2011-09-07, 22:45
Medlem
Det finns ett lagomvärde när det kommer till pengar för att man ska ha möjligheten till att känna 100% lycka. Det finns massor av trådar som rör vilket som är det bästa jobbet, snyggaste prylen, bästa resmålet, osv

Vad är den bästa filosofiska sinnesstämmningen?

jag tror det! Lyckan kommer när man träffar en person som intresserar sig rent filosofiskt för det man tänker och det blir en intressant diskussion om ämnet.

Är det först när en annan person tar del av det filosofiska som det uppstår lycka?

Hur fungerar det för er?
Senast redigerad av Livsarkivet 2011-09-07 kl. 23:19.
Citera
2011-09-07, 22:49
Medlem
Vikilitas avatar
Jag förstår inte riktigt hur du vill göra ett samband mellan lycka och filosofi? Kan inte svara på din fråga förän du har utvecklat din tanke kring det hela.
Citera
2011-09-07, 22:51
Medlem
Raketlennys avatar
Jag kan nå filosofisk lycka när jag länge suttit och klurat på diverse livsdilemman, för att sedan lösa det i huvudet. Får en riktig "Fuck yeah!"-känsla
Citera
2011-09-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Jag förstår inte riktigt hur du vill göra ett samband mellan lycka och filosofi? Kan inte svara på din fråga förän du har utvecklat din tanke kring det hela.

Att bli lycklig av att utöva filosofi. Det finns känslor som inom allt annat och ibland uppstår lycka. Jag tror att det är vid tillfället när en medmänniska tar del av ditt arbete och visar sig intresserad. Annars är det nog mycket funderingar och rent slit för att nysta ut alla teorier och funderingar.

Lycka är toppen av alla positiva känslor.
Citera
2011-09-07, 22:58
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Att bli lycklig av att utöva filosofi. Det finns känslor som inom allt annat och ibland uppstår lycka. Jag tror att det är vid tillfället när en medmänniska tar del av ditt arbete och visar sig intresserad. Annars är det nog mycket funderingar och rent slit för att nysta ut alla teorier och funderingar.

Lycka är toppen av alla positiva känslor.

Är det filosofi inblandat när någon intresserar sig för mitt arbete?
Citera
2011-09-07, 23:05
Medlem
Citat:
Är det filosofi inblandat när någon intresserar sig för mitt arbete?

Ok, det du säger är att du inte tycker detta och att den sanna lyckan skulle ligga i själva arbetet. Jag tror inte att det är så. För det finns inget mer givande än informationsspridning av vad du kommit fram till.

Det är ett fortsatt arbete då du blir kritiserad eller upphöjd. En filosofisk tes är väl ingen tes om den inte kan ifrågasättas?
Citera
2011-09-07, 23:15
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ok, det du säger är att du inte tycker detta och att den sanna lyckan skulle ligga i själva arbetet. Jag tror inte att det är så. För det finns inget mer givande än informationsspridning av vad du kommit fram till.

Det är ett fortsatt arbete då du blir kritiserad eller upphöjd. En filosofisk tes är väl ingen tes om den inte kan ifrågasättas?

Nu missförstod du mig helt! Jag har INTE menat det du påstod nu. Självklart blir man gladast när någon uppmärksammar det man gör.
Men det var inte det min fråga handlade om. Mitt frågetecken handlar om just ordet filosofisk. Jag fattar inte vad du menar när du säger "filosofisk lycka".
Citera
2011-09-07, 23:18
Medlem
Citat:
Nu missförstod du mig helt! Jag har INTE menat det du påstod nu. Självklart blir man gladast när någon uppmärksammar det man gör.
Men det var inte det min fråga handlade om. Mitt frågetecken handlar om just ordet filosofisk. Jag fattar inte vad du menar när du säger "filosofisk lycka".

Ah, det jag menar är hmmm. Ok jag ändrar i TS. Det är mer lyckan jag är ute efter i det filosofiska arbetet än att ta reda på om det finns filosofisk lycka.
Citera
2011-09-07, 23:21
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ah, det jag menar är hmmm. Ok jag ändrar i TS. Det är mer lyckan jag är ute efter i det filosofiska arbetet än att ta reda på om det finns filosofisk lycka.

Hehe. Okej. Men vad är ett filosofiskt arbete då? Filosoferar gör man ju ensam och tyst.
Citera
2011-09-07, 23:24
Medlem
Citat:
Hehe. Okej. Men vad är ett filosofiskt arbete då? Filosoferar gör man ju ensam och tyst.

Ensam är man inte lycklig. Hela arbetet genomför du för att känna lycka först när du presenterar det för någon. Det är min fråga till er "när känner en filosof lycka över sitt arbete?"
Citera
2011-09-07, 23:27
Medlem
Vikilitas avatar
Citat:
Ensam är man inte lycklig. Hela arbetet genomför du för att känna lycka först när du presenterar det för någon. Det är min fråga till er "när känner en filosof lycka över sitt arbete?"

Haha! Jag har inte sagt att man är ensam bara för det! Vi kommer tydligen från helt olika planeter för du säger hela tiden att jag menar saker jag inte alls menar eller ensa har sagt. Jag tycker ingenting, jag bara frågar saker, eftersom jag inte fattar. Vad menar du med ett FILOSOFISKT ARBETE?? Att man sitter och filosoferar om nånting och sen berättar för folk vad man tänkt? eller vadå?
Citera
2011-09-07, 23:29
Medlem
Citat:
Haha! Jag har inte sagt att man är ensam bara för det! Vi kommer tydligen från helt olika planeter för du säger hela tiden att jag menar saker jag inte alls menar eller ensa har sagt. Jag tycker ingenting, jag bara frågar saker, eftersom jag inte fattar. Vad menar du med ett FILOSOFISKT ARBETE?? Att man sitter och filosoferar om nånting och sen berättar för folk vad man tänkt? eller vadå?

i min värld Filosofiskt arbete = Filosoferar och gör det alla filosofer gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in