2011-09-08, 19:46
Medlem
Jävlar vad den svenska avundsjukan skriker i denna tråd. Efter att ha sett detta program märks det tydligt att det inte var en slump att det var just Torbjörn Törnqvist som hamnade där han är idag, utan han är en väldigt duktig affärsman.
Ett tips är att läsa denna artikel: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...icle644773.ece . Här framgår det att Torbjörn har varit framgångsrik i hela sitt liv och att han hade kontakter österut långt innan Putin blev premiärminister.
Och då kan man ju fråga sig varför varken han ville prata om sin förmögenhet eller företagets olika redovisningar. Detta kan ju bero på att enligt lag behöver han inte göra detta och han kanske vill ha ett privatliv vid sidan av sitt yrkessamma där han ska slippa få en massa uppmärksamhet var han än går.
Tycker förövrigt att reportaget var alldeles för vinklat emot Torbjörns nackdel.
Citera
2011-09-08, 19:47
Medlem
Deleteriouss avatar
Han var otroligt bra på att hantera UG. Verkar vara en mycket intelligent person.
Citera
2011-09-08, 20:11
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummarn12
Jävlar vad den svenska avundsjukan skriker i denna tråd.
Har du ens läst tråden? De allra flesta ger tummen upp för TT.
Citera
2011-09-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Han var otroligt bra på att hantera UG. Verkar vara en mycket intelligent person.
Nej, han hanterade inte journalisten på ett speciellt bra sätt.
Intelligent verkar han dock vara även om personan framstod i reportaget som lite obehaglig.
Citera
2011-09-08, 20:28
Medlem
Torbjörn Törnqvist, tack för din insats!
Citera
2011-09-08, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flummarn12
Jävlar vad den svenska avundsjukan skriker i denna tråd. Efter att ha sett detta program märks det tydligt att det inte var en slump att det var just Torbjörn Törnqvist som hamnade där han är idag, utan han är en väldigt duktig affärsman.
Ett tips är att läsa denna artikel: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...icle644773.ece . Här framgår det att Torbjörn har varit framgångsrik i hela sitt liv och att han hade kontakter österut långt innan Putin blev premiärminister.
Och då kan man ju fråga sig varför varken han ville prata om sin förmögenhet eller företagets olika redovisningar. Detta kan ju bero på att enligt lag behöver han inte göra detta och han kanske vill ha ett privatliv vid sidan av sitt yrkessamma där han ska slippa få en massa uppmärksamhet var han än går.
Tycker förövrigt att reportaget var alldeles för vinklat emot Torbjörns nackdel.

I Ryssland finns det ytterst få ärliga affärsmän, har man kontakter där så är man med stor sannolikhet en svart och oärlig person (speciellt inom oljeindustrin).
Citera
2011-09-08, 21:41
Medlem
TomSellecks avatar
Nån som kan plocka fram GUNVORs årsredovisning? Vore intressant att läsa.
Citera
2011-09-08, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av c00lman
Ett av de sämsta UG jag sett. Hela historien kunde summerats på en minut.

- TT på rätt plats vid rätt tid med de rätta politiska kontakterna
- TT skapar nya bolaget via Schweiz = smart upplägg
- TT tjänar xxxx miljoner kr genom att vara stor aktör på rysk olja och gas
- TT lyckas och många är avundsjuka inklusive den svenska UG-reportern som bara gnäller
- TT söker medial uppmärksamhet och sponsrar Am Cup i segling

Då var vi klara. Inte ens minut.

Tror inte du har förstått vad undersökande journalistik går ut på.
Citera
2011-09-08, 22:31
Medlem
Törnqvist framstod som helt korrekt. Så länge han utför sin roll i oljehandeln med bravur så kommer han fortsätta tillåtas vara en spelare på planen. Han är duktig på att se om sitt hus och verkar ha bra kontroll på verksamheten.
Citera
2011-09-08, 22:32
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Detta reportaget var inte direkt välgjort, allt som sades är sedan tidigare känt genom intervjuer som ägde rum för flera år sedan. Det enda som uppdrag granskning lyckades "gräva" fram är att TT's exportimperium är uppkallat efter hans mor. Ett riktigt lågvattenmärke för en redaktion som kallar sig undersökande journalister.

Det riktigt lyser igenom av sosse-avundsjuka i många UG-reportage, både i detta fall och hatkampanjen mot Ingvar Kamprad. Men vill man hänga ut folk som lyckas och brandskatta alla som inte lever som fattighjon så får helt enkelt dessa sossar finna sig i att alla som lyckas på riktigt flyttar till T.ex. Schweiz och sätter sprätt på kulorna istället för att stå med mössan i hand när det är dags för underklassen att tillämpa sin "demokrati" (mobbning).

Men jag tyckte ändå att det var ett intressant reportage, dock eftersom Torbjörn framstod som en mycket fascinerande person som jag inte tidigare känt till, en intressant livshistoria minst sagt.
Citera
2011-09-08, 23:12
Medlem
Herr.Vakens avatar
Något som hela tiden kom tillbaka var en undran ifall han är psykopat. Jag kom hela tiden och tänka på Patrick Bateman på grund utav hans totala saknad utav som någon sa, ödmjukhet.

Han förklarade liksom bort sig gång på gång, men samtidigt, så skrattade han åt det? Liksom. En dödlig som hade gjort det kan jag tänka mig hade börjat grina. Jag t.ex, ifall någon kom och smorde något som pekade så otroligt uppenbart på något jag gjort, och jag fortsatte att neka. Jag hade grinat inombords.

Men han garvar.

Sjukt läskigt. När han sa att hans förtroende för hans partner gick "djupare än affärer" så kände jag hur mördaren i honom bara skrek för att få komma ut och slita huvudet av reportern.
Citera
2011-09-08, 23:47
Medlem
Kemiske Alis avatar
Han verkar ju inte lika helylle som Bill Gates men rik har han blivit på sitt sätt. Vem skulle tackat nej till att tjäna de pengarna även om det innebar viss korruption, stöld från ryska folket etc. Jag hade inte kunnat tacka nej. Makt och pengar korrumperar alltid och i bland räcker det med lite uppmärksamhet. Vi människor är svaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in