2011-09-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Och sen kan han ringa Telia och fråga vilken telefonoperatör de rekommenderar.

Nu finns de ju fristående mäklare som tjänar samma penning oavsett bolag. Tror de ger mer än här
Citera
2011-09-09, 16:32
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ee00
Jag är 26 år nu så än finns det tid till att ändra på detta. Jag är redovisningsekonom och har en civilekonomexamen men känner mig som en total analfabet när det kommer till pensionssparande. Varför lär de inte ut om privatekonomi i skolan?
Problemet är att de inte lär ut ekonomi på högskolan på ett ordentligt sätt. Ett annat problem är att de inte lär studenterna hur effektiv informationssökning bör utföras.

När det gäller privatekonomi 101 har staten mycket starka incitament att undvika en bildad befolkning. Drygt 40% förstår t ex inte inflation och ekonomi brukar oftast anses som den viktigaste frågan, i.e. väljarna förstår inte på vad de röstar. Detta förklarar vårt absurt höga skattetryck.

OnT; Du bör skaffa dit ett pensionssparande. Dock skulle jag pga skattemässiga skäl köra det utanför traditionellt pensionssystemet (trotts avdraget på 10k). Du ska inte förvänta dig en dräglig tillvaro på ålders höst givet att du blint litar på staten. Pensionssystemet kommer kollapsa om man fortsätter på den inslagna vägen.

Ta tag i ditt sparande och gör så att du själv får möjlighet att råda över ditt eget liv.
Citera
2011-09-09, 19:01
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutan123
Nu finns de ju fristående mäklare som tjänar samma penning oavsett bolag.

Låt mig gissa, dom tjänar samma "penning" oavsett resultat också?

Annars förstår jag inte varför dom skulle sitta och ge råd till privatpersoner för småpengar. Skulle dom kunna överprestera även med avgift finns det betydligt mer välbetalda jobb att få.

Citat:
Tror de ger mer än här

Dom tar mer i alla fall. Det kan man vara säker på. .
Citera
2011-09-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nerd2
Är du en sån person som bevisar avkastning i framtiden med hur det har gått historiskt? Eller är du en sån som tror att en procent i avgifter är värt mindre i slutändan än en procent i avkastning?

jag är en sådan som jobbar med skiten och ser hur lättlurade människor flyttar allt de äger och har till storbankerna för att de får 0.3 % i bolånerabatt.
alt en sådan som skrattar gott när media tjatar om avgifter å ditten datten men kvaliten på förvaltningen det tycks man glömma, huvudsaken avgifterna är låga!
Citera
2011-09-09, 22:05
Medlem
Citat:
Låt mig gissa, dom tjänar samma "penning" oavsett resultat också?

Annars förstår jag inte varför dom skulle sitta och ge råd till privatpersoner för småpengar. Skulle dom kunna överprestera även med avgift finns det betydligt mer välbetalda jobb att få.

Dom tar mer i alla fall. Det kan man vara säker på. .

Men snälla vän, klart att högre premie ger större intjäning. Men problemet med att välja bolag, försäkring etc kan dom hjälpa med. Finns ingen som är helt neutral.

Flashback säger du? Ha...här finns bara klåpare, skulle aldrig för mitt liv hänga upp min pension från det här forumet
Citera
2011-09-09, 22:09
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Men snälla vän, klart att högre premie ger större intjäning. Men problemet med att välja bolag, försäkring etc kan dom hjälpa med. Finns ingen som är helt neutral.

Flashback säger du? Ha...här finns bara klåpare, skulle aldrig för mitt liv hänga upp min pension från det här forumet

Men lilla gubben... Sockerbit?

Jag skulle aldrig lägga min pension i händerna på någon bondfångar"mäklare". Detta oavsett om någon på Flashback rekommenderar det eller ej.

Någon som klarar av att överprestera trots att personen ifråga tar ut avgift kommer inte sitta och sälja sina tjänster till enskilda småsparare. Varför skulle han?

Jag kan ge råd gratis:
Utnyttja enbart avdrag för pensionssparande om du betalar statlig inkomstskatt.
Spara hos en internetmäklare såsom Avanza eller Nordnet.
Vill du prestera bättre än 98 % av alla "proffs", köp investmentbolag och/eller indexfonder med låga avgifter, såsom Avanza Zero.
Spara inte hos storbankerna och absolut inte i någon av deras produkter. Med undantag för rena sparkonton med lång bindningstid.
Senast redigerad av Lommi 2011-09-09 kl. 22:24.
Citera
2011-09-09, 23:29
Medlem
Svithjods avatar
Ska du spara privat så är ett IPSatt rekomendera, du kan dra av upp till 12.000, ligger du på 50% marginalskatt så lär det en bra affär oavsett.
IPS har enbart en fast avgift sen är det avgifterna i fonder eller det courtage som ev. aktier, struktar belastas av som du drabbas av.
Ska du spara i eget företag sdå är vanlig tjänstep att föredra.
Citera
2011-09-10, 12:43
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Och sen kan han ringa Telia och fråga vilken telefonoperatör de rekommenderar.

HAHAHA sweet, den var skön

Till ts: Ta till dig det Lommi tipsar om, det är bra råd.
Citera
2011-09-11, 10:50
Medlem
Citat:
Men lilla gubben... Sockerbit?

Jag skulle aldrig lägga min pension i händerna på någon bondfångar"mäklare". Detta oavsett om någon på Flashback rekommenderar det eller ej.

Någon som klarar av att överprestera trots att personen ifråga tar ut avgift kommer inte sitta och sälja sina tjänster till enskilda småsparare. Varför skulle han?

Jag kan ge råd gratis:
Utnyttja enbart avdrag för pensionssparande om du betalar statlig inkomstskatt.
Spara hos en internetmäklare såsom Avanza eller Nordnet.
Vill du prestera bättre än 98 % av alla "proffs", köp investmentbolag och/eller indexfonder med låga avgifter, såsom Avanza Zero.
Spara inte hos storbankerna och absolut inte i någon av deras produkter. Med undantag för rena sparkonton med lång bindningstid.

Många av Sveriges största arbetsgivare utnyttjar mäklare för rådgivning, menar du att dom inte kan sitt jobb i att bedöma vad som är bäst för personalen? Problemet med dom här jävla internet-forumen är att folk låtsas kunna något dom inte vet.

Sen så finns det många sk förvaltningstjänster som presterat bättre än index över tid. Vet inte hur många jag träffat som legat passivt i dessa indexfonder, fått se kapitalet urholkas av marknadens svängningar. Själva gör dom inte ngt eftersom dom är passiva, men har fått råd om Avanza etc för avgiftens skull.

Kom ihåg en sak: avgift är mindre intressant än faktisk avkastning.
Citera
2011-09-11, 11:37
Medlem
Läs t ex följande länk om pensionernas uppbyggnad: allmän pension, tjänstepension och eventuellt privat pensionssparande.

http://www.pensionsmyndigheten.se/Sa...Pensionen.html

(IPS, individuellt pensionssparande, är för löntagare avdragsgillt med 12.000:- per år som skatteavdrag vilket sker automatiskt genom Skatteverket om du sparar i IPS-konto. Du kan alltså spara 1.000:-/mån i IPS och få detta belopp avdraget i deklarationen, upp till 12.000:- per år. När du sedan i anslutning till pensionen tar ut dessa pengar så får du skatta, så sparandet får en uppskjuten beskattning; om det är bra eller dåligt beror på huruvida din lön ligger över en s k brytpunkt. Ligger du över brytpunkten kan det vara förmånligare att välja annan sorts sparande. Vem vet hur regler kan komma förändras...)
Citera
2011-09-11, 11:54
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Många av Sveriges största arbetsgivare utnyttjar mäklare för rådgivning, menar du att dom inte kan sitt jobb i att bedöma vad som är bäst för personalen?

Ursäkta mig, jag visste inte att TS var en av Sveriges största arbetsgivare.

Tycker du privatpersoner skall anlita jurister för hjälp vid inköp likaså? Sveriges största arbetsgivare gör ju det.

Jag vill fortfarande ha svar på frågan: varför skulle toppmäklare sitta och ge råd till privatpersoner för småpengar?

Har jag att välja mellan två kunder, Volvo AB och TS så tror jag faktiskt jag väljer Volvo.

Citat:
Problemet med dom här jävla internet-forumen är att folk låtsas kunna något dom inte vet.

Ja, personer som du är minst sagt problematiska.

Citat:
Sen så finns det många sk förvaltningstjänster som presterat bättre än index över tid. Vet inte hur många jag träffat som legat passivt i dessa indexfonder, fått se kapitalet urholkas av marknadens svängningar. Själva gör dom inte ngt eftersom dom är passiva, men har fått råd om Avanza etc för avgiftens skull.

Kom ihåg en sak: avgift är mindre intressant än faktisk avkastning.

Självklart finns det fonder och liknade som har presterat bättre än index. Du tycker dock att ett bra råd till TS är att "Pröva gå till mäklare eller bank för info". På banken säljer man sina egna fonder. Så då är frågan: hur många av storbankernas största fonder överpresterar gentemot jämförbart index?
Citera
2011-09-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Läs t ex följande länk om pensionernas uppbyggnad: allmän pension, tjänstepension och eventuellt privat pensionssparande.

http://www.pensionsmyndigheten.se/Sa...Pensionen.html

(IPS, individuellt pensionssparande, är för löntagare avdragsgillt med 12.000:- per år som skatteavdrag vilket sker automatiskt genom Skatteverket om du sparar i IPS-konto. Du kan alltså spara 1.000:-/mån i IPS och få detta belopp avdraget i deklarationen, upp till 12.000:- per år. När du sedan i anslutning till pensionen tar ut dessa pengar så får du skatta, så sparandet får en uppskjuten beskattning; om det är bra eller dåligt beror på huruvida din lön ligger över en s k brytpunkt. Ligger du över brytpunkten kan det vara förmånligare att välja annan sorts sparande. Vem vet hur regler kan komma förändras...)

det är ju OM du ligger över brytpunkten som du ska välja pensionssparande där du har avdragsrätt...
tex: du skattar 50% i dagsläget och sätter av 12,000 per år.
när du sedan deklarerar så får du ju igen det du skattat dvs 50% av de 12,000.

när du sedan blir pensionär å skröplig osv och ska sätta lite guldkant på kattmaten och ta ut din pensionsförsäkring så med största sannolikhet inte att skatta mer än 30% på din inkomst (dvs pension).
Vinsten = 20%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in