2011-09-09, 02:57
Medlem
troubleices avatar
Okej, gör man en sån här tråd på familjeliv så får man så mycket skit bara för att man överhuvudtaget vill veta barnets kön....

Så nu får ni hjälpa mig. Jag är i vecka 14 och har varit på UL (ultraljud) tidigare i veckan för att se hur långt gånget min graviditet var. Vi ska tillbaka igen i Oktober och göra samma sak igen. Nu är det så att jag och min sambo är överens om att vi vill veta vilket kön det är på barnet.

Jag trodde att det var en självklarhet att man fick veta barnets kön under UL i vecka 18 men när jag läser runt på nätet så verkar det som att man inte ens får det? Och att man måste gå till en specialklinik och betala för att få veta könet? Jag vet att det inte är med 100% säkerhet när dom kollar könet men kan man inte få en viss uppskattning till vad dom tror eller?

Jag är faktiskt förvånad över att det inte är vanligt att man får veta det!
Citera
2011-09-09, 03:04
Medlem
Mitoss avatar
Du får veta på vecka 26 för då kan till och med du se vad det är när du kollar på skärmen. Men vill du veta innan så måste du gå privat. Dom kan se redan när du är i vecka 16 men privatkliniker har ofta bättre utrustning.
Din barnmorska kommer bara att säga vad det blir innan vecka 26 om hon är 120% säker vad det är. Dom kommer alltid undan med att säga att de inte hade tid att titta eller att barnet låg snett. men det är SKIT snack.
Citera
2011-09-09, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitos
Du får veta på vecka 26 för då kan till och med du se vad det är när du kollar på skärmen. Men vill du veta innan så måste du gå privat. Dom kan se redan när du är i vecka 16 men privatkliniker har ofta bättre utrustning.
Din barnmorska kommer bara att säga vad det blir innan vecka 26 om hon är 120% säker vad det är. Dom kommer alltid undan med att säga att de inte hade tid att titta eller att barnet låg snett. men det är SKIT snack.

Det är inte vad jag upplevt.

När jag var i vecka 17 fick vi veta könet, vilket syntes väldigt tydligt redan då i vissa vinklar. Men det där är ju också olika på alla ställen. Vissa vägrar berätta könet medan andra gladeligen kan göra det om de kan se det.
Citera
2011-09-09, 07:12
Medlem
DeusSanctis avatar
Nej! Inte av svenska staten, inte. Fast det kan variera lite med var man bor, för mig skickade de till och med information om ultraljudet hem där det stod att de inte berättar vilket kön det är. Jag tror att det beror på att det finns människor som gör abort om barnet har ett kön de inte vill ha, vid ultraljudet kan man fortfarande göra abort. I alla fall frågade jag ändå, eftersom jag såg en stor snopp på skärmen, för att kolla vad hon skulle säga. Hon sa att det syns inte, det är inte så lätt som man tror att se. Jag funderade på att säga att jag helst skulle vilja gå på ultraljud hos någon annan då, som har lite högre kompetens, för att om hon inte ens ser snoppen på bilden där, hur ska hon då kunna se missbildningar osv? Fast jag sa inte det.
Sedan kan man se könet på barnet mycket, mycket tidigare. Var på ultraljud hos privatläkare efter jag fått ont i magen i vecka 12 och passade då på att fråga om han kunde se könet. Han sa att det var en pojke (som det var, då). Du kan ju också göra så, att om du får några problem eller så, så gå privat istället och passa då på och fråga om könet med, är ju större chans att de säger det där än på svenska statens.
Om de inte berättar när du går till ultraljudet kan man i alla fall där jag bor boka könsultraljud privat från och med vecka 26 och det är inte så himla dyrt, har jag för mig, någon femhundring.
Citera
2011-09-09, 08:00
Medlem
SvartNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Det är inte vad jag upplevt.

När jag var i vecka 17 fick vi veta könet, vilket syntes väldigt tydligt redan då i vissa vinklar. Men det där är ju också olika på alla ställen. Vissa vägrar berätta könet medan andra gladeligen kan göra det om de kan se det.

Samma här,jag har fått veta att jag väntat mina grabbar,nu väntar vi den tredje och skall på ultraljud den 19/9 och hoppas även då på att få veta vad vi väntar.
Citera
2011-09-09, 09:38
Medlem
Tror till och med det är olika från sköterska till sköterska (på samma sjukhus) som gör ultraljudet om h*n vill säga eller inte. Vi har fått veta om vi velat, men första gången gick det inte ens för barnets ben var i vägen... Vår broschyr som vi fick hem stod det att de kan göra det, men att de inte alltid gör det eftersom huvudsyftet med ultraljudet är att se hur det ser ut ur medicinsk aspekt.
Citera
2011-09-09, 10:22
Medlem
Vi fick veta könet i vecka 18 på det vanliga ultraljudet.
Alla som bor här som frågat om könet har fått veta om dom kan se.

Dom sa t.om på MVC att vi kunde få veta om vi sa till och ville.
Citera
2011-09-09, 12:16
Medlem
paradoxalts avatar
Det är olika, i vissa landsting får man inte veta. Det är för att det inte är medicinskt befogat att ta reda på det, om det nu inte är nåt speciellt, typ att man har en ärftlig sjukdom som bara drabbar ena könet.
Citera
2011-09-09, 20:45
Medlem
Mitoss avatar
Det är så sjukt orättvist att vissa får veta vecka 18 och vissa v26. Det borde vara standard, och inte beroende på hur snäll Barnmorskan är.

Det som alltid funkar är att om killen säger till sin fru/sambo/flickvän:

"Titta Älskling! man kan se helt tydligt att det är en tjej" och låter jätte övertygande och glad så kommer barnmorskan automatiskt att rätta honom och säga att det är en kille eller att han har rätt och det är en tjej !!! =)
Citera
2011-09-09, 23:34
Medlem
Ufojesuss avatar
Klart de kan se, men de har fått order om att inte berätta eftersom vissa personer (invandrare) systematiskt aborterar flickfoster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in