Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-09-08, 23:47
Bannlyst
Hittade en trailer för ett kommande spel idag och jag vart intresserad. Spelet utvecklas privat om jag har förstått det rätt, och de ska släppa en grov alpha i oktober.

Citat:
Kenshi is a single player free-roaming Role Playing Game, with a Real-Time Strategy influence. Its squad-based, meaning you have a whole team of characters who can split up and go to different ends of the world. The game world is 400 square km of seamless terrain with a world map screen for fast-travel, Fallout style. You can play with one character, or with 50, and there are advantages to both. Combat is real-time and is based on swords and bows, action beat-em up style but with RPG stats influencing the outcome. No Magic. No fantasy cliches. Think of a combination of X-Com Apocalypse and Oblivion.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=cXcuZ...layer_embedded
Hemsida: http://www.lofigames.com/index.php

Så, vad tror ni om detta? Personligen skulle jag vilja se något liknande i ett MMORPG sammanhang.
Citera
2011-09-09, 00:17
Medlem
Geblods avatar
Såg faktiskt riktigt roligt ut!

Hoppas det är riktigt customizable, så man kan välja utseende/utrustning på alla i sin lilla armé.
Citera
2012-05-26, 16:03
Medlem
Drinkycrows avatar
Köpt alphan, lirat det ett tag. Rätt kul men mycket som saknas. Finns inga quests och menyerna är rätt fattiga. Inget ljud ännu och en hel del skills har inte blivit inlagda ännu. Har 8 pers nu som börjar bli rätt starka och vet inte riktigt vad jag ska hitta på...
Citera
2012-05-26, 16:17
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Köpt alphan, lirat det ett tag. Rätt kul men mycket som saknas. Finns inga quests och menyerna är rätt fattiga. Inget ljud ännu och en hel del skills har inte blivit inlagda ännu. Har 8 pers nu som börjar bli rätt starka och vet inte riktigt vad jag ska hitta på...
Där av Alpha

edit: Ska kolla in spelet! ty för tips
Citera
2012-06-05, 21:34
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Där av Alpha

Just nu vill jag bara att han ska lagga in lite cpfarliga fiender sa man har nagot att vara radd. Men tror det kommer droja ratt lange med variation, just nu vill han mest fa igang funktioner och oppna for att bygga bas.
Citera
2012-06-30, 12:38
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Där av Alpha

Stöd gärna utvecklingen http://www.indiegogo.com/kenshi

tyvärr har hans kickstarter liknande kampanj inte alls gått bra 2000 dollar bara och den har varit uppe någon månad.

Kommer knappast täcka:

Licencing an audio engine ($5600)
Hire a freelance sound guy to do all the sound effects.
Hire a 3d artist, most likely an on-and-off freelancer or two. This will mean more varied clothing and equipment in the game, female characters, more races, creatures, more varied buildings, more foliage and different environments.
Hire a temp programmer, to fix up the graphics side a bit. This will add shadows, deferred lighting and a proper night-day cycle.
Hire a permanent programmer. I'd need a lot for this, because a programmer would have to be a full-time employee rather than a freelancer, but it would double production speed.

Utvecklaren var jävligt grinig på kickstarter för att han inte kunde vara på deras sida för att han bor i England eller något liknande. Tråkigt att det är så under budget just nu. En kille som jobbar med det och han har inte ens råd att fixa ljud ännu. tråkigt att han inte fått mer uppmärksamhet(och i förlängningen pengar).
Citera
2021-02-12, 00:54
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
[Sorry om detta räknas som off topic]

Japp, vad tror ni om Kenshi två?

https://kenshi.fandom.com/wiki/Kenshi_2

Tydligen utvecklas det av fler än den som utvecklade första Kenshi. Den som gjorde det blev tydligen ganska förmögen har jag hört så man tror att tvåan går snabbare att utveckla men inga garantier på en snabbare release alltså.
Citera
2023-09-05, 16:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Ramlade på Kenshi och har spelat i en vecka eller två nu och jag måste säga att det är underbart.
https://www.gog.com/en/game/kenshi

Det är en helt öppen värld helt utan några uppställda mål eller uppgifter. På gott och ont... Kan vara svårt att komma in i då man bara släpps lös i världen utan några som helst indikationer på vad man kan göra. Något av en postapokalyps-simulator. Dessutom svårt på det sättet att man är en total rookie i en värld där fienderna är många gånger starkare och fler än vad man själv är. I början. Så man får räkna med att man kommer bli nedklubbad. Många gånger. Det som inte dödar en gör en starkare.

Rätt snabbt kan man dock rekrytera kompisar som hjälper en och senare kan man även bygga en helt egen stad om man känner för det. Eller bara dra runt i världen och se vad som finns där. Ensam eller med en halv armé av kompisar i släptåg.

Jag har som sagt nyligen börjar köra och det är första gången på länge som jag har råkat ut för den gamla "Bara en grej till sen avslutar jag för kvällen."-känslan. Känns som att det är ett rätt bra spel om man helt plötsligt upptäcker att klockan är en bra bit norr om midnatt och man har ingen aning om hur den hamnade där.

Och vill man klassa det som nått så kanske man kan kalla det för en strategi/simulator/rollspel-kombination.
Citera
2025-05-28, 17:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Kenshi är brutalt bra. Normalt sett när jag spelar ett spel med hög omspelsförmåga så lirar jag en omgång lite då och då och efter att jag har spelat en omgång så hoppar jag över till nästa spel. Inte så med Kenshi. Nu den sista tiden har jag inte kunnat ge mig över till något annat spel, det är hela tiden tillbaka till Kenshi igen med en ny variant på hur man spelar..

Första gången jag spelade gjorde jag en rätt så "normal" spelomgång för Kenshi. Rekryterade ett rätt så bra gäng som jag använde som krigare och drog runt i världen, och så hade jag ett annat gäng som fick bosätta sig i staden som jag byggde, dom fick sköta farmandet, gruvarbetet, matlagningen, vapensmidet och allt det andra som finns. Krigarna drog sen runt i världen och kom tillbaka hem emellanåt för att vila, fylla på förråden och uppdatera sin utrustning och liknande.

Sen för ett tag sen så bestämde jag mig för att jag ville köra Kenshi igen efter ett uppehåll. En sologubbe denna gången för att se hur det gick. Inga konstigheter där, blev såklart nedklubbad hundratals gånger men sånt får man leva med.
Men nånstans där mitt i spelet så såg jag en Lets play med en snubbe som spelade som en torso. Alltså startade spelet med en gubbe med avhuggna armar och avhuggna ben. Bara överkroppen och huvudet kvar. (Det är en mod) Ja. Den ville jag testa. Valde att spela en robot, kröp runt i sanden och stal utrustning från folk som blivit nedklubbade och dödade ute i världen, sålde grejerna till en köpman tills jag fick råd att köpa på mig dom billigaste möjliga benproteserna så att jag kunde börja gå och sen billiga armproteser så att jag kunde börja spela lite mer normalt. Skitkul gubbe att spela, körde solo hela vägen och till slut så gav han sig på dom allra starkaste fienderna ute i världen, utrotade Holy nation, det skenheliga jävla packet...

Men det räckte inte där. Direkt därefter så började jag spela med en slav. Startade fastkedjad i en gruva och fick slita hela dagarna tills jag till slut lyckades fly. Körde enbart martial arts med den gubben och han fick som livsmission att frita slavar, en del av dom slog följe med min gubbe och sen fick jag en mindre armé av före detta slavar som sparkade och slog ner varenda slavhandlare dom kunde se.

Och nu verkar det som att jag kanske börjar ett nytt spel. Hittade en mod där man startar som en torso, alltså inga ben eller armar (igen), precis utanför ett kannibal-näste, (så det blir en robot igen, annars blir man uppäten direkt..) nästan alla fraktioner hatar en så det finns bara en by i hela världen där man kan vara utan att bli konstant anfallen. Av någon jävla anledning så hatar även alla getter och oxar en så att även dom anfaller så fort dom ser en.. + att man börjar med 1 miljard i skuld, så det är omöjligt att använda pengar för att köpa nått.

Kan det vara så att jag är en masochist? Och kanske att jag skriver för långa inlägg...
Citera
2025-05-29, 19:18
Medlem
Barshageudds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kan det vara så att jag är en masochist? Och kanske att jag skriver för långa inlägg...
Nejdå, det uppskattas!

Kenshi hör till raden av spel som jag kanske kommer få ro till att spela i framtiden. Verkar unikt.
Citera
2025-05-29, 20:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barshageudd
Nejdå, det uppskattas!

Kenshi hör till raden av spel som jag kanske kommer få ro till att spela i framtiden. Verkar unikt.
Verkligen unikt. Kan inte komma på något annat spel som är ens i närheten.
RPG/simulator/strategi/basebuilder/survival och säkerligen ännu fler som jag inte kommer på just nu. Och så lägger vi på den helt brutala världen också. Ödelagda städer, slaveri, kannibaler, fanatiska religiösa, stort krig mellan två nationer, krigsherrar som slåss mot alla, adelsmän som drar runt med stora eskorter som troféjägare och det dom jagar är människor. Robotar som jagar människor för att skala av deras hud som dom sen har på sig... Och så lägger vi på köttätande mördargiraffer som grädde på moset...
Och allt det råkar spelaren ut för, blir man tagen av slavhandlare så är det bara att rätta in sig i ledet som slav, tills man får chansen att fly. Blir man tagen av kannibaler så fäster dom dig vid en påle och börjar sakta äta upp dig levande, har du ingen som kan komma och rädda dig, ja då är du snart uppäten. Och när allt detta händer så skiter Kenshi fullständigt i dig. Ingen i världen bryr sig det minsta om du lever eller dör. Livet går vidare.

Underbart.

Och jag kan bara säga att alla borde verkligen testa på det. Och även om det kanske kan låta krångligt så är det väldigt lätta att komma in i. Lätt att komma in i. Lätt att dö i.
Citera
2025-06-02, 16:40
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Startade upp min "omöjliga" start för ett par dagar sen. Man startar som en gubbe helt utan armar och ben mitt i ett kannibal-läger ute i ödemarken, alla fraktioner utom typ 3 hatar en över allt annat, (och det inbegriper dom normalt fredliga djuren, getter, oxar och garru, som nu anfaller så fort dom ser en..) och man startar med en miljard pengar i skuld så man kan aldrig nånsin köpa något.
Detta betyder att det bara finns en enda liten by i hela spelet där man kan befinna sig utan att bli konstant anfallen.

Startade som ett skelett (vad dom kallar robotar i spelet) för det är enda möjligheten att inte bli uppäten direkt när spelet startar. Blev såklart en hel del savescummande i början, för man måste lyckas kräla in i en fientlig stad där vakterna vill döda en och stjäla det man behöver och blir man upptäckt så dör man eftersom man inte har några möjligheter att hela sig.

Upptäckte ett problem som jag inte tänkte på i starten, eftersom jag inte har pengar så kan jag inte köpa något hus i en stad vilket innebär att enda sättet att få en bas är att bygga en själv. Och eftersom alla i hela spelet är i krig med en så kommer dom att anfalla basen med ojämna mellanrum. Inte ett lugnt liv..
Och så tänkte jag att jag ville ha några kompisar i spelet, enklare att överleva om man inte är ensam, så jag tänkte på slavtricket. Om man fritar slavar/fångar så kan dom ibland erbjuda sig att gå med en, även om dom egentligen hatar en, så jag hittade ett läger med veka kannibaler som verkade vara i ett vältrafikerat område, började slåss och frita så många fångar jag kunde. Efter ett jävla tag så lyckades jag skrapa ihop 3 kompisar. Så nu har jag en liten grupp på 4 pers. Profit!

Noterade också att några fraktioner hade fått lite bättre relationer med mig, man kan få det om man helar någon som är skadad, och jag helade ju en jävla massa av dom där kannibalfångarna. Och såg när jag kollade i listan att skeletten hade en hyfsad förbättring, hade gått från -100 till -95, men jag hade knappt sprungit på några skelett... Kom då på att jag hade slagits mot ett skelett och sen helat honom, den killen måste ha varit viktig (högre status -> mer förbättring), så jag stack tillbaka till honom, slog ner honom, helade honom, slog ner igen och så vidare. Tog inte jättelång tid innan jag hade fått ner skeletten till -22. Lite ostigt, men det får man ta. Och gränsen för att det ska vara direkt fientligt/krig är -30, så jag har skapat fred med en ny fraktion. Det betyder en stad och några utspridda butiker där jag kan befinna mig utan att bli dödad. Så nästa steg nu är att sticka ner till skelettstaden för att tjata ihjäl ett deprimerat skelett, Sadneil, tills han går med i mitt gäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in