Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Varför kan det inte vara som i andra länder!?. Där får man köra lite som man vill (såklart inom rimliga gränser, men där jobbar inte polisen frenetiskt med att jaga fartsyndare och sånna som inte använder blinkers). MEN händer det något så blir påföljderna betydligt större. Bilisten själv får liksom ta sitt ansvar.
Nykterhetskontroller är jag väldigt för. Hastighetskontroller är däremot så jävla orättvisa och att man ligger 5,10,15km/h över kan ha flera förklaringar som inte är intressant för polisen att lyssna på, de vill bara fylla statistik. Nykterhetskontroller borde vara vanligare än hastighetskontroller ,för att köra onykter är bra mkt allvarligare än att köra några km/h för fort.
Ja men nu är vi i mellanmjölkens land, med fria gränser där man enkelt kan flytta nästan precis dit man vill, även utom rikets gränser om man föredrar det.
Tror du har mycket svårt att hitta ett av dessa "andra länder" där det fungerar som du beskriver i praktiken. Dessa länder är det snarare så att nästan ingen ens har råd med en enkel bil, och körkort och liknande byråkrati inte ens är intressant på grund av korruption, krig, och "ekonomiska svårigheter"...
Nykterhetskontrollen är väldigt prioriterade framför hastighet i dag. Men visst båda förekommer.
Men i mina fall där jag tampats med konstaplarna har det enbart varit nykterheten som varit intressant från deras sida. Möjligt att jag fått nån hint om att jag kanske inte borde haft så bråttom....
Ska man undvika att bli stoppad av polisen ska man absolut inte tukta runt på småvägar och köra på konstiga ställen. Precis där dom misstänker dig som mest.
Du ska köra precis som alla andra. pendlar du med bil till jobbet i en stor stad kan du säkert köra en hel livstid i rusningen innan du åker dit. Kör du enbart nätter kanske någon månad.
Som jag skrev i en annan tråd så är det bara spiken som sticker upp som blir träffad. Se till att inte sticka ut och du kommer kunna köra läääänge!
Fast i ditt fall skulle jag definitivt rekommendera dig att byta till en så ny bil som möjligt, väldigt lätt att få till pundarstämpeln på en gammal bil = snutmagnet.
Sen ställer jag mig mycket frågande till hur jäkla svårt det kan vara att ta ett körkort. Nu ska jag inte döma dig i onödan men det är rätt trashigt att inte orka/kunna fixa ett körkort...
edit. stavfel