2011-09-07, 00:34
Medlem
Vad finns det d fr mening med livet? r man inte religis och tror istllet att nr livet tar slut blir allt tyst och medvetandet frsvinner s kan man allts inte fr sin egen del vara bekymrad ver att man r dd, ver vad man har gjort eller inte gjort under sitt liv, eller hur man lmnade den "levande vrlden". T.ex om jag dog just nu p pricken (mtt och lycklig) skulle jag ju inte ha mjlighet att knna mig missnjd ver att jag aldrig hann gra etcetc, och ur en egoistisk synpunkt skulle jag dessutom inte kunna bry mig om att jag lmnar min familj eller liknande i en "knipa". Ingenting spelar ju liksom ngon roll lngre?

Allts blir ju slutsatsen att den egentliga meningen med livet r att ur empatiskt synvinkel finnas kvar fr att slippa skapa problem och besvr fr ens nra och kra?

Ta mig inte fr sjlvmordsbengen men jag tycker detta r vldigt intressant och tnkte att ngon annan kanske har ngra liknande reflektioner att dela med sig av..
Senast redigerad av 2pi 2011-09-07 kl. 00:41.
Citera
2011-09-07, 01:06
Medlem
Herr obersts avatar
Ja, man kan dra slutsatsen att livet r helt meningslst, eller man kan dra slutsatsen att eftersom all mening upphr efter livet s r livet det enda meningsfulla.
Mnga bortser frn perspektivet att ens liv har mening fr andra. Jag syftar inte bara p "affektionsvrde". Man m d ensam, men man lever i ett medberoende.
Intressant trd.
Citera
2011-09-07, 01:15
Medlem
Lakais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr oberst
eller man kan dra slutsatsen att eftersom all mening upphr efter livet s r livet det enda meningsfulla.

Haha s bra slutsats att du ddade trden med frsta inlgget. Skl Herr
Citera
2011-09-07, 01:16
Medlem
Libberos avatar
Precis! Meningen med DITT liv r ju att gra det som fr DIG att vara lycklig helt enkelt.
Drfr att livet handlar bara om att vara lycklig i grund och botten och fr en del s innebr det vl just att ven ens nra och kra har det bra, att man r lite framgngsrik i det man hller p med och fr uppleva massa saker, det beror ju p faktiskt. Det r olika fr oss.

Livet r ett ventyr!
Citera
2011-09-07, 05:57
Medlem
Meningen r att f kontakt med sitt hgre sjlv, "se" genom illusionen Maya och realisera ljuskroppen bla.
Citera
2011-09-07, 06:42
Medlem
liffens avatar
Vi r en del av mnskligheten och p lng sikt r frgan om meningen med livet den samma som frgan om meningen med mnniskan. Fr de nrmaste rmiljonerna r vr uppgift att balansera Jordens kolcykel. Vi r den frsta varelse som terfr fossilt kol till biosfren. Utan mnniskan skulle svinnet i kolcykeln omjliggra liv p Jorden inom ngra rmiljoner.

Mer om detta finns p min hemsida http://lexsup.se under rubriken Religion.
Citera
2011-09-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Precis! Meningen med DITT liv r ju att gra det som fr DIG att vara lycklig helt enkelt.
Drfr att livet handlar bara om att vara lycklig i grund och botten och fr en del s innebr det vl just att ven ens nra och kra har det bra, att man r lite framgngsrik i det man hller p med och fr uppleva massa saker, det beror ju p faktiskt. Det r olika fr oss.

Livet r ett ventyr!

jag hller med dig delvis, men samtidigt kan jag inte slppa iden om att jag eller du helt pltsligt dog och allt bara tar slut skulle vi ju aldrig ha mjlighet att ha ngon gldje av att vi levde ett s "lyckligt" liv, och den tillflliga lyckan man knner nr man lever skulle ju bara direkt helt ersttas med ett vakuum s att sga. Bortsett frn att man kanske knner obehag precis innan man dr i ngon slags ddsngest s skulle jag ju kunna d nu och det skulle vara likvrdigt med att d om 50 r efter ha levt ett "lyckligt liv".
Citera
2011-09-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Vi r en del av mnskligheten och p lng sikt r frgan om meningen med livet den samma som frgan om meningen med mnniskan. Fr de nrmaste rmiljonerna r vr uppgift att balansera Jordens kolcykel. Vi r den frsta varelse som terfr fossilt kol till biosfren. Utan mnniskan skulle svinnet i kolcykeln omjliggra liv p Jorden inom ngra rmiljoner.

Mer om detta finns p min hemsida http://lexsup.se under rubriken Religion.

intressant id, men jag har svrt att tro att mnniskan skulle ha ngot snt verliggande syfte och oavsett s knner jag att nr jag vl r dd s r det svrt att bry sig om jorden och dess kolcykel vilket fljs av min tidigare argumentation. Kanske lter lite egoistiskt men nu nr jag i alla fall lever skulle de flesta nog kalla mig allt annat n egoistisk
Citera
2011-09-07, 19:52
Medlem
liffens avatar
Ja, visst r det s att vi i vrt dagliga liv gnar oss t sdant som r mer nrlggande n de problem som vntar om ngon rmiljon. Men det fantastiska r att mnniskan uppfinner en koleldad ngmaskin och brjar grva upp och terfora fossilt kol till biosfren nr det bara r ngon miljon r kvar till att allt liv p Jorden dr ut. Kan det verkligen vara en ren slump? Eller finns det ngon mening i det som sker? Och i s fall kanske det finns ngon mening ven i mer nrliggande hndelser.
Citera
2012-09-29, 00:13
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Existensen i sig r meningsls - dvs. att man rkar fdas innebr inte att ens liv har en mening. De flesta av jordens 7 miljarder mnniskor kommer aldrig att bidra med ngonting som gynnar mnskligheten eller lmna ngot bestende efter sig. En del mnniskor lyckas uppn en hg social status under sin livstid men efter deras frnflle s r det ingen som minns dem - om man rknar bort de pfljande tv generationerna. Vldigt f r ens intresserade av sin farfarsfars liv d vi lever i ett kulturellt fristllt samhlle dr bde traditioner och tidigare generationer frlorat sin betydelse. En del mnniskor lyckas bli vldigt rika men ekonomiskt kapital ger varken ngon mening eller betydelse - pengar r enbart papperslappar och metallbitar med ett verenskommet vrde. Man kan kpa sig det mesta men inte en mening med sin existens. Vad mnniskan gr under sin livstid r att intala sig att hennes liv har ngon form av mening, kan hon sjlv inte finna ngon mening s frlitar hon sig p att den i framtiden kommer att uppenbara sig.

Min egen illusion av mening r att jag i bsta fall kan hoppas p att jag kanske en dag kan bidra till att ka kunskapen inom ett visst forskningsflt, att ngot jag gr distingerar sig frn allt som alla andra redan gjort. Under tiden, medan meningen frskjuts p framtiden, s kan jag gna mig t sensationer - njutning - och att lta mig distraheras och fascineras av vardagen.

Att distraheras frn djupa tankar r viktigt, som Jean-Paul uttryckte det i cklet:
"Jag knner ett behov av att tvtta mig ren med abstrakta tankar genomskinliga som vatten" (Sartre, 2012. s. 108).
Citera
2012-09-29, 00:17
Medlem
V-Ministers avatar
Det finns ingen frutskriven mening, ingen absolut sanning. Att vi existerar hr just nu r bara en slump. Hurvida vi lever eller dr spelar i det stora hela ingen som helst roll. Vrlden snurrar p nd.

Allt man kan gra som individ r att skapa sig sin egen mening och sanning. Och vad den r skiljer sig t frn person till person!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in