2011-09-07, 20:23
Medlem
UnclePaddas avatar
Jag har grubblat på den här frågan i flera år, har försökt googla ett svar men har inte haft någon framgång. Därför vänder jag mig nu till er kloka FB:are.

Som jag förstått det är tjära den enskilt farligaste komponenten i cigaretter. Även om det fortfarande skulle finnas skadliga ämnen kvar även utan tjäran, har jag bilden av att hälsorisken skulle minskas avsevärt om cigaretterna inte innehöll tjära.

Så alltså: varför lägger man i tjära i cigaretterna när man vet att det är det som fuckar upp folks lungor mest? Vad skulle hända om man tog bort det? Nikotinberoende skulle väl i alla fall vara detsamma, d v s tobaksbolagen skulle inte behöva oroa sig för minskat antal användare. Är inte tjäran till för att bara hålla ihop tobaken? Finns det verkligen INGET annat (ofarligt) preparat man kan ersätta det med?

Jag gäckas oerhört av detta.

MVH
Citera
2011-09-07, 20:32
Medlem
stavas avatar
Det är ingen elak jävel som "lägger i" tjära, det bildas vid förbränning...
Citera
2011-09-07, 22:22
Medlem
spacejoints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnclePadda
Jag har grubblat på den här frågan i flera år, har försökt googla ett svar men har inte haft någon framgång. Därför vänder jag mig nu till er kloka FB:are.

Som jag förstått det är tjära den enskilt farligaste komponenten i cigaretter. Även om det fortfarande skulle finnas skadliga ämnen kvar även utan tjäran, har jag bilden av att hälsorisken skulle minskas avsevärt om cigaretterna inte innehöll tjära.

Så alltså: varför lägger man i tjära i cigaretterna när man vet att det är det som fuckar upp folks lungor mest? Vad skulle hända om man tog bort det? Nikotinberoende skulle väl i alla fall vara detsamma, d v s tobaksbolagen skulle inte behöva oroa sig för minskat antal användare. Är inte tjäran till för att bara hålla ihop tobaken? Finns det verkligen INGET annat (ofarligt) preparat man kan ersätta det med?

Jag gäckas oerhört av detta.

MVH
bra fråga!
ser också fram emot ett svar på detta..
Citera
2011-09-08, 08:54
Medlem
Precis som Stava skriver är tjära en biprodukt vid förbränning av organiskt material. Det är ingen tillsats till tobak och det går inte att fixa så den inte bildas, om du eldar tobak. Skulle du inte förbränna tobaken utan istället ex.vis äta upp cigaretten skulle du få i dig tobak utan tjära.
Citera
2011-09-09, 10:07
Medlem
EpicureNo2s avatar
Exakt. Vid tobaksrökning sker ingen fullständig förbränning, så mycket av tobaken torrdestilleras och ger tjära i röken. Hade tobaken varit snustorr och brunnit med låga så skulle tjäran minska, men det skulle smaka hett och förfärligt och nikotinet skulle nog förstöras.
Citera
2011-12-22, 20:56
Medlem
Fast å andra sidan luktar tjära gott, och används som smaksättare i livsmedel så skulle inte förvåna mig om de tillsätts i viss mån._.
Citera
2011-12-22, 21:53
Avslutad
Är folk helt jävla efterblivna? Eller är det bara troll som skapar trådar som den här? Det inte första gången den här frågan har varit uppe heller så en enkel sökning hade kunnat ge dig svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in