• 1
  • 2
2011-09-07, 05:59
Medlem
Hoppas det är okej att lägga denna tråd här. Säkert fler som är nyfikna.

Var kan man vända sig som privatperson för att mäta sitt testovärde?
Privatkliniker? Ge gärna konkreta förslag om ni har några, samt ungefärlig kostnad.

Jag frågade lite snällt när jag gjorde en vanlig hälsoundersökning på VC, men då skrattade bara läkaren och sa "nej testosteron behöver vi inte kontrollera"...

Tacksam för tips.
Citera
2011-09-07, 07:08
Medlem
Renatuss avatar
Vet inte hur ett testo test går till i praktiken. Däremot finns ju vissa indikationer du kan kolla rent fysiskt även om dessa inte behöver betyda särskilt mycket.

Som exempel skulle du och din polare kunna ha samma mängd testosteron, men den ena av er är mer mottaglig beroende på hur kroppen tar emot dessa substanser.

Att bara veta testosteronmängden är därför inget som behöver säga särskilt mycket.
skall du jämföra så jämför ditt testosteron med ditt vanliga värde.

Det finns ju även testosteron som sitter i musklerna och testosteron som rör sig i blodomloppet , fritt testosteron därför det är svårt att mäta.

Några fysiska tecken du kan kolla efter är Storleken på pungen. Samt skillnaden mellan ringfinger & pekfinger. Ju länge ringfinger än pekfinger destö högre Naturlig testosteron.

Kortsiktigt kan du höja din testosteron av rätt sorts träning och rätt kost. Tex explosiv träning, eller tunga lyft, inte för stort intag av protein, snabba kolhydrater efter träning.

Käkar du anabola får du självfallet ett betydligt högre värde, men när du väl slutar kommer din naturliga nivå vara LÄGRE än när du började.
Citera
2011-09-07, 17:43
Medlem
Scherings avatar
Dra till vårdcentralen, träffa en annan läkare, klaga på de klassiska symtomen. Om du då inte klarar att tjata till dig ett testoprov då så lider du troligen av lågt testosteron.

Mvh
Citera
2011-09-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Dra till vårdcentralen, träffa en annan läkare, klaga på de klassiska symtomen. Om du då inte klarar att tjata till dig ett testoprov då så lider du troligen av lågt testosteron.

Mvh

Nä jag är ganska säker på att jag INTE lider av lågt testo, utan är mer nyfiken.
Nog måste man kunna fixa detta privat nånstans?
Citera
2011-09-07, 22:07
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Nä jag är ganska säker på att jag INTE lider av lågt testo, utan är mer nyfiken.
Nog måste man kunna fixa detta privat nånstans?
Du kan gå till vilken VC somhelst och säga att du vill göra en hälsoundersökning. Det brukar kosta kring 2500kr och då ingår det en massa vanliga prover. Sedan kan du betala extra för fler prov. Dom har en hel a4 med prover man kan kryssa för. Säger han att du inte behöver kolla testot så ber du han hålla käft och göra det du betalar för.

Om just din VC inte skulle ha detta så ring runt lite. Dom flesta har liknande upplägg. Iallafall privata VC.
Citera
2011-09-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Du kan gå till vilken VC somhelst och säga att du vill göra en hälsoundersökning. Det brukar kosta kring 2500kr och då ingår det en massa vanliga prover. Sedan kan du betala extra för fler prov. Dom har en hel a4 med prover man kan kryssa för. Säger han att du inte behöver kolla testot så ber du han hålla käft och göra det du betalar för.

Om just din VC inte skulle ha detta så ring runt lite. Dom flesta har liknande upplägg. Iallafall privata VC.

+1

ps. privata är oftast lättare dock ds

/P
Citera
2011-09-08, 16:18
Medlem
nerdrages avatar
Är det någon här som vet på ett ungefär hur mycket egenproduktionen stängs ner efter en kur på enanthate/dianabol/anadrol?

Saken är att jag funderar på att ta några prover efter kuren för att sedan få ut test0/dinabol på recept.
Citera
2011-09-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renatus
Några fysiska tecken du kan kolla efter är Storleken på pungen. Samt skillnaden mellan ringfinger & pekfinger. Ju länge ringfinger än pekfinger destö högre Naturlig testosteron.

Ja om du får låga testovärden så krymper ringfingret, medan pekfingret växer som satan. Och om du badar i riktigt iskallt vatten så krymper pungen och testot ryker helt.

Jag gick till en hälsocentral och sa att ja ville kolla testohalten, njurar, lever och diverse andra prover. Det var inga problem alls. Dock så gnällde jag lite över trötthet, dålig sexlust och en del andra symptom på lågt testovärde. Men har jag inte fått mina resultat än. Verkar ta lång tid tydligen.. Btw så kostade det mej enbart 150kr..
Citera
2011-09-08, 16:42
Medlem
Glomgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Saken är att jag funderar på att ta några prover efter kuren för att sedan få ut test0/dinabol på recept.

Dbol på recept? Jassådu...

Ser du ut dom den typiske hypogonadala mannen då? Trött och blekfet med tuttar och slak kuk? Tror du läkaren är dum i huvudet?

Nu vet jag ju att du bor utomlands och om det är någon form av U-land så får du säkert recept om du ber om det. Men prova inte detdär i Sverige.
Citera
2011-09-08, 16:55
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glomgold
Dbol på recept? Jassådu...

Ser du ut dom den typiske hypogonadala mannen då? Trött och blekfet med tuttar och slak kuk? Tror du läkaren är dum i huvudet?

Nu vet jag ju att du bor utomlands och om det är någon form av U-land så får du säkert recept om du ber om det. Men prova inte detdär i Sverige.

Nej så ser jag inte ut . Visst finns det dianabol på recept. Såklart jag inte hade tänkt att försöka med det i Sverige. Tänkte mer om jag kunde visa lite provresultat (på svenska) och snacka mig till ett recept hos någon privatläkare och skicka några hundralappar under bordet.
Citera
2017-11-29, 03:56
Medlem
URINPROV.... eller? Är det så man mäter testosteron-nivån?
Fy fan. DUMMA MIG....kan ju inte läsa :P Här finns flera sidor text som förklarar hur man gör ett testosteron-test!!!! http://www.doktorn.com/artikel/hur-g...estosterontest
SHBG-test, är allt som står om hur det fysiskt går till. Antar att detta betyder URINPROV. FAN ASSÅ Så svårt ska det vara....ojoojoj heheheh knasigt. Nu vet jag, tack!!!! Tack doktorn.com
Senast redigerad av Anden1988 2017-11-29 kl. 04:00.
Citera
2017-11-29, 05:35
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anden1988
URINPROV.... eller? Är det så man mäter testosteron-nivån?
Fy fan. DUMMA MIG....kan ju inte läsa :P Här finns flera sidor text som förklarar hur man gör ett testosteron-test!!!! http://www.doktorn.com/artikel/hur-g...estosterontest
SHBG-test, är allt som står om hur det fysiskt går till. Antar att detta betyder URINPROV. FAN ASSÅ Så svårt ska det vara....ojoojoj heheheh knasigt. Nu vet jag, tack!!!! Tack doktorn.com

Blodprov, min vän. Jag ligger on året runt och kollar mina värden inklusive Fritt T var tredje månad. Hittills har det aldrig varit snack om annat än en stock i armvecket. Det enda skälet till att se hur de möjligtvis skulle be om urinprov är om du börjar få tjall på njurar och lever kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in