2011-09-07, 23:35
Medlem
Hej-Partys avatar
Om man vill undvika att bli stoppad i en poliskontroll, visst borde det vara rätt lugnt om man undviker större vägar(för visst kan man ta sig fram typ överallt på småvägar också?) och bara kör lagligt?
Eller har dom kontroller där också?

När ni blivit stoppade, vart har det vart(typ av väg, landet/innerstan) och tid? och orsak.

Ha det bra!!
Citera
2011-09-07, 23:38
Medlem
Dr.hankeys avatar
Ett tips är ju att alltid se till att ha 3-4 bilar framför sig i någon slags klunga, då stoppas bara dom 2-3 första.

Kör jag alltid på dagen efter.
Citera
2011-09-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Om man vill undvika att bli stoppad i en poliskontroll, visst borde det vara rätt lugnt om man undviker större vägar(för visst kan man ta sig fram typ överallt på småvägar också?) och bara kör lagligt?
Eller har dom kontroller där också?

När ni blivit stoppade, vart har det vart(typ av väg, landet/innerstan) och tid? och orsak.

Ha det bra!!

Jag har blivit stoppad på små landsvägar, motorvägspåfarter (och avfarter), mitt i stan, ute på landet och utanför Arlanda. Skulle om jag drog på en gissning baserad på egen erfarenhet ändå påstå att det är lättare att inte bli stoppad på motorväg om man kör lagligt, eftersom det finns så många andra idioter som kör olagligt där. Dock är väl av- och på farterna ett litet problem, du får använda falkögonen.
Citera
2011-09-07, 23:43
Medlem
Har blivit stoppad två gånger på småvägar, en gång på stor motorväg. Även varit med om flera poliskontroller på alla olika sorters vägar (allt från grusvägar till E4an. Så att hålla sig till småvägar är inte ett vinnande koncept.
Tiden för det hela är helt olika, har sett poliskontroller alla tider på dygnet.

Polisen håller sig inte direkt till några riktlinjer för när/vart de ska sköta en kontroll, då skulle ju varenda bilist köra lugnt på de vägarna.

Enda egentliga sättet att undvika att åka fast är att köra lagligt.
Om du inte vill det så får du helt enkelt vara beredd på att åka fast.
Citera
2011-09-07, 23:52
Medlem
_lucky_strike_s avatar
Om man vill undvika att bli stoppad helt random så tror jag man ska köra en vanlig bil och inte BMW eller någon rosthög och inte köra vid hög tider och dagen efter hög tider. Sen brukar det stå i tidningen var polisen kommer stå och göra kontroller .
Citera
2011-09-08, 00:33
Medlem
Hej-Partys avatar
Ja okej, så dom står alltså och lurar på småvägarna också, tänkte att det är ju lite ovärt för dom att stå där eftersom det inte kör så många där.

Bilen är ju en sån liten ful ford fiesta från 88.
Citera
2011-09-08, 01:27
Medlem
Puggens avatar
Poliser har faktiskt väldigt bra koll, framförallt lokalkännedom. De vet var man hittar bilister som du, som försöker undvika dem. Därför jag ofta har sett poliser stoppa bilar på diverse konstiga ställen, allt från motorvägar till parkeringar och gångvägar... Finns därför inget bra tips. Undvik tätorter/städer nattetid är ett tips kanske...
Citera
2011-09-08, 01:41
Medlem
Hej-Partys avatar
Okej, jag har kikat runt på lite sånna här "Här kommer polisen stå den här veckan" artiklar i olika tidningar nu. Och det är ju som ni säger, dom står lite överallt.

Men, dom verkar typ aldrig stå på de riktigt små vägarna. De står ju vid motorväg och vid riksvägarna, men inte vid de här ritkigt små värdelösa vägarna, som bara slingrar sig runtomkring de andra vägarna, stämmer det? Alltså grusvägar.
Citera
2011-09-08, 01:57
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Okej, jag har kikat runt på lite sånna här "Här kommer polisen stå den här veckan" artiklar i olika tidningar nu. Och det är ju som ni säger, dom står lite överallt.

Men, dom verkar typ aldrig stå på de riktigt små vägarna. De står ju vid motorväg och vid riksvägarna, men inte vid de här ritkigt små värdelösa vägarna, som bara slingrar sig runtomkring de andra vägarna, stämmer det? Alltså grusvägar.

Men hur ska du kunna ta dig genom livet genom att bara köra på grusvägar? Grusvägar som ledet någonstans är sällsynta, dom leder oftast endast till privata bostäder.
Varför denna nojja över att bli stoppad?
När det gäller halvstora vägar så har dom kanske inte kontroll med laser men om dom kör efter dig och inte gillar dig så stoppar dom dig ändå. Annars brukar snuten vara ganska duktiga på att stå lite överallt. Har träffat på dom på motorvägen liksom i mindre samhällen. Så det finns nog ingen säker väg. Men å andra sidan så blir man oftast inte stoppad så ofta om man inte utmärker sig allt för mycket.
Citera
2011-09-08, 06:49
Medlem
actionbents avatar
Låt bilen stå mellan 23.00 och 7.00 så minskar risken dramatiskt på en gång.
Citera
2011-09-08, 11:34
Medlem
Hej-Partys avatar
23 - 07, inga problem, då sover jag, måste ju upp vid halv 7 typ varje morgon.

Denna nojja över att inte vilja bli stoppad handlar om att jag inte har körkort, och då känns det drygt att bli stoppad.
Citera
2011-09-08, 12:30
Medlem
kitsoves avatar
jag har klarat mig från poliskontroller senaste 5 åren och jag har åkt igenom många, de flesta gångerna har hela poliskåren haft fullt upp med zigenarfamiljer vid kontrollerna har jag märkt så jag har mångkulturen att tacka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in