2011-09-07, 22:28
Medlem
phZss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kada
En björn känner ju såklart inte till lagar och regler, till skillnad från dig som är en människa. Björnen känner inte till begrepp som "utrotningshotad", m.m. Självklart kan man därför inte straffa björnen. Jag förstår din poäng, men du kan ju inte jämföra din intelligens med ett djurs intelligens. En björn kan ju inte traska in på ICA och köpa mat när den blir hungrig.
Du jämför ju "intelligens" med kunskap/information. Om du hade bott i skogen hela ditt liv skulle du inte ha märkt om vargarna är utrotningshotade eller förbjudna att skjuta osv, eller hur?
Citera
2011-09-07, 22:35
Medlem
FarbrorFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Du jämför ju "intelligens" med kunskap/information. Om du hade bott i skogen hela ditt liv skulle du inte ha märkt om vargarna är utrotningshotade eller förbjudna att skjuta osv, eller hur?
Nej precis.

Mensåattvahettere, hur blir det nu då? Du har fått massor med uppslag, bland annat från mig så vad blir det? Ska du fega och flytta ut i den svenska blåbärsskogen som en förvuxen scout eller ska du köra all-in och flytta till Somalia eller asiatiska Ryssland.

Dags att sluta snacka nu och dra, eller vad säger du?
Citera
2011-09-07, 22:39
Medlem
nimzos avatar
Ingen mer än jag som osökt kommer att tänka på denna figur? http://www.youtube.com/watch?v=-sWcjFwzGcE
Citera
2011-09-07, 22:41
Bannlyst
kolla den där filmen in to the wild. eller nåt
där killen dör! de sann story

Förövrigt tycker jag att du snackar skit.tänkte så där ett tag men efter filmen ja du.
det går bara inte.vi är inte erfarna
Citera
2011-09-07, 22:43
Medlem
Pissmadames avatar
Ja teoretisk så borde det ju vara att man är som departör från samhället är helt fri från lagar och byråkrati, när man befinner sig ute i det vilda så att säga, det det inte finns någon civilisation.
Citera
2011-09-07, 22:43
Medlem
Roads avatar
Citat:
(Inte säker på vart jag skulle placera tråden, mod får gärna flytta)

Teoretiskt:

Jag skulle väldigt gärna vilja pröva på att leva som en fri man i vildmarken, inte inom en snar framtid, men i alla fall. Jag skulle vandra om dagarna och njuta av våran vackra natur. Jag kommer inte ha några associationer med staten/samhället eller vad som helst, annat än att jag befinner mig inom gränserna. Maten kommer jag skaffa själv, och dricka ur bäckar. Något permanent hem kommer jag inte att ha. När hösten kommer och det börjar bli kallt vandrar jag söderut. Jag kommer även att odla gräs som jag röker ur en hemmagjord pipa, medans jag spatserar runt. Kläder kommer jag också göra själv. You name it. Jag gör allt själv, och jag gör vad fan jag vill.

Men nu till frågan: Skulle detta funka? Skulle jag få polisen efter mig om jag går runt och röker? Kommer jag ständigt bli kontrollerad av staten var jag än befinner mig på jorden? Är det inte sjukt att man inte ens får leva fritt om man inte har några kopplingar till samhället? Det bor massa människor i Amazonas som i princip lever laglöst. Skulle detta funka inom Sveriges gränser?

finns ju något som kallas vildmark, tror inte de skulle vara så svårt att hålla sig osedd, men hur fan ska du skaffa käk? ska du tugga din mobila plantage??? eller har du licens osv???
Citera
2011-09-07, 23:05
Medlem
theblues avatar
Du måste bara läsa boken Doppler skriven av Erlend Loe
Citera
2011-09-07, 23:14
Medlem
Citat:
Nja, jag vet inte riktigt. Det var mest ett exempel.

Om jag formulerar om frågan då, finns det någon plats på Jorden (helst fastlandet) där man kan leva i frid utan att myndigheter kommer och stör, eller har vissa människor mer rätt till vår planet än mig? Känns lite konstigt att jag inte ska få leva som jag själv önskar i naturen där jag inte stör någon/parasiterar på samhället.
Ja, i en del stater så har befolkningen attityden att staten ska dra åt helvete och lever utanför samhället. Och det finns stora orörda områden där du kan leva ett helt liv utan att möta en människa.
Citera
2011-09-07, 23:36
Medlem
-Mystics avatar
Kolla på filmen Into the wild, för inspiration!

http://www.imdb.com/title/tt0758758/
Citera
2011-09-07, 23:55
Medlem
Mohabs avatar
Vet du hur svårt det är att överleva i naturen? Det är ingen dans på rosor. Såg en dokumentär om en norrman som var en erfaren jägare och naturmänniska som levde ett år ute i det vilda. Han hade gevär med sig samt sin jakthund och jag gissar på att du inte har något av detta? Han gick ner väldigt mycket i vikt och utan sin hund och sitt gevär hade han antagligen dött trots sin erfarenhet om naturen osv.
Citera
2011-09-08, 00:10
Medlem
Huge-0s avatar
För att vara antagligen den första som svarar på vad du egentligen vill. Du kan leva på öar i fillipinerna med en annan identitet. Många gömmer sig i Asien för de har lite svårare med kommunikation och struktur (vad vet jag).Indien är ett val. Men där kan du leva antingen jättebudget fast ändå tak över huvudet för några kropnor.. en polare var DJ där och spelade plattor för käk och bostad sen hade han en cross och drog runt lite som han ville.. Allla poliser därnere går att muta.. Eller så tar dom ditt pass och då kan ingen spåra dig. Annan identitet är ett val men du kan vara dig själv också..

finns många öar i thailand också där du kan leva i en bungalow vid stranden och antingen fiska själv eller handla ris lokalt eller käka restaurang för några kronor per dag, det känns rätt primitivt och avkopplande det med. Sök dig långt Söderut.. mitt nästa mål är sydafrika eller sydamerika. Får se hur det går.. tog balkan nyss. Studerar människor mest men nu svävar jag iväg igen i mitt egna huvud förlåt.. Men där har du två vettiga tips iaf, Enkel biljett, säg det högt för dig själv, och känn slagen från vingarna ifrån de tusen fjärilar i magen som vibrerar.
Citera
2011-09-08, 00:50
Medlem
phZss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huge-0
För att vara antagligen den första som svarar på vad du egentligen vill. Du kan leva på öar i fillipinerna med en annan identitet. Många gömmer sig i Asien för de har lite svårare med kommunikation och struktur (vad vet jag).Indien är ett val. Men där kan du leva antingen jättebudget fast ändå tak över huvudet för några kropnor.. en polare var DJ där och spelade plattor för käk och bostad sen hade han en cross och drog runt lite som han ville.. Allla poliser därnere går att muta.. Eller så tar dom ditt pass och då kan ingen spåra dig. Annan identitet är ett val men du kan vara dig själv också..

finns många öar i thailand också där du kan leva i en bungalow vid stranden och antingen fiska själv eller handla ris lokalt eller käka restaurang för några kronor per dag, det känns rätt primitivt och avkopplande det med. Sök dig långt Söderut.. mitt nästa mål är sydafrika eller sydamerika. Får se hur det går.. tog balkan nyss. Studerar människor mest men nu svävar jag iväg igen i mitt egna huvud förlåt.. Men där har du två vettiga tips iaf, Enkel biljett, säg det högt för dig själv, och känn slagen från vingarna ifrån de tusen fjärilar i magen som vibrerar.
Att bo på stranden låter ju faktiskt lite halvtrevligt. Sitta och fiska medan man röker upp lite muskotnöt som man hittat själv låter inte alltför fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in