2011-09-07, 20:02
Medlem
Har du varit i skogen någon gång?
Citera
2011-09-07, 20:04
Medlem
Foveas avatar
Jag är på din sida TS!

Problemet är dock att det knappast går ensam. I ett gäng tror jag dock definitivt det går. 3-4 pers behöver man nog.

Och att "vandra runt" tror jag tyvärr inte går i Sverige, du behöver skydd, inte minst på vintern.

Men du måste göra det på riktigt, annars tror jag inte det blir nå kul. Släng över dina sista slantar in på hyreskontot som ligger på autogiro, och ge dig sen ut. Se till att ha några väldigt diskreta kläder så att du kan spela "Jag hittade dom här kläder i skogen"-kortet om du blir tagen, eftersom du måste hävda att du är 'born n raised' i skogen om du någonsin stöter på patrull. De flesta människor är inte smarta nog att reflektera över att du kan språket.

Din hydda får du bygga med lite slan runt ett träd och rejält med granris. Det största problemet är på vintern då man egentligen måste vara 2 för att "hålla eldvakt". Att vakna stelfrusen varannan timme för att brasan slocknat och sitta och gnida fram ny eld tror jag inte är någon långsiktig lösning, men om man har ett bra lager fnöske så kanske det går.

Kläder är också svårt vintertid, och kalla regninga sommardagar.
Det första du behöver är ju en kniv så att du kan flå djur. Tyvärr finns det inte direkt bomull eller obevakad ull i Sverige. Sen behövs det någon slags tråd för att hålla ihop paketet. Där får du nog läsa på en del, men rötter kanske kan vara en temporär lösning.

Kniven kan du kanske "sneaka in" genom att plocka en bit stål på vägen ut och sen härda det med en brasa. Det ser ut som du har hittat det i skogen.

Det är sannerligen spännande äventyr du har framför dig, nu är det bara att spara ihop under vintern och läsa på, för att ge dig iväg i april!
Citera
2011-09-07, 20:06
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Jag har en barsk ton för att jag ogillar pseudoromantiska skildringar av naturen, speciellt i kombination med Cannabis. Sen får du också ta i aktining att vi moderna människor är väldigt domesticiterade, precis som en tam hund hade haft svårt att klara sig i naturen utan matte/husse och sitt hundfoder.

Jag älskar naturen och är glad för att du också gör det, men det mest fatala misstaget man kan göra är att underskatta dess makt. Läs på noggrant och lär dig praktiska saker redan innan du drar ut. Sen får ställa in dig på att det kommer bli väldigt ensamt och plågsamt att leva i total solitud när man är van vid vårt hektiska samhälle. Din psykiska styrka är viktigare än din fysiska.

Ber om ursäkt för min otrevliga ton, hoppas du fattar vad jag försöker få dig att inse. Och då har jag levt längre perioder i allt från fjäll till slätter helt själv. Det är ingen lek. Både en och två gånger var jag nära att stryka med p.g.a. naiv ignorans.

TS:

Jag tycker, ja, om du menar alvar av din sak att du ska läsa vad mannen skriver.
Ta in det, det är kloka ord.

En fråga, vad ärdet viktigaste för dig,,, att röka gräs eller att vandra i skogen?

Jag vet via mitt jobb som skogsarbetare att alla skogsägare har en jäkla bra koll
på sina skogar. I dessa jakttider får du det svårt att vara anonym iskogen, eller
riskerar att bli skjuten....

Det bästa är nog att bli laglig på en skogsplätt, dra upp en liten skogsvagn och bo
i den så bryr sig ingen om dig....
Citera
2011-09-07, 20:15
Medlem
Sliskes avatar
Art Ranger, konstnären som Filip och Fredrik intervjuade lever väl i skogen? Slipper skatt och sånt skit.
Citera
2011-09-07, 20:25
Medlem
TheodorHerzls avatar
Kommer aldrig att fungera i Sverige.

En seriös lösning för att leva bortom staten vore nog att flytta till någon ödslig delstat i USA som Wyoming. Hitta något county i de södra delarna där vintern inte blir så farlig och med få invånare. Wyoming är extra lämpligt då de inte har någon skatt mer än statlig moms och du ska ju inte köpa grejer ändå.

Köp en gård (där får du betala moms) och skapar ett självhushåll med grödor och några djur. Tillgång till fiske behöver du förstås med.

Du vill ju inte vara en del av samhället så någon el kan du ju inte ha. Inte heller telefon. Så någon polis kan ju inte larmas om du får oväntat besök. Wyoming har dock väldigt liberala vapenlagar så du kan lugnt köpa vapen både för självförsvar och jakt. De har heller inget register över vilka vapen du äger vilket är bra eftersom du vill hålla dig borta från staten.

På denna gården kan du nog gott och väl odla lite för eget bruk och leva gott utan att staten lägger sig i ditt liv.

Eller så kan du ju ströva runt i de svenska skogarna tills du fryser ihjäl eller snuten tar dig.
Citera
2011-09-07, 20:26
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Det du inte förstår är att du är efterbliven.

1. du skulle aldrig klara dig i en vecka i vildmarken
2. du skulle sakna mamma
3. du ska odla gräs och bara röka och softa i skogen. vet du hur svårt det är att odla rökbartgräs ute?
4. du ska nog fylla 20 innan du ens bör gå ut
5
6
6
7686
5
8....................
Citera
2011-09-07, 20:29
Medlem
JeanRaphaels avatar
Jag hade liknande, romantiserade tankegångar när jag var i 16-17årsåldern, fascinerad av konceptet "Den Ädle Vilden". Men sanningen är att jag förmodligen hade gått hem snyftandes, hungrig som fan och frusen/myggbiten efter 2 dagar.
Citera
2011-09-07, 20:37
Medlem
phZss avatar
Jag verkligen känner ilskan mot mig i tråden. Varför allt detta hat mot en naturälskare?

Det känns som att tråden går i fel riktning. Jag undrade helt enkelt om det finns något ställe där man kunde leva ifred, utan att vara del av något land (även om det är osannolikt), inte HUR man överlever (även om jag har fått värdefulla överlevnadstips).
Citera
2011-09-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Nja, jag vet inte riktigt. Det var mest ett exempel.

Om jag formulerar om frågan då, finns det någon plats på Jorden (helst fastlandet) där man kan leva i frid utan att myndigheter kommer och stör, eller har vissa människor mer rätt till vår planet än mig? Känns lite konstigt att jag inte ska få leva som jag själv önskar i naturen där jag inte stör någon/parasiterar på samhället.

Regnskogen
Citera
2011-09-07, 20:49
Medlem
Glöm inte att du inte får plocka vilka svampar som helst ute i naturen! Den magiska och mycket underbara svampen "Toppslätskivling" är olaglig att plocka och äta!
Citera
2011-09-07, 20:54
Medlem
FarbrorFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
Jag verkligen känner ilskan mot mig i tråden. Varför allt detta hat mot en naturälskare?

Det känns som att tråden går i fel riktning. Jag undrade helt enkelt om det finns något ställe där man kunde leva ifred, utan att vara del av något land (även om det är osannolikt), inte HUR man överlever (även om jag har fått värdefulla överlevnadstips).

Jag är inte arg och här kommer ett alldeles seriöst förslag

Ryssland.
Du skaffar visum och flyger till Moskva eller St. Petersburg köper en bil av en bilhandlare och ser till att du har rejält med soppa extra. Alternativt så tar du tåget österut.
Efter några dagar är du bortanför Uralbergen, se till att du håller dig i "mitten" av landet. Hoppa av vid någon öde station och bara trampa rätt in i urskogen.

Kolla på Google maps, det finns mängder med öde byar som är övergivna i det inre av Ryssland. Ingen el, inget rinnande vatten, nada. Bara du och ensamheten.

Ha så skoj.
Citera
2011-09-07, 21:03
Avstängd
makduis avatar
Klart det här grejjar Ts finnemang Bara stacka upp med växter från naturen det finns gott om så är den delen avklarad och visst är det olagligt men i vårt norrländska landskap finns det gott om plats och mindre snutar va. Bo i ett tält på vintern i skogen på vintern nää jag blir fan avundsjuk som inte får sitta där i - 10 grader höhö har någon nånsin sett nån tälta i sverige på vintern? Fisk och nässelsoppa blire varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in