• 1
  • 2
2011-09-09, 16:05
Medlem
ninjaans avatar
som sagt vad krävs?hur bra är tex tony iommi och jimmy page osv, kan dom "allt"?vilka ackord bör man kunna om man ska spela rock/blues/metal?hur mycket teori ska man ha grepp om, och vilken teori?
räcker det att kunna spela några ackord, bygga en rythm och lägga in ett solo, sen har man all som krävs?eller går det längre än så?
Citera
2011-09-09, 16:10
Medlem
Vet inte vad som krävs för ett proffs men har hört att man ska kunna ca 200 skalor för att andra gittarister ska beräkna någon som bra.
Citera
2011-09-09, 16:16
Medlem
Haha att bli en bra gitarrist är en väldigt lång process och det finns alltid någonting man kan bli bättre på. För att lära dig att spela blues, hårdrock och metal så är det bara en sak som gäller. Öva. Spela låtar av band du tycker om ifrån de här olika stilarna så kommer du att bli bättre och bättre det behöver du aldrig oroa dig för. Sätt upp mål, jag ska kunna den här låten om X antal dagar, timmar eller vad som nu känns som ett rimligt mål.

På frågan om gitarrister som Jimmy Page kan spela allt så är svaret definitivt nej. De är kända för att de är duktiga gitarrister som gjort mycket för musiken, duktiga på det dom gör och framförallt duktiga på att skriva musik. Men det finns grejer som jag som okänd gitarrist är bättre på än exempelvis Jimmy Page, men det gör mig inte till en bättre gitarrist än honom. Alla har sina svagheter i gitarrspelandet men det är oftast inget man lägger märke till eftersom de flesta gitarristerna spelar det de har övat mest på och när dom gör det så låter det ju väldigt bra!

* Öva.
* Ta gitarrlektioner på youtube & andra hemsidor.
* Sätt upp nya mål.
* Gå inte för fort fram, bygga upp snabbhet m.m är en process.
* Snöa inte in dig för mycket på ett och samma band, försök att hitta många band att lära dig låtar ifrån. Det ger dig en större bredd i ditt spelande och du kommer att ha användning av det senare när du ska skriva egna låtar m.m.
* Ha tålamod, att lära sig ett instrument är ett livsprojekt!
Citera
2011-09-09, 16:18
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Spela, lära sig nya skalor/låtar/ackord/tekniker, spela, lära sig nya skalor/låtar/ackord/tekniker, osv.osv.

Edit: Det tar tid innan man blir professionell på något, men glöm aldrig bort att ha kul på vägen!
Citera
2011-09-09, 16:23
Medlem
ninjaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Haha att bli en bra gitarrist är en väldigt lång process och det finns alltid någonting man kan bli bättre på. För att lära dig att spela blues, hårdrock och metal så är det bara en sak som gäller. Öva. Spela låtar av band du tycker om ifrån de här olika stilarna så kommer du att bli bättre och bättre det behöver du aldrig oroa dig för. Sätt upp mål, jag ska kunna den här låten om X antal dagar, timmar eller vad som nu känns som ett rimligt mål.

På frågan om gitarrister som Jimmy Page kan spela allt så är svaret definitivt nej. De är kända för att de är duktiga gitarrister som gjort mycket för musiken, duktiga på det dom gör och framförallt duktiga på att skriva musik. Men det finns grejer som jag som okänd gitarrist är bättre på än exempelvis Jimmy Page, men det gör mig inte till en bättre gitarrist än honom. Alla har sina svagheter i gitarrspelandet men det är oftast inget man lägger märke till eftersom de flesta gitarristerna spelar det de har övat mest på och när dom gör det så låter det ju väldigt bra!

* Öva.
* Ta gitarrlektioner på youtube & andra hemsidor.
* Sätt upp nya mål.
* Gå inte för fort fram, bygga upp snabbhet m.m är en process.
* Snöa inte in dig för mycket på ett och samma band, försök att hitta många band att lära dig låtar ifrån. Det ger dig en större bredd i ditt spelande och du kommer att ha användning av det senare när du ska skriva egna låtar m.m.
* Ha tålamod, att lära sig ett instrument är ett livsprojekt!
okej, jag tycker om bla, led zeppelin, black sabbath ska jag spela igenom deras låtar och på så sätt lära mig ackord och skalor och sen när jag börjar göra eget så använder jag mig av dem ackorden och skalorna?är det ungefär så du menar?
Citera
2011-09-09, 16:24
Medlem
Gör som Yngwie Malmsteen. Lås in dig i ett rum i tre år och spela konstant.

Bästa sättet är att spela och lära sig gitarren.
Citera
2011-09-09, 16:28
Medlem
ninjaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Gör som Yngwie Malmsteen. Lås in dig i ett rum i tre år och spela konstant.

Bästa sättet är att spela och lära sig gitarren.
jojo, men VAD ska jag spela?

förresten hur ska jag lära mig ackord, memorera dem som mönster eller lära mig noterna i ackorden så jag kan spela dem över hela halsen,eller är det onödigt?
Citera
2011-09-09, 16:46
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaan
jojo, men VAD ska jag spela?

förresten hur ska jag lära mig ackord, memorera dem som mönster eller lära mig noterna i ackorden så jag kan spela dem över hela halsen,eller är det onödigt?
Nej, som professionell gitarrist räcker det att du kan de grundläggande ackorden högst upp på halsen. Ska du spela dansband räcker det med tre ackord. Barréackord är helt onödigt att lära sig och är ingenting som kommer krävas av dig som professionell gitarrist.

Förlåt min sarkasm, men om du måste fråga så har du det förmodligen inte i dig.
Det handlar inte om vilka eller hur många ackord du kan. För en musiker är det självklart att kunna alla ackord och för en gitarrist är det självklart att kunna plocka dem vart som helst på halsen med hjälp av just barréackord.

Ackord är dock en sak. Sedan gäller det att kunna plocka melodier på strängarna också. Om du kommer så långt gäller det att dessutom göra det med känsla och rytm.

Själv kan jag bara de grundläggande ackorden på gitarr, men på klaviatur kan jag alla ackord. Det betyder dock inte att jag är duktig på att spela. Vissa lär sig mekaniken bakom instrumenten, men får aldrig rytmen i blodet. De människorna blir aldrig professionella musiker.

De flesta kan nog bli duktiga på att spela vilket instrument som helst. Men för att bli professionell och kunna försörja dig på musiken krävs det talang och tusentals timmars övning.
Citera
2011-09-09, 17:32
Medlem
Tuffpojkes avatar
Folk har så förutfattade meningar om vad som krävs och inte krävs. Det går en hel del människor och snackar en massa om hur man måste lära sig skalor och musikteori, spela på precis det där sättet annars går det inget osv. Det är väl säkert användbart, men spela precis vad du vill mycket och länge så lyckas du med vad du vill företa dig.

Det finns inget annat sätt att bli bra, finns ingen som kommer eller kan säga "Nu är du en gitarrist på hög nivå". Alla är vi individer och du kommer inte och borde inte bli som någon annan gitarrist genom tiderna.

Som John Frusciante en gång sade "Känsla är viktigare än teknisk skicklighet"
Citera
2011-09-09, 17:36
Medlem
ninjaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
Nej, som professionell gitarrist räcker det att du kan de grundläggande ackorden högst upp på halsen. Ska du spela dansband räcker det med tre ackord. Barréackord är helt onödigt att lära sig och är ingenting som kommer krävas av dig som professionell gitarrist.

Förlåt min sarkasm, men om du måste fråga så har du det förmodligen inte i dig.
Det handlar inte om vilka eller hur många ackord du kan. För en musiker är det självklart att kunna alla ackord och för en gitarrist är det självklart att kunna plocka dem vart som helst på halsen med hjälp av just barréackord.

Ackord är dock en sak. Sedan gäller det att kunna plocka melodier på strängarna också. Om du kommer så långt gäller det att dessutom göra det med känsla och rytm.

Själv kan jag bara de grundläggande ackorden på gitarr, men på klaviatur kan jag alla ackord. Det betyder dock inte att jag är duktig på att spela. Vissa lär sig mekaniken bakom instrumenten, men får aldrig rytmen i blodet. De människorna blir aldrig professionella musiker.

De flesta kan nog bli duktiga på att spela vilket instrument som helst. Men för att bli professionell och kunna försörja dig på musiken krävs det talang och tusentals timmars övning.
men tror du att tony iommi tex ,kan alla ackord över hela halsen?för han spelar ju inte speciellt många olika.
alltså mitt mål med gitarren är att kunna göra egna låtar och bli bra på att improvisera, inte att kunna spela allt, vill inte bli en jazzmusiker utan jag vill bli rock/blues musiker. varför ska jag då lära mig tex jazz ackord som jag aldrig kommer att använda?
Citera
2011-09-09, 19:07
Medlem
På den nivån som du är nu så kan jag bara rekommendera att du fortsätter spela den musik du tycker är bra och rolig att spela. Kom ihåg att du är alltid en bättre gitarrist när du lägger ifrån dig gitarren än innan du tog upp den

Om du vill bra på att sola och improvisera så är det ju skalor som gäller och förståelse för ackordsammanhang. Men som sagt där du befinner dig nu så tror jag att det är nyttigare att bara lira låtar som du gillar. Och ha tålamod, du blir inte en bra gitarrist på en dag.
Citera
2011-09-09, 19:13
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det är ju en enorm skillnad på att bli känd med ett band, som dina exempel, och att bli känd som gitarrist/sessionmusiker/frilansare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in