• 1
  • 2
2011-09-08, 10:13
Bannlyst
Tjenare,

Jag har en logga i .ai-format som ska skickas till ett tryckeri. Skickade allt men fick svar att de inte hade fonten som jag skrivit texten med. Så han ber mig göra linjer av alltihop och skicka?

Jag undrar om det finns något enklare knep för detta, eller måste jag sätta mig med pennan och finslipa på alla linjer? Man vill ju behålla vektoregenskaperna men ändå spara tid?

Hur gör jag detta enklast? Är inte speciellt insatt i Illustrators värld, jag skapar loggor ibland men tycker att programmet har mycket begränsningar, åtminstone när man är van vid photoshop.

Tack på förhand!
Citera
2011-09-08, 10:16
Medlem
yeahgrrs avatar
exportera den till EPS-format så funkar det
Citera
2011-09-08, 10:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> Grafisk formgivning

//Mod
Citera
2011-09-08, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
exportera den till EPS-format så funkar det

Det räcker så alltså?

Fan, arbetade på tryckeri som grafiker för 5 år sedan och jobbade aldrig med .eps. Men stort tack om du kom med rätt svar, alltid kul att lära sig något nytt!
Citera
2011-09-08, 10:56
Medlem
yeahgrrs avatar
AI filen är ju själva "arbetsfilen" och den behöver tillgången till typsnitt, monterade logotyper etc... den exporterade EPS filen är en skalbar linjeuppbyggd bild och den ser likadan ut oavsett på vilken dator du öppnar den ... eller snarare monterar in den i t.ex ett indesigdokument
Citera
2011-09-08, 10:57
Medlem
Högerklicka på texten och välj "Create outlines" sedan kan du spara ner till eps, ai, pdf utan att stilarten går förlorad.
Citera
2011-09-08, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xtrator
Högerklicka på texten och välj "Create outlines" sedan kan du spara ner till eps, ai, pdf utan att stilarten går förlorad.

Nu skickade jag bara samma fil men i EPS-format. När jag sparade så frågade den om jag ville "Embed Fonts for other computers" vilket lät som det jag vill få till

Har jag gjort fel nu? Borde jag ta "create outlines" och spara om eller fungerar min metod?
Citera
2011-09-08, 11:03
Medlem
Kör en "Create outlines" på alla texter.
Spara ner som en PDF och välj "High Quality Print" sedan se till att "Preserve ......." är ibockad.

Då ska dom inte ha några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av G.I_Loc
Nu skickade jag bara samma fil men i EPS-format. När jag sparade så frågade den om jag ville "Embed Fonts for other computers" vilket lät som det jag vill få till

Har jag gjort fel nu? Borde jag ta "create outlines" och spara om eller fungerar min metod?
Citera
2011-09-08, 11:15
Medlem
yeahgrrs avatar
ska loggan användas i 100% så funkar ju PDF men ska den skalas upp så är EPS att föredra...

men xtrator har helt rätt kör en "Create outlines" innan du exporterar
Citera
2011-09-08, 11:28
Medlem
Det går att skala PDF hur mycket som helst så länge objekten i dokumentet är vektoriserade.
Om ett foto är med i dokumentet så försämras det linjärt med storleken.

Ska man däremot bryta isär på tryckeriet för att ändra något så hatar man pdf, ligger ofta klippmaskar och en massa elände med.

Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
ska loggan användas i 100% så funkar ju PDF men ska den skalas upp så är EPS att föredra...

men xtrator har helt rätt kör en "Create outlines" innan du exporterar
Citera
2011-09-08, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xtrator
Det går att skala PDF hur mycket som helst så länge objekten i dokumentet är vektoriserade.
Om ett foto är med i dokumentet så försämras det linjärt med storleken.

Ska man däremot bryta isär på tryckeriet för att ändra något så hatar man pdf, ligger ofta klippmaskar och en massa elände med.

Det låter bra, jag tackar för tipset, men vad tror du om .EPS? Blir inte det samma resultat men med färre procedurer?
Citera
2011-09-08, 12:05
Medlem
Ska du skicka till ett tryckeri så är det säkrare med en PDF.
Om det känns bättre med eps så se till att spara i CS3 eller CS2.
De flesta tryckerier sitter inte med nyaste programmen pga dom är så pass dyra.

PDF kan dom jämt öppna, eps och ai brukar ofta ställa till problem.

Om det är bilder med eller en massa gradients så kan det bli problem med eps, beror på hur du ritat.

Vad är det som filen innehåller?

Citat:
Ursprungligen postat av G.I_Loc
Det låter bra, jag tackar för tipset, men vad tror du om .EPS? Blir inte det samma resultat men med färre procedurer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in