2011-09-08, 18:47
Medlem
Jag försöker att sluta med nikotin i förhoppningen att det skall minska min ångest något. Är det någon som har positiva erfarenheter av detta?

Med tanke på att kaffe får mig att bli stressad och en nykter cigarett ger mig ångest så känns det som att eliminera alla stimulantia vore en god idé.
Citera
2011-09-08, 18:56
Medlem
redbullzs avatar
Jag hade ensamhets-ångest och mindre depressioner av trötthet och annat slag, slutade snusa och fyfan vad mycket bättre jag mår idag.

Hade flickvän när jag snusade som jag ringde konstant och ville aldrig vara ensam utan henne (inte för jag gillade henne ngt särskilt bara för jag mådde sämst).

Nu har jag flickvän och gör lite som jag själv vill, känner mig mer fri på alla sätt och vis och försökt predika för dom i klassen hur mycket skönare de är att inte röka/snusa.

Kan nästan lova att din ångest kommer dämpas om inte försvinna helt efter du slutat, nikotin medför bara negativt, tro mig, saknar inte ens den lilla kicken man fick efter maten när stoppade upp en färsk kall rapé eller när man tände ciggen utanför pizzerian ute i kylan, saknar det inte ens lite... pga att jag mår så mycket bättre ^^
Citera
2011-09-08, 23:54
Medlem
Dock så kommer du nog ha lite mer ångest under tiden du vänjer av kroppen från nikotinet. Nikotin suget kommer vara borta på en till två veckor. Sedan kan man dock ibland få lite sug ändå då man hjärnan är van att få nikiton, att bli av med den biten kan ta allt ifrån några månader upp till två år. Men jag tror inte du kommer ha någon ångest under den tiden, mer troligt att du ibland kommer bli sugen på snus...

Lycka till
Citera
2011-09-10, 19:47
Medlem
Tegelstens avatar
Försökte sluta snusa för ett tag sedan men min ångest blev outhärdlig efter bara en dag
Citera
2011-09-11, 00:13
Medlem
jag blev fruktansvärt mycket sämre när jag försökte sluta röka. fick så mycket ångest efter ett dygn att det var nära psykakuten.
Citera
2011-09-11, 11:08
Medlem
Tegelstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag blev fruktansvärt mycket sämre när jag försökte sluta röka. fick så mycket ångest efter ett dygn att det var nära psykakuten.

Samma här kanske är bättre om man trappar ner under en lång tid ?!?
Citera
2011-09-11, 11:57
Medlem
Jag använder plåster och är inne på den svagare varianten nu. Det har inte varit så blodigt men en och annan abstinens har botats med en påse chips samt ett Burger King-mål =) Vanliga tugummin har varit bra att ha till hands också.

Att sluta cold turkey är för jobbigt, jag har provat innan.
Citera
2011-09-11, 12:21
Medlem
Boxis avatar
Nu skrev du förvisso att du ville sluta med stimulanter men zyban/wellbutrin/voxra (det är samma substans men med olika namn) hjälper en att sluta med nikotin. En polare till mig provade en tablett när han slutade snusa och han mådde bättre direkt, så han gick och skaffade det hos en läkare och tre veckor senare kunde han sluta snusa/röka helt. Det rekommenderas att man fortsätter med det längre än så men han var nöjd med tre veckor.

Kan det vara något?
Citera
2011-09-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Nu skrev du förvisso att du ville sluta med stimulanter men zyban/wellbutrin/voxra (det är samma substans men med olika namn) hjälper en att sluta med nikotin. En polare till mig provade en tablett när han slutade snusa och han mådde bättre direkt, så han gick och skaffade det hos en läkare och tre veckor senare kunde han sluta snusa/röka helt. Det rekommenderas att man fortsätter med det längre än så men han var nöjd med tre veckor.

Kan det vara något?

Jag har faktiskt testat det under ett par månader, då främst mot depression och ångest. Tyvärr hjälpte det inte mot nikotinsuget och inte tillfredställande mot mina andra besvär.

Nu siktar jag på att bli en hurtbulle istället!
Citera
2011-09-12, 13:12
Medlem
dito
Citera
2011-09-12, 17:35
Medlem
Tegelstens avatar
Försöker trappa ner och tar nu fem Catch-mini (4 mg nikotin/påse) snus om dagen och ska sen gå över till tuggummi 2 mg och funderar på hur många tuggummin det motsvarar.

Vad jag har förstått av den här artikeln så tar kroppen upp 10-20% av nikotinet, är det samma med tuggummina?

http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-...ikotinupptag-/

Någon med en hjärna utan kognitiva problem som kan se om jag tänker rätt

Kan tyckas löjligt att behöva trappa ner en sån låg dos men eftersom jag lätt får ångest så vill jag göra det så smärtfritt som möjligt

Trodde först att om man tog en prilla som innehåller 4 mg nikotin så får man i sig det med men verkar ju inte vara så.
Citera
2011-09-12, 21:18
Medlem
Plåster funkar bra för mig, jämn tillförsel av nikotin och man vänjer sig av med att plocka med sina nikotinsaker. Kanske värt att testa? De går ju att klippa i om man vill justera dosen själv dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in