 50% högre starttid än motsvarande endast mekaniska diskar och ungefär dubbla prestandan vid arbete.
Senast redigerad av p9 2011-09-09 kl. 20:21.
Citera
2011-09-09, 22:14
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p9
När det handlar om snabbare och större projekt använder man istället SCSI diskar än S-ATA diskar som är snabbare och stabilare under hög stress

Jag antar att du menar SAS och inte SCSI.

Som jag skrev, livslängden kan diskuteras... Beror helt på, beroende på användning. Precis som med vilken jävla hårddisk som helst.

Jag har en mekanisk disk som är 16 år gammal som funkar bra fortfarande idag, men man har inte så stor nytta utav den storlek den besitter.
Senast redigerad av kklasen 2011-09-09 kl. 22:17.
Citera
2011-09-09, 22:51
Medlem
p9s avatar
Citat:
Jag antar att du menar SAS och inte SCSI.

Som jag skrev, livslängden kan diskuteras... Beror helt på, beroende på användning. Precis som med vilken jävla hårddisk som helst.

Jag har en mekanisk disk som är 16 år gammal som funkar bra fortfarande idag, men man har inte så stor nytta utav den storlek den besitter.

Jag menar SCSI som är huvud "interface" men SAS eller Serial attached SCSI är en vidareutveckling på SCSI.
Dvs. Det är fortfarande huvudsakligen SCSI.
Men visst...skall du lägga en offert på tusen diskar så marknadsförs de som SAS diskar.

Jo gamla diskar tackar jag! Köpte en skräpdisk från WD till systemdisken i servern. I mars köpte jag den. I somras rasade den!
Vilket jävla skräp diskar är idag. Inte nog med det, så får man inte en ny disk! Den skall repareras

ÄR DISKEN SÖNDER SÅ ÄR DEN SÖNDER!...när jag väl fick samtalet och återvände tillbaka till kjell&company ville de ge mig en 500GB disk utav samma serie men till samma pris eftersom min disk var stendöd och gick inte att reparera.
Bensinpengar och dylikt har kostat mer än fyra nya diskar. Nä tack kjell och moderna skitdiskar över huvudtaget.

Mina seagate diskar är 8 resp. 20 år gamla och går som klockor och håller med dig totalt på den punkten att utrymmet är inte mycket att hurra för där.
Senast redigerad av p9 2011-09-09 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in