Haha att bli en bra gitarrist är en väldigt lång process och det finns alltid någonting man kan bli bättre på. För att lära dig att spela blues, hårdrock och metal så är det bara en sak som gäller. Öva. Spela låtar av band du tycker om ifrån de här olika stilarna så kommer du att bli bättre och bättre det behöver du aldrig oroa dig för. Sätt upp mål, jag ska kunna den här låten om X antal dagar, timmar eller vad som nu känns som ett rimligt mål.
På frågan om gitarrister som Jimmy Page kan spela allt så är svaret definitivt nej. De är kända för att de är duktiga gitarrister som gjort mycket för musiken, duktiga på det dom gör och framförallt duktiga på att skriva musik. Men det finns grejer som jag som okänd gitarrist är bättre på än exempelvis Jimmy Page, men det gör mig inte till en bättre gitarrist än honom. Alla har sina svagheter i gitarrspelandet men det är oftast inget man lägger märke till eftersom de flesta gitarristerna spelar det de har övat mest på och när dom gör det så låter det ju väldigt bra!
* Öva.
* Ta gitarrlektioner på youtube & andra hemsidor.
* Sätt upp nya mål.
* Gå inte för fort fram, bygga upp snabbhet m.m är en process.
* Snöa inte in dig för mycket på ett och samma band, försök att hitta många band att lära dig låtar ifrån. Det ger dig en större bredd i ditt spelande och du kommer att ha användning av det senare när du ska skriva egna låtar m.m.
* Ha tålamod, att lära sig ett instrument är ett livsprojekt!