2011-09-08, 00:58
Medlem
Vänlighetens avatar
Testa. Vem vill dö nyfiken?
I värsta fall får du väl ta tåget hem.
Citera
2011-09-08, 01:06
Medlem
Bajskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theblue
Du måste bara läsa boken Doppler skriven av Erlend Loe

Haha fan vad bra den är..........

Citera
2011-09-08, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Nja, jag vet inte riktigt. Det var mest ett exempel.

Om jag formulerar om frågan då, finns det någon plats på Jorden (helst fastlandet) där man kan leva i frid utan att myndigheter kommer och stör, eller har vissa människor mer rätt till vår planet än mig? Känns lite konstigt att jag inte ska få leva som jag själv önskar i naturen där jag inte stör någon/parasiterar på samhället.

I Sverige har vi allemansrätten som säger att du får övernatta/tälta ett dygn i skogen, men varenda kvadratmeter på jorden ägs ju av någon, så bortsett från den rätten kommer du alltid utnyttja någon annans ägor – antingen någon stats eller någon privat ägares, så du kommer aldrig kunna leva utanför samhället eller laglöst.
Senast redigerad av trekant 2011-09-08 kl. 01:10.
Citera
2011-09-08, 01:50
Medlem
SithXMs avatar
Citat:
Hemmagjord pilbåge. Jag vet inte, men hur jag ska skaffa mat var inte direkt relativt till frågan.

Du anar nog inte hur svårt det är att fälla djur med pilbåge. Och sen på det med en hemma gjord
Citera
2011-09-08, 02:28
Medlem
Simaõs avatar
Jag gillar att hela idén tycks cirkulera kring att kunna röka brass ostört...

Men när du står där i din bark-kofta och långkalsonger av löv mitt i januari (ja, det blir många minusgrader i södra Sverige också) och ska fälla vad som ser ut att kunna vara ett rådjur på 150 meters avstånd med en hemmagjord "pilbåge" (läs: gren med ett uppspänt snöre av tvinnat gräs?), då kanske det åtminstone vore bekvämt att efteråt slippa sitta med två flintastenar i fyra timmar för att knacka fram en gnista vars uppgift är att tända fyr på en bit våt mossa innan du ska grilla hela helvetet på ett spett, vilket förmodligen kommer ta resten av dan.

Men jag antar att du i sådana stunder kan öppna en lucka i marken och traska ner till ditt varma, underjordiska gräsparadis och röka en feting av sorten "alla vitaminer, proteiner och kolhydrater inkluderat".
Citera
2011-09-08, 03:01
Medlem
Röker du gräs så skickas NI.
Citera
2011-09-08, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Jag gillar att hela idén tycks cirkulera kring att kunna röka brass ostört...

Men när du står där i din bark-kofta och långkalsonger av löv mitt i januari (ja, det blir många minusgrader i södra Sverige också) och ska fälla vad som ser ut att kunna vara ett rådjur på 150 meters avstånd med en hemmagjord "pilbåge" (läs: gren med ett uppspänt snöre av tvinnat gräs?), då kanske det åtminstone vore bekvämt att efteråt slippa sitta med två flintastenar i fyra timmar för att knacka fram en gnista vars uppgift är att tända fyr på en bit våt mossa innan du ska grilla hela helvetet på ett spett, vilket förmodligen kommer ta resten av dan.

Men jag antar att du i sådana stunder kan öppna en lucka i marken och traska ner till ditt varma, underjordiska gräsparadis och röka en feting av sorten "alla vitaminer, proteiner och kolhydrater inkluderat".

Garanterat ett av Flashbacks mest underhållande inlägg. Min hatt är av för dig.

Citera
2011-09-08, 03:11
Medlem
Jag har själv fort uthärda en helg i den "härliga" naturen och sovit och ätit det den har att erbjuda.
Det är ingenting man vill, det är en av de sista sakerna man vill. Det är kallt vått och äckligt och "maten" är inte direkt supergod. Men om du vill sitta och muncha på en vassrot i någon avlägsen skog så tror jag absolut att det är möjligt att vandra runt och röka gräs utan att bli åtalad. Du får väl helt enkelt se det som att du inte är högst i näringskedjan, och därför måste hålla dig undan människor.

Jag undrar om kylan och väten eller galenheten av att vara ensam och hög på gräs skulle döda dig, hypotetiskt.
Citera
2011-09-08, 03:40
Medlem
De va då fan va folk är negativa mot TS sköna ide. Jag tycker du ska test, men vänta med att dra till våren så får du nog en skön sommar ute i de fria =)
Citera
2011-09-08, 04:23
Medlem
SamuraiBennys avatar
Intressant frågeställning, men rent teoretiskt, skulle det inte vara softare och göra detsamma fast med en husbåt av något slag? typ alltid röra sig runt vänern eller kusten, fiska kan man väl göra året runt?
Citera
2011-09-08, 04:33
Medlem
Finns väl ändå ett gäng människor i Sverige som lever just såhär. Det är fullt möjligt, även på vintern. Gick någon dokumentär på tv om det för längesen. Du kan dock inte räkna med att leva helt utanför samhället. Hur du än gör så måste du nog skaffa proviant minst 2-3 gånger om året men det känns inte som en jättegrejj. Det finns bensinmackar överallt.

Odla gräs i Sverige låter inte jättegenomtänkt. För det första kommer du nog inte få speciellt potent gräs, om du ens lyckas i första taget. Frosten kommer tidigt till Sverige och dina växter kommer dö. Speciellt om du är högre upp.

Skulle jag vara du så hade jag gjort precis det här, fast i ett varmare land. Du kan odla dina egna grönsaker året om, du slipper snön. Det tillkommer dock problem som att skaffa vatten, farliga djur osv.

Lycka till.
Citera
2011-09-08, 09:09
Medlem
Roads avatar
Citat:
Jag verkligen känner ilskan mot mig i tråden. Varför allt detta hat mot en naturälskare?

Det känns som att tråden går i fel riktning. Jag undrade helt enkelt om det finns något ställe där man kunde leva ifred, utan att vara del av något land (även om det är osannolikt), inte HUR man överlever (även om jag har fått värdefulla överlevnadstips).

finns gott om platser du kan leva ostört och i frid... inte säker på om jag vill dela dem med en pundare dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in