Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Ursäkta mig, jag visste inte att TS var en av Sveriges största arbetsgivare.
Tycker du privatpersoner skall anlita jurister för hjälp vid inköp likaså? Sveriges största arbetsgivare gör ju det.
Jag vill fortfarande ha svar på frågan: varför skulle toppmäklare sitta och ge råd till privatpersoner för småpengar?
Har jag att välja mellan två kunder, Volvo AB och TS så tror jag faktiskt jag väljer Volvo.
Ja, personer som du är minst sagt problematiska.
Självklart finns det fonder och liknade som har presterat bättre än index. Du tycker dock att ett bra råd till TS är att "Pröva gå till mäklare eller bank för info". På banken säljer man sina egna fonder. Så då är frågan: hur många av storbankernas största fonder överpresterar gentemot jämförbart index?
Jag undviker att tjabbla med dig mer än att jag utgick naturligtvis från att TS hade tjänstepension via arbetsgivaren och genom dom kunde anlita en mäklare.
Dock är det ju så att om en småsparare vänder sig till mäklare så är det klart han ska sätta av ganska mkt i sparande för att vara intressant. Isf skulle jag rekommendera bank, visst tjänar dom pengar på sina produkter men då har man de facto gjort ngt för sin pension.
Att en okunnig och oengagerad skulle sätta allt i index är dumt