2011-09-08, 14:45
Medlem
Vitrins avatar
Klart du ska testa, men vänta till våren, använd hösten till att testa och planera med några nätter ute. Kanske är det bra med en cykel eller kanske en kajak, den ger både regnskydd, bekväm transport och du kan fiska. Behåll din lägenhet eller en säng hemma hos mamma. Det kan bli ett kul sommaräventyr!

Men vad betyder laglöst?? Jag trodde det var samma sak som fredlös (någon kan säkert rätta mig), dvs att man inte har skydd av landets lagar. Men lagarna gäller alla.
Citera
2011-09-08, 15:03
Bannlyst
fan, har man det rätta överlevnadskunskaperna så tro fan att man kan dra ut i skogen "måste vara ett helsikes stor skog" och leka crusoe, i usa så har dom ju jävligt stora skogar, man kan bygga en stuga med tiden, jaga, odla, fiska, fuck....helt enkelt leva livet. jo jag tror det går men först så måste man nog iscensätta sin död eller liknande..
Citera
2011-09-08, 15:12
Medlem
metromanis avatar
Det är alltså ett sånt här liv TS söker: http://www.youtube.com/watch?v=GgTGPJtvmS8
Citera
2011-09-08, 15:16
Medlem
Falcãos avatar
Det är ju lite filmen "Into the Wild" över det hela och vi vet ju hur det gick där...
Citera
2011-09-08, 15:23
Bannlyst
Louis Theroux har gjort en rätt intressant dokumentär ("Survivalists") om människor som lämnat allt och flyttat ut i vildmarken. Dels av idealistiska skäl, dels för att de vill leva själva. En kille bor te.x helt själv i en träkoja, långt ut i skogen. Har bott där i 28 år..

http://www.youtube.com/watch?v=6yOkt-v0Goc

Diverse galningar också såklart, för att höja underhållningsvärdet. Men också vanliga personer som vill klara sig själva och bygger egna små byar, vägrar betala skatt osv

Rent teknisk lever de ju inte laglöst, men tillräckligt långt bort så kommer man kanske undan med mera? Stora delar av Norrland har ju inga poliser te.x
Senast redigerad av spooz 2011-09-08 kl. 15:29.
Citera
2011-09-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssChick
Nej, man kan inte leva laglöst inom Sveriges gränser.

Born a slave... Free will is a lie.
Citera
2011-09-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla

För övrigt så är inte folk som springer runt och röker pipa särskilt aktiva och företagsamma(Beroende på vad som stoppas i den.), vilket verkligen behövs om man bor "ute" i naturen.

Kan du inte skina lite till med din okunskap?
Senast redigerad av Pentium8 2011-09-08 kl. 15:33.
Citera
2011-09-08, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeareefer
fan, har man det rätta överlevnadskunskaperna så tro fan att man kan dra ut i skogen "måste vara ett helsikes stor skog" och leka crusoe, i usa så har dom ju jävligt stora skogar, man kan bygga en stuga med tiden, jaga, odla, fiska, fuck....helt enkelt leva livet. jo jag tror det går men först så måste man nog iscensätta sin död eller liknande..

Var finns det inte vägar? Var finns det inte flygleder? Var finns det inte människor alldeles i närheten? Var finns den där skogen som man kan bygga en stuga i? Var finns fisken? Svara! Sluta snacka skit och lura i folk saker som helt enkelt inte är sant.
Citera
2011-09-08, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Louis Theroux har gjort en rätt intressant dokumentär ("Survivalists") om människor som lämnat allt och flyttat ut i vildmarken. Dels av idealistiska skäl, dels för att de vill leva själva. En kille bor te.x helt själv i en träkoja, långt ut i skogen. Har bott där i 28 år..

http://www.youtube.com/watch?v=6yOkt-v0Goc

Diverse galningar också såklart, för att höja underhållningsvärdet. Men också vanliga personer som vill klara sig själva och bygger egna små byar, vägrar betala skatt osv

Rent teknisk lever de ju inte laglöst, men tillräckligt långt bort så kommer man kanske undan med mera? Stora delar av Norrland har ju inga poliser te.x

Var i norrland kan man överleva på jakt, fiske, odling och utan att bli upptäckt? Tillåt mig att småle.

Det stället skulle inte vara ödsligt mer än ett dygn efter att du avslöjar hemligheten, för jag skulle vara där direkt. Så tala om för mig hemligheten nu. Visa på kartan och sluta sprida ert skit. Det är dags att se saker som dom är och inte som ni vill att dom skall vara.
Senast redigerad av Tinman 2011-09-08 kl. 15:33.
Citera
2011-09-08, 15:36
Medlem
Jag tror vissa saker kan bli svåra, men visst faan kan det gå!

Vad beträffar det om att röka gräs i pipa så tror jag inte att det är någon större fara sålänge du inte blossar framför poliser med narkotikahundar.
Om du promenerar längs en väg på landet och blossar pipa, och det kommer en polisbil åkandes, inte kan de väl se om din pipa innehåller gräs eller vanlig tobak?
Nå, jag kan inte så värst mycket om sånna grejor, men det syns väl inte på röken att det är illegal röka?

Angående att övernatta i naturen så lär du kunna det i och med allemansrätten.
Jag bor i Finland och känner bara till vad den finska allemansrätten säger, men jag har hör att den svenska ser likadan ut på de allra flesta punkter.

Det är tillåtet att övernatta på annans mark en natt, sålänge marken inte är instängslad eller odlad.
Man får även plocka bär, svamp och liknande för dagsbehov.

Men kom ihåg att man inte får elda utan markägarens tillstånd! Så om du inte talat med ägaren bör du göra det diskret och vara beredd på att släcka snabbt.

Det du skriver senare i tråden om att jaga djur med pilbåge. Jag gissar att du även tänker tillverka ett metspö.

Piltfiske och mete är de typer av fiske som ej kräver fiskevårdsavgift, så dessa kan göras mera öppet.

Jakt med pilbåge är tillåten på smådjur som räv, hare och rådjur. Dock krävs ju licens, så även detta bör görans diskret och försiktigt om du inte kan tänka dig skaffa licens.
Bäst lär du klara dig i vildmarksområden.

(OBS! Detta är lagen i Finland, men jag tror att samma gäller i Sverige)

En bra sak vore även att bygga en väska att använda som kallkontor, förslagsvis en ryggväska.
Vad beträffar dyck så bör du även vara försiktig så att du inte dricker alltför orent vatten.
Ha en behållare i ditt kallkontor så du kan samla med dig vatten som verkar vara tillräckligt rent.

Du lär även behöva kniven tillhands.
Kniv är olagligt att bära på allmän plats (även i Sverige). Men om du bär den undangömd då den ej används så är det nog ingen fara, sålänge inte fabbro Blå vill genomsöka dina kläder eller så.

Pilbågen blir dock svårare att dölja, men den kan du kanske sy en väska till?

Själva vandrandet igenom landet är ju inget som bryter emot lagen. Nå, jag tror dock risken att bli utfrågad kan finns även om den inte är så stor.
Det bästa är att se någorlunda proper och ren ut, risken att någon blir fundersam på vem man är ökar om du ser ut som en rojsig poligubbe ...

Men jag tror knappast att du lär bli utfrågad/muddrad av polisen eller likande om du ser aningen klottig och ovårdad ut, det blir du nog bara om du är misstänkt för något.
Men om någon frågar dig, se inte nervös och oroad ut. Svara att du gillar denna klädstil eller något.

Jag vet inte om jag missade något i din text, men jag hittar inget om huruvida du tänkt ha med någon form av tält/skydd eller sova under bar himmel.
Ett tält (som likagärna kan bestå av pressening med träpinnar) blir ju lite jobbigt att bära med.
Å andra sidan kan folk bli desto mer nyfinkna om de råkar på någon som ligger och sover under bar himmer i skogen.

Du skrev att du tänker tillverka kläderna själv - men hur tänkter du göra beträffande skorna?
Det är mycket viktigt med vandrigsvänliga skor, som gummitossor eller kängor, när man ska vandra i naturen.

OBS! Jag tänker mig givetvis att detta utförs under den varmare delen av året. Att leva såhär när det är mot minusstrecket och neråt är nog betydligt svårare. Då krävs det tunga paltor, gärna i päls. Och mycket eldande. Det är svårt att göra upp eld i kyla (för jag antar att du inte tänker ha med någon Zippo att tända elden med ...) och dessutom olagligt om du inte bett markägaren om lov.
Och tänk på midvintern, när det kan bli 20 minusgrader (även i södra Sverige, tror jag) brrrr ....

Jag uppfattade inte om du menade att du skulle leva laglöst under en period, eller om du tänkte göra det livet ut. Det senare lär bli krånlgligast.
Men att t.ex. ge sig av i juni nästa år och vara på vandring till augusti skulle säker funka. (Eller kanske till september, om du vandrar söderut.)

Jag själv bor i en rätt så öde del av Finland, en liiten by mellan Sodankylä, Kolari och Rovaniemi. Så jag har vistats en hel del ute i naturen, jag har vandrat i bergen och även övernattat ett par dygn i sträck.
Men då har jag haft med bekvämligheter som flytgaskök, medhavd mat, sovsäck och äkta tält m.m.
Och åkt bekvämt med bil eller moped hem efteråt.
Och dessutom i sällskap av andra personer.

Men det framstår ju - och är - en ren barnlek jämför dina planer.

Ja, vad säger man ...
Lycka till!
Senast redigerad av Aina-Safir 2011-09-08 kl. 16:00.
Citera
2011-09-08, 15:39
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phZs
(Inte säker på vart jag skulle placera tråden, mod får gärna flytta)

Teoretiskt:

Jag skulle väldigt gärna vilja pröva på att leva som en fri man i vildmarken, inte inom en snar framtid, men i alla fall. Jag skulle vandra om dagarna och njuta av våran vackra natur. Jag kommer inte ha några associationer med staten/samhället eller vad som helst, annat än att jag befinner mig inom gränserna. Maten kommer jag skaffa själv, och dricka ur bäckar. Något permanent hem kommer jag inte att ha. När hösten kommer och det börjar bli kallt vandrar jag söderut. Jag kommer även att odla gräs som jag röker ur en hemmagjord pipa, medans jag spatserar runt. Kläder kommer jag också göra själv. You name it. Jag gör allt själv, och jag gör vad fan jag vill.

Men nu till frågan: Skulle detta funka? Skulle jag få polisen efter mig om jag går runt och röker? Kommer jag ständigt bli kontrollerad av staten var jag än befinner mig på jorden? Är det inte sjukt att man inte ens får leva fritt om man inte har några kopplingar till samhället? Det bor massa människor i Amazonas som i princip lever laglöst. Skulle detta funka inom Sveriges gränser?
Hur ser menyn ut för en vanlig dag tänker du dig? Det krävs ju en hel del energi för att hålla värmen och få kraft att vara i ständig rörelse. Otroligt olämpligt att gå runt i ett haschrus. Att skaffa mat kommer vara ett heltidsjobb som kommer ta upp de flesta av dygnets timmar.

Hur gör du dina kläder? Är det granruskor eller vad?

Min gissning är att TS står ut i max ett dygn.
Citera
2011-09-08, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aina-Safir

Själva vandrandet igenom landet är ju inget som bryter emot lagen. Nå, jag tror dock risken att bli utfrågad kan finns även om den inte är så stor.
Det bästa är att se någorlunda proper och ren ut, risken att någon blir fundersam på vem man är ökar om du ser ut som en rojsig poligubbe.

Det här är ju dårskap. Skall han vandra genom landet? Hur fan skall det gå till? Det är ju motorvägar överallt. Skall han gå där längs dikesrenen med en pilbåge. Jag lovar att den vita bilen kommer snabbt som satan.

Du svarar att han skall vika in i "skogen". Vilken skog? Allt är uppodlat och bebott och resten är virkesskog. Skall han smyga omkring som någonslags sissi där runt egnahemshusen, hundarna skäller...sluta fantisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in