2011-09-06, 21:59
Medlem
Ree81s avatar
Fler och fler tidningar anställer företaget Interaktiv Säkerhet, vars jobb alltså blir att moderera bort "olämpliga" kommentarer, eftersom tidningar med efterhandsmoderering (dvs. moderering efter kommentaren är postad) kan hållas ansvariga för innehållet i kommentaren om den bryter mot de regler tidningarna måste följa.

För närvarande är det mer än 50 företag som anlitar Interaktiv Säkerhet, vilket fick mig att tänka. De kan omöjligtvis läsa samtliga kommentarer, eftersom det handlar om enorma mängder information. De måste alltså ha algoritmer som söker på nyckelord, som de förmodligen har en hel databas utav.

Nyckelord såsom "invandrare" "neger" "hora" "integration" "sverigedemokraterna" osv. De kan garanterat söka på "invandr", följt av vilket tecken som helst, så de får med "invandringspolitiken" i den sökningen också. Allt för att kunna göra sig av med inläggen som tidningen inte vill ha.

Så min idé för att komma runt det där eländiga filtret är att börja använda "leet speak"-bokstäver i dessa nyckelord. T.ex. "1nvandrare" "1integration" "sv3rigedemokrat3rna" osv.

Hjälp mig kolla om detta stämmer. Skriv lite inlägg bland kommentarer (förhandsmodererade såsom efterhandsmodererade) på tidningar och se om några slinker förbi, rapportera sen i tråden. Testa även göra ett identiskt inlägg direkt efter, fast utan "leet speak"-bokstäverna för att se om bara det ena försvinner.
Senast redigerad av Ree81 2011-09-06 kl. 22:04.
Citera
2011-09-06, 22:22
Medlem
popeondopes avatar
Mycket intressant teori som troligen stämmer.
Citera
2011-09-06, 23:12
Medlem
Ree81s avatar
Testade med 2 kommentarer i ett dött ämne på folkbladet.nu, men båda togs bort (skrev att negrer borde avrättas :P). Förmodligen så har dom ett program snappar upp nyckelord, men länken de får leder till tidningens modereringssida, vilket ledde till att min andra kommentar sågs direkt också. Det är alltså inget centraliserat kommentarssystem.

Så testa bara skriva med "leet speak", utan ett identiskt inlägg direkt efter.
Senast redigerad av Ree81 2011-09-06 kl. 23:14.
Citera
2011-09-07, 01:51
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Testade med 2 kommentarer i ett dött ämne på folkbladet.nu, men båda togs bort (skrev att negrer borde avrättas :P). Förmodligen så har dom ett program snappar upp nyckelord, men länken de får leder till tidningens modereringssida, vilket ledde till att min andra kommentar sågs direkt också. Det är alltså inget centraliserat kommentarssystem.

Så testa bara skriva med "leet speak", utan ett identiskt inlägg direkt efter.

Blev dina kommentarer överhuvudtaget publicerade innan de togs bort eller menar du att de automatiskt togs bort och aldrig ens publicerades? Lite svårt att förstå vad du redogör eftersom du skriver lite hafsigt..

Att ett tredjepartsföretag Interaktiv Säkerhet skulle kunna lägga in ett automatiskt filtreringsprogram i respektive tidningars kommentars funktion, har jag svårt att tro, men däremot är det desto mer troligt att tidningarna själva har en sorts filtreringsfunktion som reagerar på vissa ord i kommentarer som postas. Det är fullt möjligt för en webbsajt som har sidor med kommentars funktion att styra postade kommentarer så att t ex kommentarer innehållande ordet/värdet "%invandr%" eller "%neger%" automatiskt hamnar i en spärr-kö förmoderering och inte postas/publiceras innan moderator från antingen tidningen eller t ex Interaktiv Säkerhet klickar ok.

"%hatar Aftonbladet%" --> disallow
"%gillar Aftonbladet%" --> allow
Senast redigerad av caras 2011-09-07 kl. 01:56.
Citera
2011-09-07, 14:27
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
.
Folkbladet.nu har efterhandsmoderering. Kommentarer publiceras direkt, för att sen inspekteras av Interaktiv Säkerhet.
Citera
2011-09-07, 16:37
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Även om de skulle ha algoritmer för att hitta troliga censureringsobjekt så har alla tidningar jag sett med kommentatorsfunktion en "Anmäl"-knapp så att andra läsare kan be om moderering av ett inlägg.
Jag uppskattar faktiskt denna eftersom den gör att man kan få spam och irrelevanta kommentarer borttagna.
Citera
2011-09-07, 16:45
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Även om de skulle ha algoritmer för att hitta troliga censureringsobjekt så har alla tidningar jag sett med kommentatorsfunktion en "Anmäl"-knapp så att andra läsare kan be om moderering av ett inlägg.
Jag uppskattar faktiskt denna eftersom den gör att man kan få spam och irrelevanta kommentarer borttagna.
True. Men så länge det handlar om rumsrena kommentarer (som normalt blir borttagna ändå) så tror jag man kan undvika bli anmäld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in