2011-09-08, 04:31
Medlem
Jag märker att de flesta duktiga Djs inte använder sig av sync knappen för att beat-matcha låtarna när de mixar. Är man duktig behöver man givetvis inte sync-knappen men för en som är nybörjare måste man nästan använda det. Och det fungerar ju utmärkt. Kan någon förklara vad problemet med det är och varför den inte används bland alla proffs?
Citera
2011-09-08, 05:13
Medlem
Ganska enkelt men ändå komplext. Ser det som ett sätt att hålla kvar lite av känslan från att mixa old school. Blir även lite mer att göra vilket ibland (inte allt för ofta) är kul. Har mixat i många år nu men är inte en "hater" mot auto sync utan trots allt absolut för det, en snabbare sync gör att man kan vara mer kreativ i sitt set.

Sen är det även lite det att på de normala dj-riggarna finns inte sync. Man har inte så mycket till val om man inte tar med sin t ex traktor s4 eller vad dom heter. Efter man spelat ett tag går det även snabbt nog att få en övergång tight att behovet att köra med sync har försvunnit, ofta räcker det med att trycka play när man har låtarna pitchade i samma tempo så får man det tight. Handlar bara om träning.

Det ses väll även bland vissa som en sorts "merit" att kunna mixa med vinyl eller jog-hjul. Att man inte behöver trycka på sync trots att det finns. Vet inte men det finns någon annan sorts känsla i att behöva anstränga sig iaf lite för att få en tight mix och man får en annan egen uppskattning av sig själv att ha kört ett helt set "vanligt" jämfört med ett set med auto sync.

Trivs du bäst med sync, kör på det. Ingen som har rätt eller fel i frågan och är det sync du trivs med så ska du givetvis köra det. Det kan dock vara bra att lära sig lite "vanlig" beat match om något med din HDD eller kontroller som gör att du inte kan spela på det längre utan måste köra på ställets egna cd-spelare. Tips är att alltid ha två uppdaterade MP3-skivor eller liknande med dig som en back up.

Edit: Sorry om det är några fel i stavning och liknande men är någorlunda trött.
Citera
2011-09-08, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag märker att de flesta duktiga Djs inte använder sig av sync knappen för att beat-matcha låtarna när de mixar. Är man duktig behöver man givetvis inte sync-knappen men för en som är nybörjare måste man nästan använda det. Och det fungerar ju utmärkt. Kan någon förklara vad problemet med det är och varför den inte används bland alla proffs?

Det är samma sak som att fråga en om det är proffsigare att runka med vänster istället för med höger hand..

Det är hur det låter för publiken, jag tror publiken bryr sig mer om hur det låter för dom än vad din DJ polare som står brevid dig i båset tycker när han ser dig trycka på sync knappen.

Jag började faktiskt med syncknappen men gick sedan över till CD spelare och mixer eftersom en polare hade det och jag såg det som en utmaning att kunna mixa så.. (plus att han hade pioneer och jag hade virtual dj!! hahaha)

Allt handlar om det som känns bäst, jag känner att jag har mera frihet att mixa när ja kör med cdspelare än med annat, plus att de flesta klubbar har cd/mixer setup som standard och då slipper jag konka med mig mina egna grejer..

Det enda jag har med mig nu är ett 32GB SDHC kort eller ett soft cd case och ett par hörlurar, väldigt simpelt.
Citera
2011-09-08, 09:39
Medlem
Tack för svaren. Jag kör med en numark midikontroller nu. Mitt gym har bett mig Dja för de några gånger i veckan så jag får väl koka med mig min kontroller och ha sync knapparna belysta =)....än så länge.
Citera
2011-09-09, 08:39
Medlem
Då tar vi en följd fråga. Tror ni att minimal techno kan fungera på gymmet?
Citera
2011-09-13, 22:36
Medlem
miaroses avatar
Är nybörjare på detta. Men hur menar ni att man syncar riktigt? Bara drar ner pitchen till rätt BPM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in