• 1
  • 2
2011-09-07, 21:46
Medlem
Tja, öh, jag köpte en ny cykel igår som ser ut såhär

http://www.cykelhuset.se/sjosala-ska...553-c-320.aspx

Ser ni det där svarta nätet på bakhjulet? Är det någon som vet om man ska ta bort det eller inte? Cyklade på den första gången idag och när jag kom hem igen så hade spännbanden ovanpå stänkskärmen, som är det som i huvudsak håller den på plats, korvat ihop sig lite så att nätet tog mot däcket.

Någon som vet vad som är grejen?
Citera
2011-09-07, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Tja, öh, jag köpte en ny cykel igår som ser ut såhär

http://www.cykelhuset.se/sjosala-ska...553-c-320.aspx

Ser ni det där svarta nätet på bakhjulet? Är det någon som vet om man ska ta bort det eller inte? Cyklade på den första gången idag och när jag kom hem igen så hade spännbanden ovanpå stänkskärmen, som är det som i huvudsak håller den på plats, korvat ihop sig lite så att nätet tog mot däcket.

Någon som vet vad som är grejen?
det är till för att inte kjolen din ska åka in i hjulet när du gränslar hojen
Citera
2011-09-07, 21:55
Medlem
iKermits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lecatt

Jepp, ett sk kjolskydd:
http://www.swoppers.se/attachments/f...-kjolskydd.jpg
Citera
2011-09-07, 21:55
Medlem
eastbounds avatar
Hejsan!

Från början satt dedär näten på äldre damcyklar, då damerna cyklade med kjol, de förhindrade alltså kjolen från att komma in i ekrarna, men varför det är det på din herrcykel är väll för att tillverkarna måste vara jämställda eller rent av en designgrej!

Väl mött.
Citera
2011-09-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lecatt

Citat:
Ursprungligen postat av iKermit
Jepp, ett sk kjolskydd:
http://www.swoppers.se/attachments/f...-kjolskydd.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av eastbound
Hejsan!

Från början satt dedär näten på äldre damcyklar, då damerna cyklade med kjol, de förhindrade alltså kjolen från att komma in i ekrarna, men varför det är det på din herrcykel är väll för att tillverkarna måste vara jämställda eller rent av en designgrej!

Väl mött.

Det var ju ett ganska entydligt svar, tack! Visste inte vad det hette. Kjolskydd på en herrcykel då, intressant. Frågan kvarstår ju då varför den redan fuckar upp. Det är som sagt spännband över stänkskärmen och sen är det en metallfjäder med ena änden i nätet och andra änden i navet någonstans.

Får väl klippa bort alltihop då antar jag.
Citera
2011-09-07, 22:03
Medlem
Mr Coffees avatar
Det är ett kjolskydd som sagt. Anledningen till att det sitter på en herrcykel är att det även skyddar mot att små barnfötter ska åka in i bakhjulet när man använder barnsadel.

Ska du inte skjutsa barn på barnsadel behöver du det inte men annars är det att rekommendera då barn kan skada sina fötter kraftigt i ekrarna.
Citera
2011-09-07, 22:04
Medlem
Lite OT:

har i 10 minuter försökt hitta knappen för att få igång dynamoljuset där fram. Någon som vet hur det går till? Finns inga knappar på själva lampan eller strömöverföraren, inte på styret och inte någon annanstans heller vad jag kan se. Det finns en svart ratt nere vi lampan typ, men den är steglös och verkningslös. Wtf?
Citera
2011-09-07, 22:15
Medlem
YogurtBertils avatar
det brukar bara vara att slå till dem, i allafall på gamla hojjar
Citera
2011-09-07, 22:23
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Lite OT:

har i 10 minuter försökt hitta knappen för att få igång dynamoljuset där fram. Någon som vet hur det går till? Finns inga knappar på själva lampan eller strömöverföraren, inte på styret och inte någon annanstans heller vad jag kan se. Det finns en svart ratt nere vi lampan typ, men den är steglös och verkningslös. Wtf?
Får du inte dynamon att komma i rätt läge för att hamna mot däcket och alstra el eller lyser inte lampan trots att dynamon går mot däcket?

På tjejens cykel trycker man till på ovansidan av dynamon, då vippar den till och lägger sig mot däcket. Sedan är det bara att dra tillbaka den när man inte vill ha lyse så fastnar den i ursprungsläget.
Citera
2011-09-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YogurtBertil
det brukar bara vara att slå till dem, i allafall på gamla hojjar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Får du inte dynamon att komma i rätt läge för att hamna mot däcket och alstra el eller lyser inte lampan trots att dynamon går mot däcket?

På tjejens cykel trycker man till på ovansidan av dynamon, då vippar den till och lägger sig mot däcket. Sedan är det bara att dra tillbaka den när man inte vill ha lyse så fastnar den i ursprungsläget.

Ah, det var så alltså, tack! Tänkte ratten måste vara till för det, men vågade inte trycka och ha mig. Har inte sett den konstruktionen tidigare, på en annan cykel vi har så trycker man på en knapp som vanligt och så är det nån mojäng någon annanstans som alstrar strömmen.
Citera
2011-09-08, 00:10
Medlem
INTPs avatar
Herrar kan förutom kilt och kjol bära en lång rock som också kan skapa vissa besvär om den trasslar in sig i hjulet.
Citera
2011-09-08, 06:55
Medlem
actionbents avatar
Inte ett rätt svar
Nätet är så klart ett rockskydd, inte kjolskydd som några trodde.
Det finns faktiskt krav på skydd om man ska skjutas barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in