2011-09-08, 09:12
Medlem
Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekant
I Sverige har vi allemansrätten som säger att du får övernatta/tälta ett dygn i skogen, men varenda kvadratmeter på jorden ägs ju av någon, så bortsett från den rätten kommer du alltid utnyttja någon annans ägor – antingen någon stats eller någon privat ägares, så du kommer aldrig kunna leva utanför samhället eller laglöst.

vildmark....
Citera
2011-09-08, 09:15
Medlem
phZss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Road
finns gott om platser du kan leva ostört och i frid... inte säker på om jag vill dela dem med en pundare dock
Haha, jadu. Jag röker inte. Har prövat ett fåtal gånger. Jag använde gräset som ett exempel för frihet.
Citera
2011-09-08, 09:22
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Det bor massa människor i Amazonas som i princip lever laglöst. Skulle detta funka inom Sveriges gränser?

Tror inte folken i Amazonas lever laglöst. De styrs säkert av strikta regler och normer inom den egna stammen/gruppen. Om det skulle funka i Sverige är väl rätt tveksamt och även om det skulle gå så skulle du nog tröttna efter några månader och sakna internet och alla bekvämligheter.
Citera
2011-09-08, 09:40
Bannlyst
Redan på 80-talet fick Kaczynski nog, och då levde han i Montana, Lincoln i närheten av en naturpark:

The best place, to me, was the largest remnant of this plateau that dates from the tertiary age. It's kind of rolling country, not flat, and when you get to the edge of it you find these ravines that cut very steeply in to cliff-like drop-offs and there was even a waterfall there. It was about a two days hike from my cabin. That was the best spot until the summer of 1983. That summer there were too many people around my cabin so I decided I needed some peace. I went back to the plateau and when I got there I found they had put a road right through the middle of it" His voice trails off; he pauses, then continues, "You just can't imagine how upset I was. It was from that point on I decided that, rather than trying to acquire further wilderness skills, I would work on getting back at the system. Revenge

Idag är det dubbelt så mycket trafik, dubbelt mer människor. Det spelar ingen roll var du befinner dig. Det finns människor överallt. Landsbygden är egentligen värre p g a av deras roffarmentalitet visavi naturen.

För att få ro måste du liksom lära dig hur människoflocken rör sig och när; du kan på så vis finna momentan ro...detta har djuren lärt sig. Men snart lär det också bli en omöjlighet. Det är redan idag ytterst svårt. Du får räkna med att bli uppfattad som galen, men det är ju inget nytt, och inget att bekymra sig för eftersom det håller folk borta. Det viktiga är att vara ganska skitig, att lukta illa är bra, eftersom det håller dom borta också. Det gäller även att lära sig att ignorera dom helt: ställa sig och pissa var som helts etc etc ( tyvärr går detta inte i Sverige p g a snuten, men i republiker går det ). På så vis kan man få en stunds lugn. Men å andra sidan måste man vara vaksam hela tiden för att inte få gifter ( tobaksrök ) i sig så det är inte lätt vare sig för djur eller människa.

Konklusion: man kan uppleva momentana tillstånd och således förstå vad som har förstörts och varför det finns människor som Kaczynski och varför dom har handlat som dom gjort, men inget mer. Det är kört. Detta måste man som anarkist förstå: det är kört. Vi kommer aldrig att kunna rädda det som är förlorat, och dom flesta av oss kommer inte att veta vad som har förlorats utan fortsätta att leva sina eländiga liv och skylla på "psyket"..

P.S Nu kommer garanterat någon stolle att börja svamla om naturparker och nationalparker...jag bara orkar inte. Jag ber er tänka efter lite. Var och varför och på vilken mark uppkom dessa nationalparker och naturparker? På dom värsta mest eländiga skitställena fullständigt värdelösa för allt liv.

Dessutom, skulle du hitta ett område som vore någorlunda lugnt ( enbart 10 flygplan som vrålar över dig i dygnet, 100 turister som går längs med vandringsleden ) så är det ju givetvis förbjudet övernatta där. Det finns ju heller ingen naturlig föda att få eftersom marken är så eländig och eftersom djuren är utrotade.
Senast redigerad av Tinman 2011-09-08 kl. 09:51.
Citera
2011-09-08, 11:01
Medlem
När du säger vandra söderut hur tänker du då? Är inte direkt varmt i Skåne om vintrarna heller?
Citera
2011-09-08, 11:42
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohab
Vet du hur svårt det är att överleva i naturen? Det är ingen dans på rosor. Såg en dokumentär om en norrman som var en erfaren jägare och naturmänniska som levde ett år ute i det vilda. Han hade gevär med sig samt sin jakthund och jag gissar på att du inte har något av detta? Han gick ner väldigt mycket i vikt och utan sin hund och sitt gevär hade han antagligen dött trots sin erfarenhet om naturen osv.

Ta exemplet för vad det är. TS undrar över hur långt statens makt sträcker sig, typ. Inte om man behöver en hund när man hajkar.
Citera
2011-09-08, 12:12
Medlem
Tronkans avatar
ta med fiskespö
Citera
2011-09-08, 12:42
Medlem
jyckens avatar
Inte riktigt på samma sida av den politiska skalan men i USA finns ganska stora rörelser av "Survivalists" vars främsta mål är att leva frånskilt från staten. För att motivera det hittar de på allehanda konspirationer om jordens undergång där staten spelar en avgörande roll.

En hjälpterm i dina googlingar är "off (the) grid".

Vad du är ute efter verkar dock vara mer av någon slags naturfolksupplevelse? Det är nog svårt i Sverige av flera anledningar. Dels det självklara med klimatet men också för att myndigheterna har koll på dig genom deklarationer och folkbokföring mm. Jag är övertygad om att du i Sverige inte kan leva utanför samhället under en period och sedan komma tillbaks som nyfödd utan skulder hos kronofogden.

En fördel med att göra det här i Sverige är allemansrätten vilken gör att du i alla fall i teorin skulle kunna leva ett nomadliv utan att göra intrång på någons intresse. Man får slå läger under några dagar åt gången och sedan traska vidare. I praktiken funkar det naturligtvis inte. Inte ens om du själv köper marken först då du behöver betala diverse skatter och naturvårdsavgifter för ditt ägande. Du kan aldrig helt komma ifrån staten och leva som en helt oberoende människa i Sverige. Åtminstone inte utan att begå brott och då kommer du ju ändå inte undan fullständigt.

Ett realistiskt scenario skulle i stället vara att köpa sig en lämplig bit mark, folkbokföra sig i en brevlådestuga någonstans på promenadavstånd, öppna ett bankkonto med en rejäl slant på och sen tjuvjaga/-fiska och sköta sig själv i största möjliga mån. Arrangera förnödenhetsinköp på så sätt du finner det lämpligt. Kanske genom någon närboende? Du kommer inte undan helt och det kräver ett rejält startkapital, men jag skulle tro att det i ovanstående scenario kan räcka med en kontakt om året med storebror.
Citera
2011-09-08, 13:24
Medlem
Satansmords avatar
Ingen bor i skogen
Citera
2011-09-08, 13:58
Bannlyst
..better drink my own piss.
OnT: Varför inte jobba lite så du har råd att åka till amazonas och sploffa på där hela dagarna? tycker det låter bra mycket softare än svenska skogarna.
Hoppas du gör detta, vore soft och se hur du skulle klara dig.
Citera
2011-09-08, 14:00
Medlem
Tackar för ett gott skratt
Citera
2011-09-08, 14:26
Medlem
Gabogibos avatar
Det är en rätt vanlig tanke att ha "pipedreams" om att släppa allt och leva som naturen(eller gud, eller det flygande spaghettimonstret) menade en att leva, samhällsliga påtryckningar och normer inkräktar på ens fria kreativa tankar och ens naturliga instinkter och man vill bara skita i allt och vara fri, men jag vill nämna ett fantastiskt ordspråk jag hörde av någon:
"Om jag släpper av dig naken i urskogen, hur lång tid tar det innan du kan skicka mig ett SMS?"

Att vilja vara fri är naturligt med tanke på att trots våran högteknologi så har människor stenåldershjärnor, och efter lite själasökande, med eller utan pipa, är det lätt att komma på drastiska lösningar som att helt lämna samhället bakom sig.
http://www.youtube.com/watch?v=xUagu0Sidk0

Men det går över förhoppningsvis när man ser hur långt vi människor har gått genom våra kompromisser och konflikter, och ensamma i skogen kan vi para stirra upp mot stjärnorna och fantisera, men tillsammans kan vi bygga raketer och rymdskepp och utforska universum!
Så ge inte upp på lag och ordning och samhälle ännu, ofta känns det som skit, men det är kompromissen som gäller för att vi ska kunna leva tillsammans "relativt" fria.

OnT: Nä, det blir svårt, kanske om du köper marken först?
Senast redigerad av Gabogibo 2011-09-08 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in