2011-09-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Denna nojja över att inte vilja bli stoppad handlar om att jag inte har körkort, och då känns det drygt att bli stoppad.
Är det inte dags att fixa ett? Så slipper du vara nojjig...
Citera
2011-09-08, 18:29
Medlem
Hej-Partys avatar
Bra idé! Jo jag ska, har inte tid just nu bara, så tråkigt mycket man måste fixa inför körkort nuför tiden!
Citera
2011-09-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Bra idé! Jo jag ska, har inte tid just nu bara, så tråkigt mycket man måste fixa inför körkort nuför tiden!
Du ansöker om körkortstillstånd. När du fått det så ska du fixa riskettan (föreläsning) och risktvåan(halkbanan). Därefter bokar du teoriprov och uppkörning sen är det klart. Är väl inte så mycket?

Beroende på hur mycket du har kört olovligt så borde du ha lite trafikvana trots allt. Du kan ta 1-2 körlektioner för att finslipa lite med en körlärare (med andra ord, låta denne visa dig hur du ska titta under en uppkörning)

Uppskattningsvis så får du körkortet efter 2-3 månader. (2 månader brukar det dröja innan du får körkortstillståndet)

Slutsats: Iväg och skaffa körkortet, för din, och alla andras skull.
Citera
2012-03-21, 09:18
Medlem
Redors avatar
Varför kan det inte vara som i andra länder!?. Där får man köra lite som man vill (såklart inom rimliga gränser, men där jobbar inte polisen frenetiskt med att jaga fartsyndare och sånna som inte använder blinkers). MEN händer det något så blir påföljderna betydligt större. Bilisten själv får liksom ta sitt ansvar.

Nykterhetskontroller är jag väldigt för. Hastighetskontroller är däremot så jävla orättvisa och att man ligger 5,10,15km/h över kan ha flera förklaringar som inte är intressant för polisen att lyssna på, de vill bara fylla statistik. Nykterhetskontroller borde vara vanligare än hastighetskontroller ,för att köra onykter är bra mkt allvarligare än att köra några km/h för fort.
Citera
2012-03-21, 17:26
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Ett tips är ju att alltid se till att ha 3-4 bilar framför sig i någon slags klunga, då stoppas bara dom 2-3 första.

Kör jag alltid på dagen efter.
Jag har blivit förbivinkad vid sådana stopp så att de skulle kunna kolla bil nr4 i stället. (jag såg säkert aldeles för nykter ut)
Citera
2012-03-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Varför kan det inte vara som i andra länder!?. Där får man köra lite som man vill (såklart inom rimliga gränser, men där jobbar inte polisen frenetiskt med att jaga fartsyndare och sånna som inte använder blinkers). MEN händer det något så blir påföljderna betydligt större. Bilisten själv får liksom ta sitt ansvar.

Nykterhetskontroller är jag väldigt för. Hastighetskontroller är däremot så jävla orättvisa och att man ligger 5,10,15km/h över kan ha flera förklaringar som inte är intressant för polisen att lyssna på, de vill bara fylla statistik. Nykterhetskontroller borde vara vanligare än hastighetskontroller ,för att köra onykter är bra mkt allvarligare än att köra några km/h för fort.

Ja men nu är vi i mellanmjölkens land, med fria gränser där man enkelt kan flytta nästan precis dit man vill, även utom rikets gränser om man föredrar det.

Tror du har mycket svårt att hitta ett av dessa "andra länder" där det fungerar som du beskriver i praktiken. Dessa länder är det snarare så att nästan ingen ens har råd med en enkel bil, och körkort och liknande byråkrati inte ens är intressant på grund av korruption, krig, och "ekonomiska svårigheter"...

Nykterhetskontrollen är väldigt prioriterade framför hastighet i dag. Men visst båda förekommer.

Men i mina fall där jag tampats med konstaplarna har det enbart varit nykterheten som varit intressant från deras sida. Möjligt att jag fått nån hint om att jag kanske inte borde haft så bråttom....

Ska man undvika att bli stoppad av polisen ska man absolut inte tukta runt på småvägar och köra på konstiga ställen. Precis där dom misstänker dig som mest.
Du ska köra precis som alla andra. pendlar du med bil till jobbet i en stor stad kan du säkert köra en hel livstid i rusningen innan du åker dit. Kör du enbart nätter kanske någon månad.

Som jag skrev i en annan tråd så är det bara spiken som sticker upp som blir träffad. Se till att inte sticka ut och du kommer kunna köra läääänge!

Fast i ditt fall skulle jag definitivt rekommendera dig att byta till en så ny bil som möjligt, väldigt lätt att få till pundarstämpeln på en gammal bil = snutmagnet.

Sen ställer jag mig mycket frågande till hur jäkla svårt det kan vara att ta ett körkort. Nu ska jag inte döma dig i onödan men det är rätt trashigt att inte orka/kunna fixa ett körkort...

edit. stavfel
Senast redigerad av Pajad 2012-03-21 kl. 21:52.
Citera
2012-04-30, 13:51
Medlem
mcwhiskeys avatar
Vill bara lägga in en egen erfarenhet av hur viktigt det är att inte sticka ut om man vill slippa undan "lagens långa arm".

Körde på E6:an med min mc, det var en 125:a så den fick varva en del för att komma över 70 som dessutom var utrustad med en effektljuddämpare vilket gjorde att på en motorväg lär det låtit som att ett mindre jetplan drog förbi.

Detta tyckte ju inte farbror blå var särskilt bra utan fick en mc-polis efter mig tills jag svängde av för att tanka, då han följde efter och bad att få kolla kortet. Det hela gick bra eftersom jag tillskillnad från TS hade ett kort att visa.

Poängen är att om TS tänker åka runt på våra vägar utan kort som en första klassens tattare så ska han/hon vara JÄVLIGT noga med att inte sticka ut för då kommer varenda patrullpolis dyka upp nog så fort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in