• 1
  • 2
2011-09-07, 18:43
Medlem
Tjo!

Konstig fråga kanske, men av "medicinska själ" som jag inte tänker gå närmare in på så dricker jag 10 cl absolut vodka morgon och kväll. I övrigt dricker jag inte om jag inte går ut någonstans eller så, dvs inge vin/öl till maten osv.

Frågan är, räknas 20cl om dagen som mycket eller är det ändå inom rimlighetens gräns?
Citera
2011-09-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrolson
Tjo!

Konstig fråga kanske, men av "medicinska själ" som jag inte tänker gå närmare in på så dricker jag 10 cl absolut vodka morgon och kväll. I övrigt dricker jag inte om jag inte går ut någonstans eller så, dvs inge vin/öl till maten osv.

Frågan är, räknas 20cl om dagen som mycket eller är det ändå inom rimlighetens gräns?

Tycker du ska göra det här, då får du nog det exakta svaret. http://www.alkoholprofilen.se/#0
Citera
2011-09-07, 18:48
Medlem
Om du måste av medicinska skäl så är det väl per definition inom rimlighetens gräns?

Men att dricka det utan medicinska skäl? Ja, det är definitivt för mycket skulle jag säga.
Citera
2011-09-07, 18:50
Bannlyst
Citat:
Tjo!

det e inte nyttigt i längden, plus du kommer öka dosen
Citera
2011-09-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetissweet
det e inte nyttigt i längden, plus du kommer öka dosen
Nej, det är ingen risk. Håller på med ett litet medicinskt experiment kan man säga, och dom sista 10cl häller jag i mig på torsdag kväll. Sedan kommer jag inte se åt alkohol på ett bra jävla tag, och kommer nog aldrig mer att dricka absolut black currant som jag nu själpt i mig 10cl's klunkar av morgon och kväll.
Bränner ganska bra kan jag säga.
Citera
2011-09-07, 18:55
Medlem
the_c00l_guys avatar
10cl sprit på morgonen?

Vad gör du om dagarna?

Och NEJ det är inte måttligt.
Citera
2011-09-07, 18:56
Bannlyst
Citat:
Nej, det är ingen risk. Håller på med ett litet medicinskt experiment kan man säga, och dom sista 10cl häller jag i mig på torsdag kväll. Sedan kommer jag inte se åt alkohol på ett bra jävla tag, och kommer nog aldrig mer att dricka absolut black currant som jag nu själpt i mig 10cl's klunkar av morgon och kväll.
Bränner ganska bra kan jag säga.
det är stor risk, antar du dricker för att bedöva smärta...men du kommer bli tolerant och beroende om du fortsätter, vilket gör att du kommer öka dosen även om du inte tror det är risk nu.
Citera
2011-09-07, 18:56
Medlem
Tycker nästan att det är lite taskigt att inte berätta mer om experimentet...
Citera
2011-09-07, 19:08
Medlem
Citat:
det är stor risk, antar du dricker för att bedöva smärta...men du kommer bli tolerant och beroende om du fortsätter, vilket gör att du kommer öka dosen även om du inte tror det är risk nu.
Nej, jag dricker inte för att det ger mig någon som helst smärtlindring eller något annat "positivt", utan det är av helt andra själv.
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Tycker nästan att det är lite taskigt att inte berätta mer om experimentet...
^^
Citera
2011-09-07, 19:12
Medlem
Hittade visst svaret på min fråga här:
http://www.can.se/sa/node.asp?node=1497
"Hur mycket man kan dricka utan risk är omöjligt att säga – det finns ingen helt ”riskfri” alkoholkonsumtion. En viss vägledning ges emellertid av följande riskgränser: tillämpar man samma säkerhetsmarginaler för alkohol som för andra ämnen i vår omgivning – då bör man inte dricka mer än 7 gram alkohol per dygn. Det motsvarar ungefär en flaska lättöl om dagen. Detta gäller friska, vuxna personer. Vid ungefär 10 gram alkohol per dygn (ett litet glas vin eller en halv burk starköl) finns en ökad risk för bröstcancer; vid 40 gram (två burkar starköl) finns en begynnande risk för män att få leverskador. Dricker man mer än 70 gram alkohol per dygn – en flaska vin eller 20 cl sprit – är man definitivt i riskzonen för svåra alkoholskador."
Citera
2011-09-07, 19:39
Bannlyst
Citat:
Hittade visst svaret på min fråga här:
http://www.can.se/sa/node.asp?node=1497
"Hur mycket man kan dricka utan risk är omöjligt att säga – det finns ingen helt ”riskfri” alkoholkonsumtion. En viss vägledning ges emellertid av följande riskgränser: tillämpar man samma säkerhetsmarginaler för alkohol som för andra ämnen i vår omgivning – då bör man inte dricka mer än 7 gram alkohol per dygn. Det motsvarar ungefär en flaska lättöl om dagen. Detta gäller friska, vuxna personer. Vid ungefär 10 gram alkohol per dygn (ett litet glas vin eller en halv burk starköl) finns en ökad risk för bröstcancer; vid 40 gram (två burkar starköl) finns en begynnande risk för män att få leverskador. Dricker man mer än 70 gram alkohol per dygn – en flaska vin eller 20 cl sprit – är man definitivt i riskzonen för svåra alkoholskador."
fattar inte riktigt, alkohol är en gas, 70 gram borde fan vara 100 liter sprit
Citera
2011-09-07, 19:50
Medlem
Citat:
fattar inte riktigt, alkohol är en gas, 70 gram borde fan vara 100 liter sprit
Hmm, jag är inte så smart till att börja med och dom där 20 cl:rna / dag undelättar ju inte direkt, så jag hajjar absolut inte vad du snackar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in